Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: "Drönare" vs flygplan - intressant artikel hos CNN

  1. #1

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard "Drönare" vs flygplan - intressant artikel hos CNN

    Nej, artikeln handlar inte om drönare utan om fåglar och hur Schipol ser på att kunna minska antalet fågelkollisioner. Baserat på artiklen är det nog dags för ICAO att utfärda regler för fåglars framfart i luftrummet, samma regler som för oss RC-flygare. Å andra sidan, kanske dags att se på fördelningen av fågelkollisioner, storlek och effekten på planen. För, Schipol har ca 120 kollisioner per år, men vad jag vet har inget plan crashat där de senaste åren. Och vad är skillnaden mellan en kanadagås eller liknande, och en 5 kg rc-kärra vid 3-400 km/t?

    https://edition.cnn.com/travel/artic...ntl/index.html

  2. #2


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Skillnaden är väl att ingen rc-flygare vid sina sinnens fulla bruk flyger där man kan komma i konflikt med trafikflyget eller allmänflyget.

  3. #3
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Det var en väldigt korkad liknelse!
    Fågelkollisioner orsakar skador för hundratals miljoner varje år på flygplan och deras motorer. Om du tycker att det ska vara "OK" att flygbolaget hangarställer en 737:a och byter motor på den bara för att du ska få flyga ditt modellflygplan så får du nog ta och tänka om!

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag ser det som att du skojar lite.

    Det görs otroligt mycket för att minska risken för fågelkollisioner, framförallt runt flygplatser. Frånsett sånt som jakt har jag genom åren sett konstiga saker testas, som tex ballonger med ögon på. Det handlar om enorma pengar för att utveckla motorer som kan klara smällarna (inte utan haveri men utan fatala konsekvenser) och laga de som skadats.

    Sen är metall, kablar och kolfiber hårdare än ben, senor och brosk, och LiPO accar något mer brandfarliga än kanadagäss, även om de senare innehåller en del fett….
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Förr kunde vi modellflygare flyga våra maskiner helt nära den militära flygbasen i Malmen. Chefen hade inga problem alls, gjorde vi inga störningar. Tvärtom, han älskade vår verksamhet, för det var ju ett intresse. Kanske skrämde vi bort fåglar också, för vi landade om det behövdes, det gör icke fåglar

    Aldrig blev en Tunnan, Lansen, Viggen eller Jas skadad av ett modellflygplan, men dock av fåglar...Ibland.

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    När jag konstflyger, flyger jag sällan eller aldrig över ~250 meter. Det är när jag skall utföra en "inverterad flat-spin" Det tar en viss tid att starta rotationen, och så måste jag ha tid att ta mig ur för att inte störta till marken

    Jag vet ju att sidrodret åt andra hållet och dykroder eller höjdroder är det rätta. Inget skevningsroder alls, eller helst inte.
    Senast redigerat av BJS den 2023-05-10 klockan 22:29.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •