Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: låda på magen radio

  1. #1

    Standard låda på magen radio

    är det Graupner man skall kolla på om man vill ha en radio "på magen"

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...eller Jeti, eller en "senderpult" till valfri sändare. Finns säkert också andra alternativ.
    Själv kör jag Spektrum iX12 med Multiplex "senderpult".

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	iX12.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	89,1 KB 
Id:	73579

    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Se upp med sändar-pult i kolfiber eller metall och Spektrum sändare med antenn i handtaget. Pultens ledande material kan skärma av och begränsa räckvidden, om handtaget/antennen ligger på eller för nära pulten. Även enbart en metall-klammer runt handtaget kan ge problem.
    Gäller inte nyare NX eller iX20, bara äldre DX samt iX12.
    /A

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    andWho - fast iX12 har inte antennen i handtaget såvitt jag förstått - som du ser på bilden ovan så pekar den rakt ut. F ö är det inte jämt kolfiber i sändar-pulten även om det skall se så ut. Fejk-kolfiber är nog rätt vanligt har jag en känsla av.
    Har kört en pult ifrån senderpulte.de med min Horus X12s med inbyggd antenn och hade aldrig några problem. Det ser ut som kolfiber i den men jag kan nästan ta gift på att det är fejk...
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    ix12 har två antenner, en i handtaget och en i "sprötet".
    /A

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    OK, men inga problem med min pult i EPO...
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag använder Graupner/SJ sedan ett antal år och de har för mig fungerat perfekt.
    Graupner "försvann" ett tag då den koreanska ägaren SJ lade ner den tyska delen av verksamheten och flyttade produktion och utveckling till Sydkorea. Nu verkar de vara tillbaka på kartan igen och jag noterar med glädje att man återigen kan kan köpa deras radioprodukkter.
    Det jag framför allt gillar är deras serie med mottagare som har inbyggda gyron/accelerometrar som gör att de för helikopter kan användas istället för FBL-controllers och i flygplan för vanlig stabilisering, endera som rate-gyron eller "heading hold" i såväl roll- tipp- och girplanet. All programmering sker givetvis direkt från sändaren. Även deras ESC:er är fullt integrerade med telemetrin i radion och programmeras från sändaren.
    Av "korvlådesändarna" är det MC-28 som är vassast. Denna modell har spakar med Hallgivare medan exv. MC-26 har vanliga potentiometrar men i övrigt samma funktionalitet. Jag har den sistnämnda sändaren (samt föregångaren MC-20 HoTT) och bägge fungerar perfekt för mig. För att vara korvlådor har de ett behändigt format med praktiska handstöd. De är dessutom genom sina släta ytor väldigt lätta att hålla rena, viktigt för mig som är en inbiten metanolflygare ;-).
    Bl.a. Lindinger har Grupners sortiment i lager. Tyvärr finns det inte längre någon svensk "generalagent".

  8. #8

    Standard

    Har inte de flesta tillverkare "radio på magen"-sändare i utbudet?
    Kanske inte så stort urval, men man kan ju köpa en pult annars till de flesta sändare.
    Jag har pult till alla sändare. Klart bekvämare att vila händerna på pulten så man får koncentrera sig på styra.
    Men vissa switchar kan bli knepiga komma åt på vissa modeller.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    tack för förslagen. har inte riktigt hittat någon pult som ser ok ut.
    men jag får leta lite till

  10. #10
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Frsky tillverkade en sändare typ låda på magen samtidigt med när Horussändaren kom ut på marknaden. Denna sändare har samma innehåll som Horussändaren om jag minns rätt. Jag har två exemplar till salu.

    Taranis X9E - FrSky - Lets you set the limits (frsky-rc.com)
    Ove (AM) Nielsen

  11. #11

    Standard

    En sån Taranis X9E köpte jag 2015 av Ove (=AirMedia) och är väldigt nöjd med den. Den har samma innehåll som en Taranis X9D+. Använder mest Radiomaster TX16S med sändarpult numera men har kvar min X9E och tänker behålla den
    /Leif

  12. #12

    Standard

    helt ok om du vill sälja den till mig

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har också en kompis som har en X9E men numera flyger med en Jumper-sändare. Dock ingen aning om han vill sälja sin. Å andra sidan kan du säkert få ett bra pris av Ove på en av hans 2 nya men beroende på vilken OpenTX-version den har så kan det vara lite pyssel med den första uppdateringen.
    Roger

  14. #14

    Standard

    Om jag minns rätt så var det OpenTx 2.0.19 och det var inga problem att få in 2.1 den gången. Nu är det 2.3 som gäller. Jag skrev att jag är nöjd men sändaren men det var efter att jag bytt ut de korta upphängningsarmarna av plast till längre av aluminium.
    /Leif

  15. #15
    peiters avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    356
    Jobb
    Grafiks formgivare/Flexotryckare
    Klubb
    Arvika Mfk

    Standard

    Finns även frsky horus x12s , en fantastisk apparat enligt mig. Finns en här som är till salu. Ligger rätt gött på magen , speciellt om man använder axelsele istället för nackrem
    M.v.H Peter "Pastorn" Åsman
    Arvika MFK

    We are blessed with things that fly.

  16. #16

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20211023_163940.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	48,1 KB 
Id:	73604

  17. #17

    Standard

    var hittar du den annonsen ?

  18. #18

    Standard

    mcregor vet du om det går att få ACCESS i den radion ?

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Masv - vet inte med säkerhet. Har bara kört D16 ver 1 i min. Dock klart tveksam till att det skulle gå. Numera mest Spektrum iX12 för min del.
    Roger

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Kollade lite mera och det skall gå m h a en HF-modul för X10 i kombination med OpenTX.
    Modul - https://www.engelmt.de/mtfrsky-trans...ss-upgrade-kit
    Liten video - https://www.youtube.com/watch?v=E69wqecBKqM
    Finns säkert flera forumtrådar om detta men här kommer en som jag tyvärr inte hunnit läsa - https://frskytaranis.forumactif.org/...x12s-en-access
    Men lite pyssel är det ju..
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •