Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Limma med vad för att fästa balsaflak på täckta balsaflygsidor?

  1. #1

    Standard Limma med vad för att fästa balsaflak på täckta balsaflygsidor?

    Fick för ett tag sedan tag på ett gammalt flyg (Fairchild PT-19 40-size) som var första lågvingade flyget som flögs på vårt fält (Djäkenfältet). Så lite nostalgi räddade livet på detta flyg som nu är delvis avklätt och ska renoveras och få ny Saito fyrtaktare. Men, klädseln var inte svår få bort i nosen, den var fasttejpad runt nosen för att inte "blåsa av". Orsak: Flugits med gammal 2-taktare som gått på ricinoljeblandad nitrometanol och ingen som helst skydd mot olja i nosen eller försök till fix utan bara ladda, tanka och flyga som gällt. Provade först slipa med sandpapper, men det fungerade inge vidare. Hyvlade bort yttersta lagret på hela nosen istället på den tjocka balsaklädda kroppen. Verkar som oljan inte trängt så värst långt in, så jag tänkte klä över nosen med 1 eller 1,5 mm tunna balsaflak. Men vad skulle ni rekommendera att man limmar fast balsaskivorna med? Titebond III vet jag att ska slängas dit pepparn växer i såna här fall efter att ha erfarit att det limmet får träet att slå snett och vint rejält.

    /MickeM som gillar hålla flygen vid liv...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Dränk in de oljebemängda balsaytorna med potatismjöl och låt det dra någon vecka, Upprepa proceduren några gånger tills ytan inte känns fet. Limma sen med CA-lim_

    Hej
    PF

  3. #3

    Standard

    Ah, det måste jag testa! Men nu är det för sent på denna modell, har redan hyvlat bort ytan...
    Men vad menar du med dränka in i potatismjöl? Det är väl ett pulver? Ska jag späda ut det med vatten eller nåt?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    K2R (på sprayflaska) var det jag använde för 100 år sedan för att få bort olja, men sedan något (eller några) decenium så får det inte säljas i sverige. Köpte K2R på nätet från Frankrike i våras men det var inte samma sak...

  5. #5

    Peos avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    51
    Klubb
    Enköping mfk

    Standard

    Jag skulle prova med Break Clean (Bromsrengöring)
    Finns på de flesta biltillbehörsaffärer och en del mackar.
    Väldigt tunnflytande och dunstar fort.

    Mvh/Peo

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Detta är extremt svårt, men upprepad behandling med aceton och utsugning med en tygbit eller dasspapper (ofarligt + miljövänligt) kan fungera för att göra ytan ren. Glöm tanken på att få bort allt fett eller olja, eftersom balsaträ är extremt poröst.

    Endast amputering och inlimning av friskt trä kan åstadkomma en fullständigt perfekt renovering.

    Det kanske inte behövs alltid.

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    PU-lim (tunt lager!) tränger in och biter riktigt bra, även på lätt oljiga ytor.
    Retroholic!

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Man pudrar på potatismjölet med planet liggande så mjölet inte glider av. Vänder planet efter en tid o pudrar en annan sida.
    Man ser på pudret hur det gamla bränslet sakta sugs ut o missfärgar mjölet. Blir det mycket missfärgning så upprepa proceduren tills det inte missfärgar mer - då klart.

    Hej
    PF

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Potatismjöl i hop med aceton är det som kanske fungerar bäst nu när K2R inte finns.

  10. #10

    Standard

    Ok, jag blir ju nyfiken, måste testa vid tillfälle.
    Aceton är märkligt... jag hade en tät glasburk med aceton i ena verkstaden. Den va tom nu. Den va ju full när jag hade den senast!!? Öppnade locket som satt bra fast, fyllde den med vatten. Inte läckte vattnet ut... Vart tog acetonet vägen?
    Tur jag har en liter till... men den lär väl va tom den också antar jag. :-D Med min tur...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Plastburkar är inte så täta som man tror, men glas? Kanske locket var av något annat än glas eller metall?

  12. #12

    Standard

    Jag tror det var packningen på metallocket som gav efter. Jag hade ju inte testat något när burken var tom före jag öppnade den, bara satt i vatten och skruvade fast locket, då antagligen det lilla extra så att det vart tätt igen. Nåja, shit happens.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    En försvårande omständighet som på min TAXI (1) är att spantet bakom tanken och en mindre del av kroppen därbakom, som är delvis oljeindränkt, på grund av tank-läckage, är limmat med vanligt vitlim (ick !). Nu skulle en bra dos aceton göra att allt går upp i limningen. Tanken började läcka efter tio år, eftersom gummipluggen förlorade sin elasticitet. (en fin Kavan-tank dock) Tankutrymmet är behandlat med epoxy, men med en skvätt som ligger i åratal, så kan det läcka in i träet.

    Ingen dränering i tankutrymmet var mitt misstag.

    Lyckligtvis är allt framför limmat och behandlat med tunn lamineringsepoxy, och därmed i princip immunt mot olja.

    Det går bra ändå, för maskinen är bra byggd i grunden.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •