Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Dagsböter

  1. #1

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard Dagsböter

    Igår på aktuellt hörde jag att en fpv/drönare flygare hade blivit anmäld för att ha släppt en video på sociala medier, han blev dömd fast det var inga militära anläggningar eller nära en flygplats, eller andra känsliga områden på videon! Utan han blev dömd för att han hade inget spridningstillstånd! Det har man ju inte tänkt på så nu för man passa sig.

    /Matti

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    https://www.tv4.se/artikel/1zfKxPuH2...nik-raettegang

    Domstolsförhandlingarna är klara men om jag förstått saken rätt så kommer domstolens utslag först den 7 oktober.

    Ur många avseenden kan man tycka att lagstiftningen är otidsenlig med tanke på den mycket snabba utvecklingen inom satellitbaserad "remote sensing". Tills vidare måste man följa den lagstiftning som finns. På Lantmäteriets hemsida kan man läsa om vad som gäller och hur man går tillväga för att ansöka om spridningstillstånd. Det är enkelt om man känner till lagstiftningen, men tyvärr har kunskapen om vad som gäller inte nått alla som flygfotograferar.

    https://www.lantmateriet.se/sv/webb/...ingstillstand/

  3. #3


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Man får låta sina amerikanska släktingar eller vänner lägga upp filmerna på nätet.

  4. #4

    Standard

    Börjar bli mer och mer larvigt detta.
    Sen när pengarna börjar tryta så är det väl dags straffa retroaktivt.
    Sunt förnuft är för de kloka.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    En god idé är nog att ta ned alla tveksamma videos från YT innan byråkraterna får syn på dem.

  6. #6

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Vad med FPV-videos som publiserats tidigare under Milo-stabernas "självcensur"-licens. Hade själv en. Har LMV retraktivt dragit tillbaka sådana tidigare godkännanden?

  7. #7

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jag har också ett tillstånd från Milo.staben och som gäller tillsvidare med sk självsensur. Vid kontakt med Lantmäteriverket fick jag svaret att detta tillstånd inte gällde längre. Jag frågade då vem som dragit in detta tillstånd men det kunde dom inte svara på.
    Således gäller mitt tillstånd fortfarande då Milo-staben inte dragit in det? Ja, sade tanten, det kan nog vara så !!!

    Så jag fortsätter att filma från mina modellflygplan och följer gällande lagstiftning vad gäller spridning på allmänna medier.
    Är jag tveksam så låter jag LMV kolla det först men ännu har inget blivit "rödmärkt"

    Kay krut

  8. #8

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Intressant, skapar lite of en Kafka:esk situation, regeln är ju att när en myndighet tar över skall de ta över ansvaret av tidigare beslut på ett ordnat sätt. :-)

  9. #9

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Ja man blir ju väldigt konfunderad eller tjalur som vi hälsingar säger. Kafka och moment 22 tror jag platsar här. Ponera att lantmäteriet eller sjöfartsverket eller transportstyrelsen har spridit en film som blir anmäld för att dom inte har spridningstillstånd eller att filmen inte håller sig inom ramarna bla, horisonten. Utreder dom sig själv då eller vem gör det. Kanske som Polisen utreder sig själv och lägger sen ner. Känns tungt nu kanske man går över till knyppling eller liknande för det känns inte bra.
    /Matti

  10. #10

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Det ultimata problemet är att två myndigheter har samma beslutsrätt, dvs. inte delad, den ena för land och den andra för hav och de stora sjöarna (kan vara så att beslutsrätten för sjö gäller även Storsjön, med massor av synligt land kring sig).

    Alltså måste alla filmer sändas till båda för godkännande, där, även om Danne tycker Sjös deklaration är inte helt klart, man kan få två helt olika beslut. Och så får en lag inte fungera. Någon har tänkt helt fel i förarbetet till "lagarna", med att dela ansvaret, då denna typ av filmning, åtminstone på Öland, innehåller mark, horisont, hav, båtar och öar, dvs. inom båda myndigheterna.

  11. #11


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Det vore ju lite enklare om Lantis skickade tveksamma sjö-filmer på remiss till Sjöis, sen avgjorde Lantis.
    Frågan är ändå vad meningen med tillståndsgivningen är, det finns ju inget hinder att en ond spion köper en drönare, vanlig eller undervattens- och filmar det han vill. Finns ju inget behov där att lägga upp på YT.
    Förresten är det nog svårt att hitta några hemligheter längre efter alla spioner, ubåtar och försvarsnedläggelser.

  12. #12

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Pratade med en tjej från en mäklarfirman i förra veckan om vad hon skulle göra. Jo hon skulle videofilma med en mavic drönare ett hus som var till salu och sen lägga ut det på mäklarsidan. Hade hon registrerat sig? Nä det hade hon inte. Har du tagit drönarkort ? Nä vad är det! Ja vad säg man! Denna vecka var det en pajsare som filmade med en drönare över ett skogsskifte och skogsbolaget som han var anställd av skulle köpa skiftet efter information från filmningen och data därifrån så jag frågade lite försynt, drönarkort nä, är du registrerad på TS, nä varför då!
    Ja vad säg man.??

  13. #13


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Om de inte är registrerade hos TS så kommer de förr eller senare krocka med en Boeing, det är jag säker på...

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Precis som ni skriver kan man förundras över okunnigheten om att det finns lagstiftning kring drönarverksamhet. Dert har ju skrivits och talats om detta en hel del i massmedia.

    Ur flygsäkerhetssynpunkt och även juridiska synpunkt kan man inte undgå ansvar genom att hävda att man inte känner till lagar och regler. Det är varje persons egen skyldighet att informera sig.

    Jag vet inte om så är fallet, men hoppas verkligen att drönarförsäljare i Sverige skickar med någon slags information om att det finns lagstiftning inom drönarområdet. Exemplet med mäklaren i ett tidigare inlägg antyder tyvärr att så inte är fallet.

    För tydlighetens skull: Spridningstillstånd (Lantmäteriet eller Sjöfartsverket) och Drönarkort+Operatörsregistrering (Transportstyrelsen) är oberoende av varandra, med det känner ni som skriver här redn till.

  15. #15

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Precis som ni skriver kan man förundras över okunnigheten om att det finns lagstiftning kring drönarverksamhet. Dert har ju skrivits och talats om detta en hel del i massmedia.

    Ur flygsäkerhetssynpunkt och även juridiska synpunkt kan man inte undgå ansvar genom att hävda att man inte känner till lagar och regler. Det är varje persons egen skyldighet att informera sig.

    Jag vet inte om så är fallet, men hoppas verkligen att drönarförsäljare i Sverige skickar med någon slags information om att det finns lagstiftning inom drönarområdet. Exemplet med mäklaren i ett tidigare inlägg antyder tyvärr att så inte är fallet.

    För tydlighetens skull: Spridningstillstånd (Lantmäteriet eller Sjöfartsverket) och Drönarkort+Operatörsregistrering (Transportstyrelsen) är oberoende av varandra, med det känner ni som skriver här redn till.
    I detta fall med skogsbolaget så hade man införskaffat maskinen från blocket och där får man nada info om drönarbestämmelser.
    Tror all beg marknad funkar så tyvär.

  16. #16


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Men å andra sidan har det ju inte hänt särskilt många olyckor om ens några på den tiden inga regler fanns.
    Jämför med vattenskotrar som fick härja oreglerat i det längsta och med en hel del olyckor och incidenter.
    Konstigt att det är så j-a viktigt att reglera våra små leksaker.

  17. #17

    Standard

    Eftersom vi straffats så ska väl dom som inte vet vad de håller på med straffas? Så anmäl företagen allt vad det går. Ju fler som anmäler desto bättre.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Håller inte med om det. Bättre att de håller på, kanske i åratal utan incidenter. Då minskar tyngden i argumenteringen att regleringen behövs.
    "Det har ju gått bra ändå!"

  19. #19

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Kikade lite närmare på LMVs info, om de följer reglerna enligt https://www.lantmateriet.se/sv/webb/...ingstillstand/

    Då behövs inget spridningstillstånd för skogbolagen eller eller mäklarna.

    Dock, har dom kommit i fallet som startade tråden, sökte på nätet, men utan referens fick jag inget vettigt.

  20. #20
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •