Reklam

Resultat 1 till 13 av 13

mne: Limma med vad fr att fsta balsaflak p tckta balsaflygsidor?

Standard Limma med vad fr att fsta balsaflak p tckta balsaflygsidor?

Fick fr ett tag sedan tag p ett gammalt flyg (Fairchild PT-19 40-size) som var frsta lgvingade flyget som flgs p vrt flt (Djkenfltet). S lite nostalgi rddade livet p detta flyg som nu r delvis avkltt och ska renoveras och f ny Saito fyrtaktare. Men, kldseln var inte svr f bort i nosen, den var fasttejpad runt nosen fr att inte "blsa av". Orsak: Flugits med gammal 2-taktare som gtt p ricinoljeblandad nitrometanol och ingen som helst skydd mot olja i nosen eller frsk till fix utan bara ladda, tanka och flyga som gllt. Provade frst slipa med sandpapper, men det fungerade inge vidare. Hyvlade bort yttersta lagret p hela nosen istllet p den tjocka balsakldda kroppen. Verkar som oljan inte trngt s vrst lngt in, s jag tnkte kl ver nosen med 1 eller 1,5 mm tunna balsaflak. Men vad skulle ni rekommendera att man limmar fast balsaskivorna med? Titebond III vet jag att ska slngas dit pepparn vxer i sna hr fall efter att ha erfarit att det limmet fr tret att sl snett och vint rejlt.

/MickeM som gillar hlla flygen vid liv...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    okt 2018
    Inlgg
    49
    Jobb
    pensionr
    Klubb
    Eslvs mfk

Standard

Hej

Drnk in de oljebemngda balsaytorna med potatismjl och lt det dra ngon vecka, Upprepa proceduren ngra gnger tills ytan inte knns fet. Limma sen med CA-lim_

Hej
    PF

Standard

Ah, det mste jag testa! Men nu r det fr sent p denna modell, har redan hyvlat bort ytan...
    Men vad menar du med drnka in i potatismjl? Det r vl ett pulver? Ska jag spda ut det med vatten eller nt?

Reg.datum
    maj 2007
    Inlgg
    1 419
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    K2R (p sprayflaska) var det jag anvnde fr 100 r sedan fr att f bort olja, men sedan ngot (eller ngra) decenium s fr det inte sljas i sverige. Kpte K2R p ntet frn Frankrike i vras men det var inte samma sak...

Standard

Jag skulle prova med Break Clean (Bromsrengring)
    Finns p de flesta biltillbehrsaffrer och en del mackar.
    Vldigt tunnflytande och dunstar fort.

Mvh/Peo

Reg.datum
    mar 2018
    Inlgg
    514
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktr

Standard

Detta r extremt svrt, men upprepad behandling med aceton och utsugning med en tygbit eller dasspapper (ofarligt + miljvnligt) kan fungera fr att gra ytan ren. Glm tanken p att f bort allt fett eller olja, eftersom balsatr r extremt porst.

Endast amputering och inlimning av friskt tr kan stadkomma en fullstndigt perfekt renovering.

Det kanske inte behvs alltid.

Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlgg
    7 534
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap, RFK Gripen, Eslvs MFK, Ripa MFK, Hglandets MFK

Standard

PU-lim (tunt lager!) trnger in och biter riktigt bra, ven p ltt oljiga ytor.
    Retroholic!

Reg.datum
    okt 2018
    Inlgg
    49
    Jobb
    pensionr
    Klubb
    Eslvs mfk

Standard

Hej

Man pudrar p potatismjlet med planet liggande s mjlet inte glider av. Vnder planet efter en tid o pudrar en annan sida.
    Man ser p pudret hur det gamla brnslet sakta sugs ut o missfrgar mjlet. Blir det mycket missfrgning s upprepa proceduren tills det inte missfrgar mer - d klart.

Hej
    PF

Reg.datum
    maj 2007
    Inlgg
    1 419
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Potatismjl i hop med aceton r det som kanske fungerar bst nu nr K2R inte finns.

Standard

Ok, jag blir ju nyfiken, mste testa vid tillflle.
    Aceton r mrkligt... jag hade en tt glasburk med aceton i ena verkstaden. Den va tom nu. Den va ju full nr jag hade den senast!!? ppnade locket som satt bra fast, fyllde den med vatten. Inte lckte vattnet ut... Vart tog acetonet vgen?
    Tur jag har en liter till... men den lr vl va tom den ocks antar jag. :-D Med min tur...

Reg.datum
    okt 2017
    Inlgg
    412
    Jobb
    Pensionerad ingenjr
    Klubb
    -

Standard

Plastburkar r inte s tta som man tror, men glas? Kanske locket var av ngot annat n glas eller metall?

Standard

Jag tror det var packningen p metallocket som gav efter. Jag hade ju inte testat ngot nr burken var tom fre jag ppnade den, bara satt i vatten och skruvade fast locket, d antagligen det lilla extra s att det vart ttt igen. Nja, shit happens.

Reg.datum
    mar 2018
    Inlgg
    514
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktr

Standard

En frsvrande omstndighet som p min TAXI (1) r att spantet bakom tanken och en mindre del av kroppen drbakom, som r delvis oljeindrnkt, p grund av tank-lckage, r limmat med vanligt vitlim (ick !). Nu skulle en bra dos aceton gra att allt gr upp i limningen. Tanken brjade lcka efter tio r, eftersom gummipluggen frlorade sin elasticitet. (en fin Kavan-tank dock) Tankutrymmet r behandlat med epoxy, men med en skvtt som ligger i ratal, s kan det lcka in i tret.

Ingen drnering i tankutrymmet var mitt misstag.

Lyckligtvis r allt framfr limmat och behandlat med tunn lamineringsepoxy, och drmed i princip immunt mot olja.

Det gr bra nd, fr maskinen r bra byggd i grunden.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •