Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Edge TX 2.5

  1. #1

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard Edge TX 2.5

    Edge TX 2.5 är nu släppt och Edge Companion (för att editera modeller på datorn. Jag uppdatera min Radiomaster T16 igår och det gick smärtfritt, är väldigt nöjd med touch screen, lätt och snabbt att byta modell eller editera inställningar. Det som inte följer med är widgets( olika bilder på skärmen) finns inget stöd för att editera dem i Companion heller ut det blir att göra på radion, går ganska lätt tack vare touch screen, men tar en stund om man har många modeller som jag. i övrigt alla modeller behöll bindningen och har inte sett några allvarligare fel


  2. #2

    Standard

    Intressant, Jag har följt utvecklingen på RCGroups men väntar som jag brukar tills några uppdateringar passerat.
    /Leif

  3. #3

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Premiär för Edge TX igår på inomhusflygning, allt fungera väldigt bra. Att byta modell minne var en ren glädje, bara att peka på skärmen, inget skrollande med hjulet. Joshua Bardwell har släppt en video till där han anger 6 anledningar att byta



  4. #4

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Kör 2.6 main eller nigthly sedan länge, virtuellt tangent bord på pekskärm är helt underbart.
    Vet inte om det hann komma med i 2.5, någon ?
    /A

  5. #5

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Kör 2.6 main eller nigthly sedan länge, virtuellt tangent bord på pekskärm är helt underbart.
    Vet inte om det hann komma med i 2.5, någon ?
    /A
    Nej det kom inte med, tror jag väntar med 2.6 tills den blir officiell, ser ut att bli en julklapp

  6. #6

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Nej det kom inte med, tror jag väntar med 2.6 tills den blir officiell, ser ut att bli en julklapp
    Du har fel din jäkel det finns vist ett virtuellt tangentbord, iaf för att namnge modeller

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2020
    Inlägg
    16
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    E.M.F.K

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Du har fel din jäkel det finns vist ett virtuellt tangentbord, iaf för att namnge modeller
    Nu är det dax att se till så vi får svenska i Edgetx. Jag tror det är i menyerna, för dom som vill ha svenska där.
    Finns det nån som kan Github typ sånt här= create PR to string-arrays branch.

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2020
    Inlägg
    16
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    E.M.F.K

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NitroHybrid Visa inlägg
    Nu är det dax att se till så vi får svenska i Edgetx. Jag tror det är i menyerna, för dom som vill ha svenska där.
    Finns det nån som kan Github typ sånt här= create PR to string-arrays branch.
    Nu är det nån som heter Uffe, som har gjort en hjälteinsats och fixat svenska till Edgetx!!
    Nån som känner Han ??

  9. #9

    Standard

    Hej

    Har nu kört EdgeTX sedan innan jul, gick över när Edge Companion 2.5 släpptes. Började med att lägga över på min gamla Taranis 9D utan problem. Därefter samma sak med min RM TX 16 – oj vilken skillnad att få en pekskärm och slippa använda scrollhjulet. Ett mini tagentbord underlättar också.

    Kan utan problem köra både OpenTX Companion och EdgeTX Companion parallellt i samma dator (i mitt fall Mac OS).

    När det gäller språk valde jag medvetet för något år sedan att INTE välja svenska i Companion, skulle heller aldrig välja svenska (om det fanns) för menyerna i radion. All support och alla filmer på Youtube är på engelska – blir så mycket enklare att köra på engelska.

    Däremot har jag alla ljudfiler på svenska. Började med att jag fick några av någon som skapat dem (betalt för dem), har därefter själv skapat (köpt) flera bla med hjälp av Acapella Box (https://acapela-box.com/AcaBox/index.php) .

    Är sjukt nöjd med EdgeTX.

    //Rickard

  10. #10

  11. #11

    Standard EdgeTX 2.8

    Någon som gått över till ETX 2.8? Jag kör själv 2.7.1 i min Radiomaster TX16S och undrar vad ni som eventuellt uppgraderat tycker.
    /Leif

  12. #12

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Uppdatera för ca en vecka sedan och tycker verkligen om det mycket bättre och lätt använd grafik med stora fina knappar, körde via web interfacet här och det gick som en dans
    https://buddy.edgetx.org/#/flash?version=v2.8.0
    Här är en video som förklarar hur man gör den är egentligen förr 2.7 men funkar för 2.8 också och nummer funkar uppdatering av sd kort också
    https://www.youtube.com/watch?v=zvakNqu_5Ec

  13. #13

    Standard

    Nu har jag uppgraderat min ena TX16S till 2.8.0 och det gick bra. Men när jag försökt med ett annat tema än default EdgeTx blev det problem, här några bilder:

    Temat EdgeTx utan problem
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	01.jpg 
Visningar:	31 
Storlek:	55,9 KB 
Id:	75400

    Temat RCVR_High_Contrast. Som synes verkar bakgrunden tas från EdgeTx.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	02.jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	55,3 KB 
Id:	75401,

    RCVR_High_Contrast med hela temat EdgeTx borttagen från THEMES. Nu ser det bättre ut men jag får inte till vit färg på mina timer- och battrivärden.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	03.jpg 
Visningar:	24 
Storlek:	43,9 KB 
Id:	75402

    Inte heller nästa screen blir rätt.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	04.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	35,4 KB 
Id:	75403

    Den här ser dock riktig ut?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	05.jpg 
Visningar:	36 
Storlek:	51,8 KB 
Id:	75404
    /Leif

  14. #14

    Standard

    Efter sju sorger och åtta bedrövelser börjar det likna något. Problemet ligger inte så mycket i THEMES utan det att få färgerna i WIDGETS att stämma med det aktuella temat. Många widget setups måste redigeras (för varje modell!) dels för att se snygga ut men framför allt att man inte får exempelvis svart text på svart botten!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MainScreen1.jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	49,8 KB 
Id:	75412

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Mainscreen2.jpg 
Visningar:	20 
Storlek:	44,8 KB 
Id:	75413l

    EDIT: Det dök tyvärr upp flera ställen med svart text på svart botten d.v.s. oläsligt, till exempel MODEL NOTES och jag hittar inget sätt att rätta till det. Ger upp tills vidare och återgår till default tema EdgeTX
    Senast redigerat av pernstig den 2023-01-04 klockan 14:08. Anledning: Uppdatering
    /Leif

  15. #15

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Använder du de senaste Themes kom ny för två veckor sen, har inte testat kör med standard, tycker det funkar bra
    https://github.com/EdgeTX/themes/releases

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Använder du de senaste Themes kom ny för två veckor sen, har inte testat kör med standard, tycker det funkar bra
    https://github.com/EdgeTX/themes/releases
    Jag är inte helt säker på om jag använt de nya eller inte. Jag gör ett nytt försök med RCVR High Contrast men vill inte behöva ändra några Widgets för det är alldeles för jobbigt. Återkommer!
    /Leif

  17. #17

    Standard

    Tyvärr ingen skillnad. Main Screen 1 visas med EdgeTX default background. Model Notes visas med svart text på svart bakgrund (alltså osynlig). Om man tar bort EdgeTX från THEMES blir Main Screens bakgrund svart men då får man svart text på svart bakgrund (troligen för att jag har svart text där på widgeten i temat EdgeTX).
    /Leif

  18. #18

    Reg.datum
    feb 2020
    Inlägg
    16
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    E.M.F.K

    Standard

    Hej ! Long time no see! Uppgraderade till Edgetx281 med heli o svenska.
    Nu fungerar inte ett antal av mina ljudfiler. Troligen gamla filer med fel format (Ulew eller nåt sånt)
    Nån som har filer, som fungerar?

  19. #19

    Standard

    Samma här efter uppgradering från 2.8.0 till 2.8.1. Nedgraderade genast till 2.8.0 på den ena av mina två TX16S och försöker få grepp på vilka filer som fungerar och inte fungerar och varför med hjälp av den andra sändaren och Audacity. Första frågan är hur man ska identifiera "felaktiga" filformat. Inte så kul att manuellt prova alla ca 300 filer! Man ska tydligen konvertera icke fungerade filer till "normal 16-bit PCM". Jag valde Microsoft 16bit signed PCM 16kHz för systemfilen "Hello" och då fungerar den. Längre har jag inte kommit.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Om PCM sounds.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	242,5 KB 
Id:	75837
    /Leif

  20. #20

    Standard

    Det går som sagt att konvertera icke fungerande filer i Audacity genom att importera filen och sedan exportera den som 16bit signed PCM och det är ju bra. Nu ska jag fördjupa mig i Audacitys makrofunktion och förhoppningsvis slippa manipulera en fil i taget. Lite konstigt är det att när jag importerar en redan konverterad fil så kan jag inte se att beskrivningen skiljer sig mot en som inte konverterats. Skärmklippet visar filen "Hello" som är konverterad till 16Bit PCM och funkar samt "Hello_old" som inte är konverterad.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmdump Audacity.jpg 
Visningar:	5 
Storlek:	141,1 KB 
Id:	75839
    /Leif

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •