Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Enkel flightcontroller för tri-Copter?

  1. #1


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard Enkel flightcontroller för tri-Copter?

    Mors vänner, tänkte försöka få min gamla tri-kopter i luften till våren.
    Köpte ett st Naze32 för några år sedan men när jag packade upp det så behöver det lödas små plintar i massor och det har jag inte utrustning för.
    Desutom kändes det ganska avancerat då jag kollade inställningar mm på nätet?
    Går säkert att tröska sig igenom men jag är inte jätte-sugen om det går att hitta en enklare lösning?
    Hittade denna enkla controller på nätet:
    Eagle X6 6-Axis Multi-Rotor Flight Controller [HEX6STND] Motion RC Europe [HEX6STND] Motion RC Europe
    Det visade sig dock att den rackaren kräver Futaba S.Bus för att fungera i Tri-utförande....
    Finns det något annat liknande alternativ därute?
    Målet är bara att flyta omkring i godan ro...Ingen racing eller aerobatic än så länge.

    Vad är annars förstahandsvalet i dag om man vill komma i luten hyfsat fort och inte drunkna i insällningar och parametrar?

    Tacksam för tips till en total nybörjare på detta område :-)

    // Mats W
    Flygsmurfen

  2. #2


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Försök få tag i en Eagle Tree Vector eller Mini-Vector. De tillverkas inte längre men det finns en och annan att köpa här och där. Inte överdrivet billiga dock.

    Edit: Det är nog Ebay som gäller, verkar slutsålt på de ställen jag kollat.
    Senast redigerat av Danne1700 den 2021-12-05 klockan 20:20.

  3. #3


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Ok, skall kolla på det.
    Trode att det skulle vara gott om varianter att välja mellan därute men det är ganska klent utbud hos de handlare
    jag brukar köpa i från.
    Trenden är kanske att man köper mer färdiga kitt numera?
    Kom gärna med fler tips...Både på kort och bra handlare som pysslar m detta.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  4. #4

    Standard

    Hade en tricopter för evigheter sedan, då när armarna var i trä. ;-) Flög den och sålde den vidare.
    Fick nyligen tag på en kolfiber/glasfiber-variant från en lokal flygare som ursprungligen var från HAB för många år sedan.
    Den kom då med JR Tags 01 (totalt värdelös för tricopter, flög fruktansvärt och hade sina nycker).
    http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=15477

    Byttes till KK2-nånvariant och den satt på när jag köpte den, flög ju finfint när jag flög den för nån vecka sedan!
    http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=15549

    Men skulle jag byta skulle jag nog sätta på nåt mer modernt, fast KK2an gjorde det den skulle.
    Jag är APM/Pixhawk-nörd så jag hade tagit en sådan, men det finns nog enklare grejer, eller kanske inte, har inte så bra koll på andra controllers.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Jo, jag hittade en modernare form av KK2 på HK Europa men programeringsenheten kommer fr Hongkong.
    Lär ta 7 svåra år att få hem den men jag har ju ingen större brådska. Skall ju flyga i vår :-)

    // M
    Flygsmurfen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •