Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Ytterligare mix-fråga rörande Spektrum Dx - elevons ihop med skevroder

  1. #1

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard Ytterligare mix-fråga rörande Spektrum Dx - elevons ihop med skevroder

    Har en "fågel" där huvudrodren (fågelskärten) är delade till en flat yta och programmerade som elevons. Iom att dessaa är reltivt små, har jag lagt skevroder på själva vingen. Så långt OK. En gång i tiden körde jag fågeln med en Hubsan SpyHawk radion och med en liten elektronisk dosa fick jag alla roderytorna att fungera som de skulle. skev bara när jag gav skev, medan elevons fungerade i alla leder. Men pga teknikproblem och att mottagaren var 7.2V enbart, så bytte jag för några år sedan till en dx6e. Har nu byggt om fågeln till denna radio, men jag har fått ett problem med skevrodren.

    Elevonen ligger på skev och höjd med en korrekt mix. De och skeven fungerar rätt i "svängningsmode", men när jag använder elevonen som höjdroder, där skeven borde vara neutrala, skevar dessa. Skevrodren är kopplade med ett harnesk till varandra och jag lade dem på ch5 (gear) som GER -> LAL (även testat med RAL).

    Helt uppenbart fungerar inte denna mixning, någon som har en idé hur man bör assigna skeven så den fungerar ihop med elevonen vid sväng, men inte i höjdrodersättningen.

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2021
    Inlägg
    68
    Jobb
    70+
    Klubb
    Ludvika Radioflygklubb

    Standard

    Hej. Jag försöker förstå hur det hela ser ut.
    Du har en vinge med två servon som är kopplade med Y-kabel till en kanal. Stjärtpartiet kan ses som en 'V-tail', fast tillplattad och även här finns det två servon.
    Man borde då kunna betrakta detta som ett standarfall och använda
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7607.jpg 
Visningar:	22 
Storlek:	85,5 KB 
Id:	73501 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7604.jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	74,2 KB 
Id:	73499 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7605.jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	85,1 KB 
Id:	73500

    Lite överkurs är att söka rätt på bilden som motsvara denna 'set up'
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7608.jpg 
Visningar:	18 
Storlek:	60,1 KB 
Id:	73502

    Bilder från en Spektrum DX6-sändare

    Med detta förslag kommer farkosten/fågeln att bete sig som ett vanligt flygplan - så när som på att det i princip inte finns något sidoroder utan då sidoroderspaken används så får man en svag skevning från 'stjärtfjädrarna'. Har du tänkt någon annan användning av sändarens spakar?

  3. #3

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Tackar OlleGE,

    Du har tolkat min intention rätt, bortsett att du gjorde om mina elevons till en "platt" V-tail. Intressant angreppssätt. Åter, får pröva och se hur resultatet blir.


    Resultat:

    Spelar ingen roll om plantyp är elevons eller V-tail, så jag gick tillbaka till elevons. Lade ailerons på roderporten, och med en mix 1: Ail -> Rud, just nu 75%:75% samt Ail. Stick som Switch samt en mix 2: Rud -> Rud, med -100%:-100% samt Switch ON så fungerade det som det skall. Elevons skevar samtidigt som Ailerons, men Ailerons gör inget när elevons fungerar som höjdroder.
    Senast redigerat av larsmn den 2021-09-28 klockan 12:58. Anledning: Ny info

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •