Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Få liv i en gammal SimJet 1200 AES-turbin!

  1. #1

    Standard Få liv i en gammal SimJet 1200 AES-turbin!

    Nog va det väl f-n att jag inte ska ta mig an denna.
    Jag skaffade en beg turbin för många år sedan och där blev den.
    12 lbs dragkraft (5.44 kg / 53N om jag räknat rätt).
    Jag har precis allt till den.
    Kompletta turbinen med all elektronik och mojänger.
    Har även kolsyresläckare, en liter olja i oöppnad förpackning jag köpte för 2 år sen kanske, två dunkar A1 Jet Fuel från flygfältet.
    Turbinen är monterad klart i en testbänk.
    Den vane skulle säga, bara ladda acken och starta det!
    Men jag har ju aldrig gjort det... jag har byggt upp en väldigt hög tröskel antar jag.
    En annan flygarnörd här har lurat in mig på ett gruppköp av Ziroli Turbinator 72"-kit, så det är väl enklast att köpa så blir pinan kortast.
    Kontaktade CS förut och fick tips på vad jag ska göra för före jag startar turbinen.
    Behöver inspiration i dessa snöiga/slaskiga pandemitider för att komma över tröskeln! :-D
    Därför vänder jag mig till er.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Youtube ! Se hur andra gör så härmar du det
    Vad är det värsta som kan hända?

  3. #3

    Standard

    Hittade färre än 10 filmer på den Simjet 1200 som jag har.
    Och de handlade om uppstarter utan info samt flyg som flög.
    Denna film hittade jag dock som man får se samma grejer: https://www.youtube.com/watch?v=n9qRgLulfXw
    Men lite ivrig vart man ju nu... Ska ta fram den, igen, och kika igenom, börja läsa.
    Inte verkar den så krånglig... bara jag som tror det... :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Det där var väl inte den bästa starten precis.. För mkt eld för min smak

    Här har du ett klipp när jag startar en numer pensionerad simjet, som det skall se ut
    https://youtu.be/LTRKFIRnMn8

    Vad har du för ECU mm till din 1200? Auto el Manuell start?

    Mvh Daniel

  5. #5

    Standard

    Bra klipp Danneman!
    Inte exakt samma turbin, jag har den blå lilla 12lbs 1200 AES), men same same antar jag.
    Autostart japp!

    Grejerna jag har:
    - Data Terminal (2004 by Nades Electronica S.L.) med 2-raders LCD-display och fyra knappar (ser äldre ut än din?)
    - Bränsle-sidan: filter, efterföljande bränslepump och sen en elektronisk ventil, sen en skarv och in i turbin (orange slang)
    - Gas-sidan: Från Gasol-flaskan till elektronisk ventil, via ett filter in i turbin (gul slang)
    - SimJet Denmark Autostart FADEC AU-303 (all elektronik är ansluten till denna, dvs Data Terminal, pumpen, 2 ventiler, RC-mottagare, glödstift, tempgivare, elmotor, ack, varvräknare)

    Ska fixa bilder!

    Jag hade mailat med CS för 3 år sedan, fick väldigt bra info tillbaks. Fick en del tips på vad jag bör göra före start. Ska kolla upp.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Lite bilder på lillen. Har fått tips från CS hur jag ska spola igenom den och kolla restrictorns flöde före start då den stått så länge. Den har ju varit hos CS på service tidigare, men det är 10+ år sedan och den har knappt använts sedan dess, ska vara 25h kvar på den.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3962.JPG 
Visningar:	79 
Storlek:	239,7 KB 
Id:	73954 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3963.JPG 
Visningar:	79 
Storlek:	158,6 KB 
Id:	73953 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3964.JPG 
Visningar:	72 
Storlek:	371,5 KB 
Id:	73952 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3965.JPG 
Visningar:	65 
Storlek:	159,4 KB 
Id:	73951 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3966.JPG 
Visningar:	66 
Storlek:	211,8 KB 
Id:	73950
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Locket mm borttaget!

    Så va turbinen öppnad!
    Lite klur då jag inte hade någon anvisning.
    Fanns inga skruvar, men efter att ha använt lite mental träning så insåg jag att man kunde hålla i bakstycket i ett fast grepp på elmotorhuset samtidigt som man höll i blå kåpan och börjae rotera den åt fel håll... så lossnade allt. Motorn ligger utanför med sin koppling.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3967.JPG 
Visningar:	84 
Storlek:	214,2 KB 
Id:	73955

    Och under blå kåpan ser det ut så här.
    "Servo"kabeln går till varvtalsgivaren, det lilla kretskortet.
    Gröna kabeln som syns bättre på en bild längre ner är till tempgivaren som är på utblåset.
    Gula slangen, dvs gasen går alltså in på ett ställe där gasen flåsas in i turbinen med fart och får den att rotera och så tänder man på med glödstiftet så blir det som en gasolbrännare som får fart på turbinen.
    Bränslet däremot går till en splitter.
    Från den går det vidare till en Festo-koppling på motsvarande sida.
    Och den andra går till restrictorn, vidare till ett filter (som är under varvtals-givaren) och sen in i turbinen via en mindre Festo-koppling (ingen aning vad denna är till för, fin-för-förbränning?).
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3968.JPG 
Visningar:	75 
Storlek:	234,9 KB 
Id:	73956

    Bakändan på turbinen ser ut så här förresten.
    Lite dammig, så det ska rengöras.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3969.JPG 
Visningar:	79 
Storlek:	196,5 KB 
Id:	73957

    Och så var slangarna bortkopplade!
    Rengjorde allt då det var så skitigt.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3971.JPG 
Visningar:	79 
Storlek:	199,2 KB 
Id:	73958

    Och nu gäller det fundera ut hur jag ska få igång pumpen och koppla in den direkt på turbinens interna bränsleanslutningar så jag kan spola kanalerna.
    Intressant detta.
    Men efter jag kommit så här långt så insåg jag att jag inte vill spola något bränsle genom den inomhus... A1 Jet Fuel luktar ilsket!!!
    Så bara jag får igång elektriska bränslepumpen så är jag redo att spola.

    Och sen va det ju restrictorn, den där som er ut som ett filter till höger (lite ner) på bilden där slangarna är kvar än.
    Den ska kontrolleras att den släpper igenom rätt mängd bränsle under en viss tid på ett visst tryck, det blir utmaningen.
    Får nog bli lite varmare innan jag gör detta, får göras i garaget.
    Men det är på god väg nu i alla fall.
    Tills dess hinner jag läsa på och göra en "checklista" och lära mig mer om turbiner.
    Synd bara att det är så "vintrigt" ute fortfarande.... vill ju göra detta nu.
    Funderar på om jag borde byta ut bränsleslangarna också, de är väldigt styva. Vad heter dom? Ska ju tåla hettan.

    Kan nog bli nåt detta... turbinen har ju gått bra, men för många år sedan. Alltid lär man sig nåt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Hej Ålänningen.

    En lite rättelse bara, det är startmotorn som snurrar igång turbinen, inte gasolen. När turbinen är igång sedan släpper bendixkopplingen och startmotorn står still tills det är dax att kyla efter du har stängt av.

    En liten notis oxå angående festokopplingrna, kolla så dom är täta nu efter du haft ur slangen ur dom.. Jag har varit med om att dom kan läcka om dom är gamla och man haft i och ur slangen för oringen blir torr/skadad.

    Mvh Daniel

  9. #9

    Standard

    Jo men javisst, jag var nog inte vaken än när jag skrev det där... hade helt glömt bort elmotorns funktion i det hela, satt en stund och funderade på hur den kommer igång, haha "måste va gasen o elden det...". :-D

    Jag kan ju byta ut festo-kopplingarna, ser ut att vara vanliga vinklar och en Y. Vilken RC-butik säljer Festo-grejerna i Sverige?

    Slangarna tog jag ut för att CS nämnde det för att göra det jag ska göra eftersom den stått så länge.

    I övrigt får denna vänta tills det dyker upp en varmare dag så jag slipper stanken när jag sköljer.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Vill du skölja och göra rent saker så använt lacknafta. Detta används till 1:1 jetmotorer så kommer nog funka för dig med. Luktar inte lika illa som jet A1 å dunstar/slutar lukta fortare
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    Vill du skölja och göra rent saker så använt lacknafta. Detta används till 1:1 jetmotorer så kommer nog funka för dig med. Luktar inte lika illa som jet A1 å dunstar/slutar lukta fortare
    Tack för tipset! Kan det skada plastslangarna eller resten som är av plast?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    10
    Jobb
    Bilmek
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard

    HAB säljer Festo

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Haraldsson Visa inlägg
    HAB säljer Festo
    Tackar, ska kika!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Tack för tipset! Kan det skada plastslangarna eller resten som är av plast?
    Skulle jag knappast tro. Tål det Jet A1 tål det nafta med
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •