Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kill switch

  1. #1

    Standard Kill switch

    Hej
    Jag har använt en RCexl kill switch.
    En fråga, är det den enda som finns på marknaden?
    Jag vill bara ha den enkla basfunktionen att stänga av tändströmmen som RCexl-switchen gör.

    Klurigheten med RCexl är att den bryter jord men inte spänning. Skulle vilja ha det tvärt om.
    /OlleG

  2. #2

    rwr43s avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    111
    Jobb
    Verkstadschef
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Tjena! kolla på Autopartner där har du Emcotec brytare https://www.autopartner.se/elektronik/bec/emcotec
    Flyg lågt och hårt Mvh Robert

  3. #3

    Standard

    Tack!
    Dyra ....
    /OlleG

  4. #4

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

  5. #5

    Standard

    Jo det är den jag använt. Men det är den som bryter jord och inte spänning.
    /OlleG

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleG Visa inlägg


    Klurigheten med RCexl är att den bryter jord men inte spänning. Skulle vilja ha det tvärt om.
    /OlleG
    Spelar det nån roll egentligen?

    Jag har ett par sådana här liggandes, har dock inte använt dem ännu...

    https://hobbyking.com/en_us/catalogs.../?q=killswitch
    Retroholic!

  7. #7

    Standard

    Hej
    Nu har jag testat gemensamt batteri för radio och tändning så mycket jag kan åstadkomma. Har en liten elmotordriven sak som vispar tändmagneten framför hallelementet för att generera gnista (varierar mellan motsvarande 1500-7000 rpm). Sedan stoppat ner allt i planet i en enda röra, med servona anslutna. Sedan låter allt gå inklusive gnista i tändstiftet, man kan till och med se gnistan på bilden. Sedan rör jag om i grytan för att se om det är möjligt att få fram en störning.

    Helt omöjligt att få fram en störning! Till och med om servokablar hålls mot tändstiftet eller tändstiftet läggs på mottagaren.

    Känns rätt lugnt faktiskt.

    Jag sänker spänningen från reglerat 7,4 V, till tändmodulen via några dioder i serie, samt en elektrolytkondensator för att minska ripplet som DC-regulator för 7,4 V känner. Ledningen är också lindad över en ferritring. Tachopulsen från tändmodulen går via optokopplare till en modul som omvandlar den till Smart.port och modulen tar också med temperaturen under tändstiftet. Optokopplare mest pga RCexel kill switch envisar med att bryta jord och inte spänning, utan optokopplare går inte motorn att stänga av pga jorden leds tillbaka den vägen. Men den dämpar/tar bort störningar också.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Röran.jpg 
Visningar:	55 
Storlek:	128,4 KB 
Id:	73881

    Så jag tänker alltså prova detta till våren, efter att ordnat upp röran till en mer vettig installation samt kört alltihop både med tändemulator och med riktig motor i den riktiga installationen.
    /OlleG

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •