Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Fråga om mixing i en Spektrum Dx6e för att få bättre svängar (roder "upp" till skev)

  1. #1

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard Fråga om mixing i en Spektrum Dx6e för att få bättre svängar (roder "upp" till skev)

    när jag i min ungdom segelflög skällde mina lärare på mig att när jag skevade in i en sväng skulle jag använda roder som "höjdrodret för att få en bra sväng med kulan mellan markeringarna. Såg just en youtube video om "slips" och "skids" , där slips hindrar tipstalls medan skids ökar risken. Detta fick mig att tänka på mina flyglärare och att klubben ordförande ofta varnar mig för att jag dels sjunker för mycket i svängarna samt ofta närmar mig tipstalls.

    Detta fick mig att tänka på om man kan mixa radion, så jag kan automatiskt kan supportera skeven med lite "upproder" enligt slipteorin. Frågan är dock, hur bör en sådan mixning se ut i en dx(6-8-9)?

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2021
    Inlägg
    68
    Jobb
    70+
    Klubb
    Ludvika Radioflygklubb

    Standard

    Jag har en Spektrum DX6. I den kan det se ut så här.
    Välj MIX 1
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7596.jpg 
Visningar:	31 
Storlek:	82,8 KB 
Id:	73497
    och gå in i den menyn och gör inställningar ungefär så här
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7597.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	69,2 KB 
Id:	73498
    om du nu rör på skevspaken kan du se på figurerna till vänster att ELE rör sig på rätt sätt i förhållande till din rörelse på spaken för AIL

  3. #3

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Snyggt, testar :-)


    Resultat, bortsett att jag använde Ail til Rud samt fick sätta värdena till -30 och -30 för den aktuella modellen (en Volantex Cub) så fick jag rätt resultat. I bankning ger Rud en lite förstärkning av höjdroderfunktionen. Dock, som syns på OlleGLs screenshot, att alla tre rutorna längst ner är aktiva visade sig vara kritiskt.

    Tack för tipset.
    Senast redigerat av larsmn den 2021-09-27 klockan 09:49. Anledning: Ny info

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •