Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Laserskära spryglar till vinge

  1. #1

    Standard Laserskära spryglar till vinge

    Sitter med en ritning på en kärra med imponerande spännvid. innebär att det är många unika vingspryglar som ska skäras ut. Funderar på om det finns något enkelt CAD program där jag kan rita (scanna) in spryglarna för att får ut en fil för laserskärning. Skulle underlätta bygget och minska byggtiden betydligt.!?

  2. #2


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Funderar i samma banor..
    Är Fusion 360 lämpligt för att göra skär-ritning?
    (Sitter och försöker lära mig det just nu men mest för att kunna 3D-printa i förlängningen)

    / Mats W
    Flygsmurfen

  3. #3


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Problemet är att en pappersritnings linjer har en bredd vilket inte en linje i ett CAD-program har. Ska man digitalisera en pappersritning så får man ta in den som en slags bakgrund i CAD'en och sedan rita med CAD-verktygen "mitt i" ritninglinjerna. Ju mer man skalar upp desto bredare blir linjerna.
    Tidsödande och tråkigt och för det mesta ganska inexakt.
    Det är min erfarenhet, men det kanske finns nyare program?

  4. #4

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Beroende på hur profilen ser ut så kan du göra som man gjorde före laserskärningens tidevarv. Gör en ytter- och innersprygel i ply eller aluminium. Baka ihop sprygelmatrialet till ett paket och dra ihop alltsammans med en lång skruv och muttrar. Slipa ner allt till rätt form. Går väldigt fort att göra många spryglar.
    /Lelle

  5. #5

    Standard

    Vingar går ganska fort att rita i 3d cad.
    Profiler finns i databaser på nätet, bara att ladda hem om man vet vilken som används. Eller så väljer man en egen.
    När man har valt sin rotprofil och spetsprofil är det bara ätt lägga in båda och göra en "loft" operation vips så har man hela sin vinge.
    När det är klart skär man ut sina balkar och hål genom hela vingen och till sist är det bara att kapa fram sina spant, spara dom som 2d cad för lasern.

  6. #6

    Standard

    Jag har själv använt Fusion360 för att göra laserskurna spryglar. I mitt fall var det till en egen konstruktion.

    Jag började med att hitta profilen jag ville använda i gratis versionen av profil-programmet ”Profili 2”. Där kan man ange korda och exporteraen DXF-fil. Den filen kan man sedan importera i Fusion360.

    I Fusion ritade jag in vingbalkar mm och justerade lite. Kapade av främre och bakre spetsen för framkant och bakkant mm. I Fusion finns en funktion för att exportera en hel ”sketch” som DXF. Det gjorde jag när jag var klar. I mitt fall hade jag ett gäng olika spryglar att exportera eftersom de hade olika uttag för hål och vingbalk mm. Alla dessa DXF-filer kunde jag sedan importera i gratisvektor-programmet Inkscape.

    Där gjorde jag sedan den slutliga layouten. Ritade upp själva balsaflaket och placerade ut spryglarna. Jag beställde mina laserskurna spryglar på MBS models, så jag följde anvisningarna där om linjer och färger mm. I Inkscape gjorde jag också små avbrott i linjerna så att spryglarna sitter kvar i flaken medan så skärs ut.

    I mitt fall kunde jag Fusion360 bra sedan tidigare eftersom jag använt det massor för att designa allt möjligt för 3D printning. Men jagvar helt nybörjare på Inkscape. Trotts det gick det ganska smidigt tycker jag.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2021-12-05 213912.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	44,3 KB 
Id:	73772 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2021-12-05 214117.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	71,7 KB 
Id:	73773 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1600_2020-11-11 10.23.51.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	103,7 KB 
Id:	73770 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1600_2020-11-11 10.24.12.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	57,9 KB 
Id:	73771

  7. #7

    Standard

    I Fusion360 kan man importera en bild och ha bakom när man CADar. Det är nog bästa metoden om man vill utgå ifrån en pappersritning. Man får scanna den eller fota av och skala bilden rätt. Sedan är det bara att rita av kanterna. Är man noga kan man få riktigt bra precision.

    Här är en bra video:


  8. #8

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Här är lite mer info


  9. #9

    Standard

    Mäster Ivve fixade spryglar fortare än jag hann ladda ner Fusion. Får ta till mig all kunskap till nästa bygge. Nu blir det till att fokusera på detta bygge


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	263819546_2260617007412278_8885663164133706389_n.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	40,4 KB 
Id:	73774Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	262976552_862982217714104_2499244904361410606_n.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	110,7 KB 
Id:	73775Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	263758498_653313338999501_3718402996327097150_n.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	94,2 KB 
Id:	73776

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ivve är kusin med Lucky Luke!
    Retroholic!

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    De flesta vettiga Cad-program har möjligheten att välja olika linjebredder i utskriften. Man kan ofta precis som förr, välja en specifik linjebredd för varje "lager" eller kategori av linjer, såsom t.ex. konturlinjer, centrumlinjer, text osv.

    Själv använder jag AutoCad sedan 1986 (nu mer sällan), samt Inventor med full parametrisk 3D-konstruktion och inbyggd FEM-analys.

    Är man nördig, följer man de gamla konventionerna med 0,11 0,15 0,18 0,25 0,5 och 0,7 (tuschpennor). Ja, jag har använt sådana pennor som ritare och ingenjör. Väldigt svåra att sköta om när de torkar ut :=) Ultraljud, rengöringsvätska osv.

    Alla hade en spets av konstgjord eller troligare äkta rubin eftersom den var röd i färgen, med ett hål i centrum, för en metalltråd som satt fast i en vikt för försiktig skakning, för utrensning av torkande tusch. Föreställ dig diametern på metalltråden på en 0,15 mm tuschpenna, som innerdelen av sticksnabeln på en mygga kanske, eller 0,05 mm.

    Man kan välja vilken annan linjebredd som helst, som skrivaren klarar av att skriva ut, men bredden på laserstrålen bestämmer allt.
    Senast redigerat av BJS den 2021-12-18 klockan 00:18.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •