Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vad ska vi hitta på 2022!

  1. #1
    Micke.Falos avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    131
    Jobb
    Ägare MRC AB
    Klubb
    ÖMFK Östersunds Modellflygklubb

    Standard Vad ska vi hitta på 2022!

    Under kvällen i går diskuterades vad vi ska hitta på under 2022 i vår klubb.

    Vi funderar på att köra vår inbördes klubbsegeltävling enligt RES-reglementet. Vi är några som har skaffat modeller redan och några är till och med klara eller nästan klara.

    Vi pratade även lite framtid, en stor fråga. Vem ska ta över efter oss? Hur ska vi locka nya medlemmar.
    Några förslag diskuterades fram och vi ska göra ett försök och se vad det ger.
    "we have a long way to go and a short time to get there"
    SA3BED

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    50
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Hej
    Jag tror att de flesta klubbarna har dom funderingarna.
    I vår klubb har vi kört landningstävling ( närmast med hjulen vinner) och byggt en ”krocketbana” för att flyga multikopters i. Man startar, går i mål och mellanlandar på en platta där pinnarna normalt står. Visuell flygning där summan av 3 starter räknas. En utmaning för alla från nybörjare till tränade piloter.
    Bågarna gör vi av vp-rör och får stå uppe hela året för träning. Där tränas varje vecka av både fpv-piloter och visuellt.

    Vi tar gärna emot tips och kanske är det så att fler vill dela med sig?

    Tomas Hägle
    Fk Gamen

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    212
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Det här är mycket svårt, att medlemmar sviker klubbarna. Min personliga troliga anledning till detta som jag inte tänker utveckla i nån lång tråd är, att vi blev 2 förbund Smff o Rcff då tappade vi en del, sen FaceBok då tappade vi fler, sen ingen fart på våra hemsidor, sen Registrering och drönarkort, då tappade vi många. För ca 5 år sen kom det flera fpv flygare till klubben och dom var eld och lågor och klubben köpte rör till bågar som dom gjorde en bana av, men efter några år så var inte det heller så kul! Vid vårstädning eller fältöppning var dom ej deltagande. Det är inte enkelt att veta vad man ska börja. Bygglokal har vi inte, ska man prova tex , linflyg, friflyg, skala, finns inga kunniga. Skulle man tex välja en maskin med drivning av förbränningsmotor så får man ju inte tag i methanolbränsle för hobby handlarna här har lagt vantarna på disken. Skicka efter 4 l tvåtaksbränsle kan kosta 700kr!!! På grund av transport av farligt gods! Alla vill ju inte köra el, fast man blir nästan tvungen.
    Bensinmotorer går bra där har vi nära till mackar. Sen är det ju det här med flyglärare, inte många som vill.
    Så ärligt sagt har ingen aning om var man ska börja.!
    Mvh
    Matti

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 677
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Den stora frågan är nog inte vilka tävlingsformer man skall satsa på utan istället det Matti är inne på - att behålla sina medlemmar eller ännu hellre bli flera i klubben.
    Och där är nog trots allt en hyggligt bra anläggning, hyfsad och synlig aktivitet och ett bra bemötande medlemmar emellan och inte minst när det kommer presumtiva medlemmar på besök.
    Vi har inget hokus-pokus-recept men har f n (sen några år tillbaka) riktigt bra aktivitet året runt (i stort sett) på vårt fält Arosängen. Grunden la vi för några år sedan när vi försökte skapa ett trevligt socialt mottagande för de som dyker upp och det via nåt så enkelt som att "alltid" ha tillgång till kaffe och kakor (först på plats varje dag fixar kaffet), att vi sommartid har en "kaffehörna" ute med utsikt mot fältet och när väderleken inte är riktigt lika välkomnande så träffs vi (återigen) inne i vår klubbstuga där vi trots frånvaro av 230 V till fältet ändå snabbt får varmt och trevligt och kan umgås och värma oss mellan flygningarna (och laddningarna av drivackarna - det har vi i alla fall möjlighet till via batteribank och solceller). Det sociala är alltså en mycket stor del och vi är ett rätt stort gäng pensionärer eller de som är nära pensionsåldern som på det sättet är navet i den verksamheten. Vi "annonserar" oftast via vår FB-sida när vi åker ut men de flesta vet också numera att är det hyggligt flygväder så är alltid några medlemmar ute på fältet.
    Visst har numerären av medlemmar krympt även hos oss men "aktivitets-kvoten" kopplad till antalet med medlemmar som faktiskt är på fältet kontra totalen har nog sällan varit större. Vi "syns" numera mest utåt i vår FB-grupp även om vi har en hemsida vars innehåll dock mera är av statisk typ - hur man blir medlem, kommande aktiviteter m m. I o m GDPR så ansåg vi att möjligheterna att lagligt publicera bilder m m i klubbens regi blev lite mera begränsad eller i vart fall lite mera komplicerad så numera förlitar vi oss mest på medlemmarna egna publiceringar i FB-gruppen och det fungerar alldeles utmärkt som vi bedömer det.
    Sen kan man alltid fråga sig lite av det som ursprungsfrågan syftade på men det allra första är trots allt att ha medlemmar och inte minst aktiva medlemmar och där tror vi att den sociala biten är en väldigt viktig del.
    Så gärna tips på enkla aktiviteter som kan "spetsa" upplevelsen som medlem men glöm inte att "kratta i manegen" via den sociala biten. De senaste åren (frånsett de 2 pandemi-åren) har även inomhusflygandet vintertid dragit en hel del medlemmar men känslan är att denna typ av verksamhet nu har haft sitt "bäst-före-datum" så vi får väl se vart det pekar efter denna säsong...
    Roger

  5. #5

    Standard

    Svaret på frågan om vad vi skall göra 2022, varierar säkert stort från klubb till klubb, det övergripande svaret bör vara att skapa tillväxt, främst då av fler yngre medlemmar, men även analysera och återuppväcka intresset hos alla dem som lämnat landets klubbar de senaste åren.
    I takt med att alla människor får allt mindre ledig tid över för sina fritidsintressen är det viktigt att upprätthålla god kontakt och informera medlemmarna om vad som är på gång i klubben. Det är betydligt lättare att få hjälp och återkoppling från medlemmar som känner sig delaktiga och uppskattade i verksamheten, något som gäller både klubb och förbundsinformation.

    Att modellflyghobbyn och landets klubbar drabbats av nya regler och övergripande byråkrati får vi nog finna oss i.

    I vår klubb har vi arbetat med en lärogrupp för att diskutera orsak och åtgärder för att möta utvecklingen, i stort kom vi fram till att modellflyghobbyn syns på tok för lite.

    Lärogruppens arbete utmynnade i att klubben satte samman klubbens lockande budskap i en ny ”Flyer”.

    Tanken är att alla medlemmar alltid har några exemplar tillgängliga för att dela med sig av, budskapet i ”FLYERN”, tala om var modellflygfältet finns och när vi är på plats.
    .
    Som klubb borde vi bli bättre på att informera om gällande flygregler för minderåriga < 18 år. Transportstyrelsens regler är ju undantagna på landets godkända modellflygfält, när klubben skolat fram en ny junior (under 18 år) och gett honom behörighetsbevis på sina färdigheter får han flyga själv med klubbens drönar-ID, sitt eget namn och telefonnummer på planet, det är förvisso upp till den enskilda klubben att fatta detta beslut, men om detta möjliggörs är det en anledning så god som någon, för att vara med i en modellflygklubb. Visst kan flygplan under 250 gram locka till hobbyn, men vad går upp mot en lärarledd utbildning på ett modellflygfält.

    Den stora utmaningen är att locka yngre utövare till modellflygfältet, väl där, och då oftast tillsammans med en förälder, som står för transport, går ”frälsarmötet” in i steg två, att lära grunderna på klubbens simulator, och därefter ett par spaka själv lektioner med klubbens skolflygplan. De flesta som provat spaka själva, är nästan direkt intresserade av en fortsättning, då kommer frågan, var finns närmsta hobbyhandlare. Det är nästan lika svårt att hitta lokala hobbyhandlare som att hitta nya medlemmar.
    Det bästa är att finna en engagerad fadder för att hjälpa nya medlemmar in i hobbyn, klubben skall kanske överväga att tillhandahålla en "minibutik" med ett väl avvägt utbud med reservdelar, lim, tillbehör m.m.

    Rogers förslag med kaffehörna lockar kanske främst äldre, men även yngre familjer som kommer till fältet med hela familjen, vi har kört med ”Flyg-Korv och Trivselkvällar varje onsdag från april september i många år, vilket gett många nya medlemmar genom åren.

    Mvh
    Mats Erlandsson
    www.ripamfk.com
    "Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid"

  6. #6

    Standard

    Frågan i denna tråd är ”Vad vi skall hitta på 2022”


    Ripa modellflygklubb höll årsmöte i lördags och ”klubbade” då ett antal
    verksamhetsmål inför 2022.


    • Junior rekrytering ”hela året”

    • Flyg - Korv och Trivselkvällar med simulator och skolflyg, trivsel och gemenskap, med korv och fika.
    Premiär den 6 april därefter varje onsdag från kl.17.00 fram till den 14 september

    • 20-22 maj arrangerar SMOS en 3 dagars oldtimer och nostalgiträff på Ripafältet

    • Meeting Kristi Himmelfärdshelgen 26 - 29 maj

    • Midsommarmeeting 23 - 26 juni.

    • Ripaläger med fem temadagar 15 - 24 juli

    Med förhoppning att de nya Corona mutationerna kan bromsas och hållas i schack, hälsar klubben alla modellflygare välkomna till Ripa under 2022!



    Med vänlig hälsning
    Mats Erlandsson
    www.ripamfk.com
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bild1234565.jpg 
Visningar:	266 
Storlek:	71,4 KB 
Id:	73759  
    "Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid"

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    79
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Som Micke skriver diskuterade vi klubbsegeltävlingar med RES-modeller (rudder, elevator, spoiler) som är en enkel och mycket vettig tävlingsgren. Grejen med RES är att reglerna är enkla och de är anpassade så att såväl nybörjare som mer erfarna modellflygare kan vara med. Modellerna får bara vara utrustade med sidoroder, höjdroder och spoiler, de får inte ha större spännvidd än 2000 mm och den ska vara till övervägande delen byggd i trä, man tillåter t ex bakre kroppsrör i kolfiber samt kolfiberbalkar i vingarna men ungefär där går gränsen. Inga helkopositmodeller alltså och detta gör att modellerna blir humana i pris.

    Vi är en hel del medlemmar i vår klubb som förbereder oss för detta inför 2022, men det vore väl mycket roligare om vi kunde ha lite sådan tävlingsverksamhet klubbarna emellan. Det går ju att börja med de närliggande klubbarna och vem vet det kanske kan bli något stort av det. Vår tanke är att detta inte ska vara något som kräver någon form av tävlingslicens utan det hela går ut på att träffas och ha roligt, lite priser går alltid att tigga ihop så blir det ännu roligare.

    Alltså, alla klubbar titta på detta med RES, det finns många modeller att välja på och det fina är att det är traditionellt modellbygge det handlar om, detta är ett lämpligt vinterprojekt utan allt för stor budget, perfekt nu när vintern och mörkret slagit till igen.

    /Robban

  8. #8
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    164
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Samma fråga verkar finnas i många klubbar och inte bara inom modellflyget.

    Tror personligen att försöka rekrytera med sikte på att få en massa nya yngre modellflygare är dömt att misslyckas, och har varit det ganska länge.

    Tror att rekryteringen ska ske mot alla åldersgrupper och att vi ska locka med fina anläggningar och en hobby där sociala värden prioriteras. Det finns hur mycket som helst att syssla med för tävlings och sportmänniskor men för de som gillar och söker en hobby med trevliga likasinnade så är vi nog ett bra alternativ.
    Fiske är ju ett ganska lika intresse vilka också brottas med liknande problem med avseende på tävlande/söndagsfiskare och en stigande åldersutveckling.

    Det är inte en slump att medelåldern de senaste 20 åren varit ganska hög. Man har mer tid när man är äldre. Bättre ekonomi (ibland) och gillar att syssla med ett fritidsintresse med ett socialt bra klimat.

    Klubbar och verksamhet som präglas av bråk och sociala problem far självklart illa ut. . Förbundsbråken som varit har inte gynnat modellflyget. Att tro att alla vill vara med i riksidrottsförbundet och ha en ambition att tävla är lika dumt och har nog också bidragit till att medlemmar och klubbar drar sig undan.

    Tycker självklart att vi ska ta hand om de yngre som söker sig till modellflyget, men tror att de kommer att bli färre framöver, då modellflyg inte kommer att bli det som det var en gång i tiden.
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 677
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Väl skrivet, Jonas !
    Tror att du har helt rätt i ditt resonemang.
    En bra anläggning som helst fungerar alla årstider och en socialt välkomnande miljö är nog A och O.
    Vi har bra fart hos oss - inte minst är det vi "pensionärer" som ser till att det finns aktiviteter på fältet de flesta flygbara dagar under hela året. Och "kaffehurran" och diskussionerna runt fikabordet är verkligen inte oväsentligt i det sammanhanget.
    Roger

  10. #10
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 050
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    5+ på den Jonas!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #11

    Standard

    När frågan om behov av tillväxt och föryngring kommer på tal ”dödas” ofta dessa diskussioner och debatter allt för lätt, med svar att dagens ungdom har sina fånar, paddor och spel och har inget intresse för modellflyg.

    Är svaret hugget i luften, eller vad grundar vi uttalandet på? och om det nu är så, är det då någon som vet varför intresset slocknat?

    Landets modellflygklubbar ”förlorade” 1 167 juniormedlemmar (70 %) på ett år 2006, detta vid övergången av medlemsregistering till Idrott Online, alla föräldrar var inte så bekväma med att lämna ut fullständiga personnummer på sina telningar, när detta krävdes i medlemsregistreringen, dessutom mycket extra jobb med administration för landets klubbar att jaga dessa 10 siffror

    Modellflygklubbarnas mindre fält i parker och idrottsplatser är sedan flera år förvisade från stadens tätbebyggelse, till ej störande stadsdelar, där modellflygverksamheten varken syns eller hörs.

    Antalet fysiska hobbybutiker med lockande skyltfönster, och kunniga hobbyhandlare blir allt svårare att hitta. Att hänvisa en ny medlem till köp via internet-handel är inte så lätt och kräver hjälp av erfarna medlemmar.

    Var finns då möjligheterna, syns vi inte finns vi inte, ett välordnat modellflygfält som lockar hela familjen underlättar, trivs föräldrarna på fältet tillsammans med likasinnade föräldrar, ja då får oftast ungdomarna eller ännu bättre, far o son, mer tid för att flyga och umgås på modellflygfältet.

    Framgångsrika förebilder lockar nya utövare till sina idrotter och klubbar, vilka förbilder kan modellflyghobbyn visa upp som lockar nya utövare på ett naturligt sätt? Genom Sveriges framgångar med mycket synlighet i media, med guld och silver i Bordtennis VM, och ett nu pågående innebandy VM, lockar dessa båda idrotter nya utövare till sina klubbar.

    Väldigt många klubbar drivs av pensionärer, men p.g.a. naturliga frånfällen, och brist på tillväxt av yngre medlemmar blir medelåldern oftast bara högre och högre, och antalet medlemmar allt färre. Inget fel på oss pensionärer, men tyvärr, gnistan och drivet för utveckling har ofta passerat ett bäst före datum, för att driva utvecklingsfrågor. Vi flyger och fikar med trivsel, glädje och gemenskap, vilket många gånger kan vara ovärderligt för oss gubbar

    Vi har alla olika intressen och ambition med vår hobby och dess utövande, det finns modellflygare som flyger på ängen hemmavid och är nöjda med det, vilket är helt ok, men vi bör bli bättre på att slå vakt om utvecklingen i våra klubbar och bevara dess modellflygfält och medlems-numerär.

    Det vore kul att läsa några inlägg med ”Best Practice” från de klubbar som ligger i framkant, och där juniorerna påverkar den framtida utvecklingen.

    Med vänlig hälsning
    Mats Erlandsson
    www.ripamfk.com
    "Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid"

  12. #12

    Standard

    Vissa testar det mesta och under en tid var det RC-flyg, sen gick de vidare. Dessa är nog lost.

    Andra började och har grejerna kvar, men hinner inte, för de har liksom många andra så himla många intressen så tiden räcker inte till allt. Hoppeligen inser de att RC är bästa hobbyn, slutar med flera andra intressen och kommer tillbaks före de säljer eller slänger bort grejerna. Vi måste hjälpa till att övertala dem bara. Hur får man någon att gilla en hobby mer än en annan?

    Sen finns det ju de som har grejer kvar och flyger, men inte så ofta fast de egentligen har tiden, varför lockas inte de till fältet oftare? Fråga dem. Ju fler som är och flyger, desto fler "återförflygare" hakar på.

    Hur ska nya ha tid? De har så mycket annat, redan för mycket. Och därför har vissa inte pengarna för en till hobby heller. Här är det "bara" att övertala/locka dem till vår hobby istället för de roliga de håller på med nu. Tänk er själva, hur skulle någon övertala er att sluta med RC-flyg och börja med nåt annat? Vad skulle krävas för det?

    Som tur är så är det ju bara att plocka dem när de slutar med en hobby och se till att de börjar med RC-flyg som den nya. ;-)

    Ibland är det lättare lockas med om nån bekant också börjar eller nyss börjat. Första tiden var ju riktigt rolig!

    Vi har samma dilemma hos oss.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •