Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Jig till spryglar?

  1. #1
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard Jig till spryglar?

    Jag har sett någonstans, en jig för att hålla spryglar 90 grader mot underlaget. En som man kan printa i 3Dskrivaren, och som hade 3 spår, olika tjocka.
    Kan någon möjligen hjälpa mig att hitta den igen?

  2. #2

    Standard

    Har du ritning så räcker väl en vinkelhake eller en liten kloss. Jag ritade en egen för några år sedan men det var för att jag byggde utan ritning att måtta mot. Då ritade jag en jigg som passade mot vingbalken och såg till att avståndet var lika mellan alla spryglar.

    Om jag har missat något smart så får du gärna förklara så kanske jag kan rita en åt dig.

  3. #3


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 223
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Köp Lego :-)

    // Mats W
    Flygsmurfen

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det vore väl enkelt med en trälist som stöd, om icke vingen vore skränkt, som hos en Graupner Taxi. Där måste man först tillverka en kil, som stödjer bakkanten under bygget.

    Den består i detta fall av en 500 mm lång, jämnt avsmalnande trälist från cirka 5 mm till 0 mm.

    Vid tillverkningen av denna kil, så tillgår man på det viset, att man hyvlar den stegvis med jämna avstånd successivt, samt långa hyvlingar avslutningsvis, så att den blir geometriskt bra och jämnt kilformad.

    Annars är det väl bara så enkelt att palla upp med lämpliga trälister av jämn tjocklek, sticka in tunna nålar ned till byggbrädet och hålla allt fast.

    Min första Taxi var inte byggd på detta sätt, flög förvisso, men som en skadskjuten skata. Allt långt för kraftig motor dessutom.

    Ju högre upp i luften utan haveri, desto tryggare kände man sig, tills bränslet tog slut. Nu landade man i bästa fall i närheten utan att slå sönder flygplanet.
    Senast redigerat av BJS den 2024-02-05 klockan 16:28.

  5. #5

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard #d print jig

    Denna kanske är det du frågat efter.

    https://www.thingiverse.com/thing:5446662


    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  6. #6
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    Tack Kenny, den var det jag letade efter!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •