Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Borstlös minimotor till en Teknikmagasinet Cub - två frågor

  1. #1

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard Borstlös minimotor till en Teknikmagasinet Cub - två frågor

    OK,

    lite fel forum att ta upp billiga massproducerade leksaksinomhuskärror, men har miklat lite med en och stött på problem med motorn.

    Köpte den på ren impuls, en No-name från Teknikmagasinet för 4-5 år sedan. Den var kul, men ... fruktansvärt kort flygtid med sina 180 mAh Lipo-stänger. Provflög med ett 250 mAh quad batteri fasttejpat och motorn orkade motsvarande 380 mAh. Men när jag bytte till quad-batterikopplingen, brann ett av linjärservona på mottagaren.

    Senare gick jag Spektrum-vägen. Fick tag i en utgående micro-Spektrummottagare med två linjärservos på rea. Dock, mottagaren, till E-flights B-17, var av nyare modell med enbart borstlösa ESC-uttag (4 st!!). Och min Cub har en inline borstad motor, kopplad via växellåda.

    Och här är mitt problem, det finns massor av borstade små-quads motorer i samma dimension på marknaden, men inga oborstade (utom i Kina, men inte innan inomhussäsongen börjar). Samtidigt, jag har en en "gammal" oborstad Hextronix 10 gr 2000 kv outrunner som inte passar med växellådan, men viktmässigt verkar motsvara nuvarande drivlinas vikt.

    Frågorna är :

    1. Skulle jag kunna driva kärran direkt från Hextronixmotorn eller skulle den ha för hög rotation?

    2. Utan att ha en esc för borstade motorer på kortet, finns någon annan väg att driva originalmotorn?

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    1. Hade en StevensAero Skybuggy 100 med en sån motor och 2S 180 mAh och 250 mAh, gick jättebra. Vet dock inte hur bra det blir med 1S, kan bli för lite varv möjligen?
    2. Fanns konvertering att driva en borstlös motor från ett borstat reglage för t ex Blade nano CPS, andra hållet vet jag inte.

  3. #3

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Följdfråga till ovanstående,

    Fann en liten 5gr borstlös Hextronix (7000 kv) hos HobbyKing. Storleksmässigt får Hextronixen plats, och det verkar som Spektrum-ESC klarar lasten, men, som syns på bilden, den gamla motorn hade en växelåda. Har försökt mäta om det skulle gå att hacka "lådan" till att köras med Hextronixen, men gamla motorn är en inline ca 8 mm Ø medan den nya är en outliner på 14 mm Ø. Distansen mellan axeln för lilla kugghjulet till axeln på det stora är ca 1-1.5 mm kortare än en möjlig montering med de befintliga kugghjulen och med säker frigång för outlinern mot stora axeln.

    Någon med tips om lämplig firma med kugghjul mm för att bygga en egen växel? Alternativt, skulle jag faktiskt kunna driva proppen direkt på Hextronixen pga att det är en 7000 kv eller går motorn för snabbt? Proppen är en ca 5x4.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	motortrubbel-Cub.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	41,9 KB 
Id:	73585  

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Enligt Hobbykings specar på motorn, om det nu är samma så är max proppstorlek 30x20mm så en 5x4 blir nog lite väl stort.
    https://hobbyking.com/en_us/hobbykin...___store=en_us

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Måste det vara en 5 g-motor ? Om du kan gå upp lite så borde det gå att finna nån outrunner som du kan köra på en rimlig proppstorlek (inte så högt kV).
    Roger
    Kenneth: Tillåt mig gissa att en 30*20 avser 3"*2".

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kenneth: Tillåt mig gissa att en 30*20 avser 3"*2".
    Men visst är det så.. jag gick på mm av nån konstig anledning hahaha, hade blivit en liten propeller det där.
    Tack för rättningen Roger =)

  7. #7

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Har motormodellen större, en 10 gr Hextronix som jag först funderade på, men som Mikaelbe tidigare misstänkte krävde mer än 3.7V / 1S som mottagaren kräver, varför jag skaffade denna. Då den aktuella mottagaren var ett utförsäljningsfynd och Spektrums andra liknande mottagare ligger på 7-800 kr, vill inte chansa och pröva med att köra på 2S.

    Och, proppen är den ursprungliga, men jag förstår att 7000 kv inte är optimalt. Nackdelen är att 3.7V-motorer under 15 gr är svåra att hitta, Aliexpress/Banggood tar ju minst 1 månad för leverans och om logistikproblemen med Kina-trafik fortsätter, så ....
    Senast redigerat av larsmn den 2021-10-24 klockan 20:42.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    https://www.mbs-rcmodels.se/motorer/...o-2000rpmv-2s/ visserligen för 2s men kanske kan fungera ändå såklart.

  9. #9

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Hmm, ser exakt samma ut som den Hextronix jag först frågade om. Och, 2000 kv är ju lite bättre än 7000 kv.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men kör du på 1S så blir det rätt lågt varvtal på den motorn. Frågan är vad den klarar av att ge för prestanda med den begränsning på ström som motor och reglage har?
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Om man räknar 4v per cell blir det väl inte så dåligt med 4*7000 = 28000 varv?
    Jag körde min med 8*2000 (andra alternativet) = 16000 varv. 4*2000 blir väl lite lågt, ja.

    Går väl att dra ner Max på trottel?

  12. #12

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Igen, känner mig som åsnan mellan två hötappar. Tror det får bli någon form för test i helgen och att leta upp en 4"-prop, tror jag har en. Det är jäkligt synd, ursprungligen hade E-flight 4 borstade motorer i B-17:en och de har dem fortfarande i reservdelslistan, men inte de till mitt nyare mottagarboard med "oborstning". Undrar hur de tänkte. Är ju trots allt ett AS3X-board.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •