Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Kan man använda en 20000 mAh power bank för att driva en AR Sonic vinge?

  1. #1

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard Kan man använda en 20000 mAh power bank för att driva en AR Sonic vinge?

    Har en AR Sonic 900 FPV-vinge och har kört den med 3S 2400 mAh, vilket ger ca 5-7 min flygtid. Såg dock en Youtube-video av en engelsman som körde Ion-packar ca 4000 mAh (2S o 3S, 1-1.5C) och fick ut ca 15-20 min på AR Sonic Pro, som är lite större. Har därför sett lite på Ion-batterier som diskuterats tidigare, men som syns i de trådarna, de kan vara knöliga att packa till en laddenhet.

    Men, så såg jag på en kartong till en USB Powerbank jag köpt på NetOnNet, iof fortsatt Lipo men med 20.000 mAh. Med 5V ut maxar den 3A, 9V ut 2A, och 12 v ut 1.5A, och 18V max ut. Om jag ser rätt motsvarar den 3C ut vid 3A, dvs knappt 1C vid 12V, vilket motsvara Li-Ionpackarna.

    Frågan är om man, eventuellt med en spänningsregulator med USB in och 8V ut, skulle kunna driva vingen med powerbanken. Viktmässigt (400gr) är den lika med ett 4S/4000mAh lipo, men lägre och något bredare. Man skall kunna flyga vingen med 4S (vikthänsynen), men min ESC är max 3S så jag har inte provat.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Köp ett fartreglage som klarar 4S (=switchad BEC) och kör på vanliga flyg-ackar så vet du i alla fall att det fungerar.
    Flyger du 5--7 minuter på ett S2400 så drar din setup rätt hyfsat med ström så du kan nog glömma Powerbank-lösningen.
    Har du mätt max strömförbrukning - och hur kraftigt fartreglage har du idag ?
    T ex kan du ju köpa ett Hobbywing Fly Fun 20A reglage i Sverige för ca: 150 kr - om det skulle räcka. Eller 30A-varianten för ca: 215 kr. Båda dessa klarar 4S.
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Allt hänger ju på vad du har för motor och propp och vad den drar för effekt/ström.
    Räknar man lite baklänges från dina siffror så verkar den dra ca 10C (ca 6minuter) dvs 24A vid 12V (3S), ca 288W. Svårt att tänka mej att Engelsmannen på Youtube har samma motor/propp och kan köra den på 2S och ca 1C, verkar ju snarare att han drar ca 3-4C (15-20min) dvs ca 1A (4Ah/4). Fortfarande Stor skillnad mot din setup. Och du kan nog inte få ut den effekt du behöver till din setup (288W) ur en power bank som bara kan ge ca 18W (12V*1.5A) Dessutom är 3A ur ett 20Ah batteri ca 0,15C, 1,5A blir 0,075C osv.
    /A

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Du ska nog också resonera så här: Vill du ha mer flygtid, gå upp i kapacitet (mAh) och behåll 3S eller gå ner till 2S ( om vingen kan flyga på 2S), vill du har mer prestanda gå upp till 4S.
    Man kan iofs öka båda och få mer flygtid genom att trottla ner. Med 4S har man ju mer energi ombord (Wh).
    /A

  5. #5

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Rörande motor och ESC samt använt batteri: Skall kunna flyga på 2S, men har bara kört den med 3S.

    Motor är en DYS Wei 2207 2300kv med en HobbyWing FlyFun v5 ESC 30 A med BEC. Köpt som kit. Propeller är en DAL 5045 v2 3-bladig

    Tid är viktigare än prestanda, men som nu är, är den byggd för LoS, dvs en standard Lemon-mottagare för en vanlig Spektrum-sändare. Såg detta mer som en fundering av vad som finns i en sådan powerbank.
    Senast redigerat av larsmn den 2021-09-30 klockan 15:20. Anledning: Glömd info

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Då har du ju ett bra fartreglage som tål 4S och har switchad BEC. Sen är väl sällan små proppar de effektivaste men gissar att du har utrymmesproblem och inte kan ha en setup med lägre kV och större propp.
    Roger

  7. #7

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Skulle nog kunna byta i båda fallen, detta var var RcFlite sålde i sitt paket.

  8. #8
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Jag säger såhär, köp och testa(om banken inte var onödigt dyr) så vet du om det fungerar, troligtvis kommer det inte alls fungera som du tänkt dig IOM det som alla tidigare nämnt här.
    Det orlar inte leverera ut strömmen som motorn vill ha. Men om det var en billig powerbank så kan det vara värt att testa så man lär sig nya saker och vägar

  9. #9

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Var en relativt billig powerbank, avsedd för min arbetsryggsäck för att ladda tel o en padda bortanför elnätet. Så, nej, köpte inte för detta, bara en fundering när jag såg kartongen. Skall klara en mindre portabel om den laddas via USB C.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •