Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: HV = 7,4 V eller 8,4 V

  1. #1

    Standard HV = 7,4 V eller 8,4 V

    Hej
    Jag har ett Savöx 1270 TG, som är ett HV servo med spec inspänning 6,0 -7,4 V. Jag har tolkat det som fritt fram att köra 2 LiPo utan reglering.
    Nu, kanske sedan länge, finns en V2 av samma servo med spec upp till 8,4 V som ju är den oreglerade fulladdade 2S spänningen.
    Blir lite fövirrad. När 6,0 V servo dök upp var ju tanken att man kunde ha 5 NiMh som ju ger uppåt 7,5 V nyladdade.Tolkade 7,4 på samma sätt om 2S LiPo.

    Bör jag undvika oreglerad 2S till mitt Savöx?
    /OlleG

  2. #2

    Standard

    Ingen som flyger på 2S utan regulator?
    /OlleG

  3. #3

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Jag har inget svar på vad Savöx klarar men jag har gått över till Life som mottagar accar, dessa
    är mycket säkrare för brand samt blir det inte lika stor strömrusning vid inkoppling.
    Nominell spänning 3,3V per cell och max 3,6 per cell full laddat.
    Nackdelen med LIFE är att spänningen inte sjunker som en LIPO, spänningen är i stort sett konstant till accen är urdragen ochdör på en gång. Man får hålla koll på hur mycket man
    flyger och vilken tid man kan köra på en laddning.

  4. #4

    Standard

    Ja, jag har både haft LiFe och gått ifrån det mycket av det skäl du anger. LiPo tar jag ur planet när jag laddar, vilket ju ger nackdelar om man behöver placera dem på en "krånglig" plats.

    Men fortsatt nyfiken på ursprungsfrågan...
    /OlleG

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Jag har flygit mycket med Lipo 2S och direktkopplade Futaba HV servon som också har varit specificerade vid 7,4V. Samma här att de senaste Futaba servona de senaste åren börjar specificeras med prestanda vid 8.4 V. Man ska nog skilja på spänning för prestandasiffror och vad servot klarar i max inspänning. Modern elektronik har oftast marginaler i konstruktionen men tillverkaren kanske inte vågar säga exakt hur stor. Med spänningsfall har man nog för övrigt aldrig 8,4 V. Om inte servona brukar bli varma p.g.a. mycket last så är det nog inte farligt att höja spänningen 1V.

    Har nu ett fartreglage där man kan välja BEC-spänning 6V elller 8V och jag ska nog testa att köra 7,4V servon på 8V.

    / Ingemar

  6. #6
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Ställt mig själv samma fråga många ggr.. tror bästa svaret är om du kontaktar säljare eller savöx själva.

  7. #7

    Standard

    Bra förslag, har skickat en fråga till Savöx.

    På skoj ställde jag frågad till chatGPT, AI-tjänsten som blev publik för några månader sedan, och fick detta svar:

    Ja, det är möjligt att använda en 2S LiPo-batteri till dina 7,4 V servon på ditt modellflygplan. Eftersom en 2S LiPo-batteri ger en nominell spänning på 7,4 V, kommer det att fungera bra med dina servon som är utformade för att fungera med 7,4 V.

    Det är dock viktigt att säkerställa att LiPo-batteriet har tillräcklig kapacitet för att driva alla elektroniska komponenter på ditt flygplan, inklusive servon. Du behöver också se till att du har rätt kontakter och kablar för att ansluta batteriet till dina servon.

    Det är också viktigt att följa säkerhetsföreskrifterna vid hantering av LiPo-batterier eftersom de kan vara farliga om de inte hanteras på rätt sätt. Se till att du följer tillverkarens anvisningar för säker hantering

    /OlleG

  8. #8

    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    355
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleG Visa inlägg
    Bra förslag, har skickat en fråga till Savöx.
    Eftersom en 2S LiPo-batteri ger en nominell spänning på 7,4 V, kommer det att fungera bra med dina servon som är utformade för att fungera med 7,4 V.
    Praktexempel på en person som inte vet vad de pratar om. 2s fulladdade LiPo ger 8,4V obelastat. Och det är DEN spänningen som de elektroniska komponenterna skall kunna utstå. Frågan är alltså fortfarande obesvarad.

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  9. #9
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Köper svaret till en smula grad..! IOM som ovanstående skriver, obelastad spänning vill fulladdat är 4.2v/cell, 8.4v 2s i detta fall.. visst, många av mina ackar håller inte kvar 8.4v efter de laddats, direkt efter laddning är de 8.4v men en stund senare kan de ha sjunkit till 8.3v.

    Och när man väl börjar spaka med sina servon väl uppe i luften får man med största sannolikhet ett spänningsfall som kanske gör att spänningen ligger runt 8v. Men det är ju oavsett väldigt intressant att veta om elektroniken klarar 8.4v utan att någon komponent blir svart(enligt ovanstående inlägg)!

  10. #10

    Standard

    Detta med AI var mest på skoj, har ännu inget förtroende. Avvaktar svar från Savöx, om de nu svarar....
    /OlleG

  11. #11

    Standard

    Svaret från Savöx:

    8.4v is ok, all HV servo we tested in 8.4v

    /OlleG

  12. #12

    Standard

    Kan det vara som så att lipo accar är ju angivna såsom t.ex 4S 14,8volt dvs 3,7volt per cell och som t.ex då Savöx i detta fallet annamade samma vokabulär och 2S blev då automagiskt 7,4volt? Sen började frågan komma upp om de klarade fulladdade lipo på 8,4volt osv.......

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •