Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: FrSky TANDEM X20 / X20S

  1. #1

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard FrSky TANDEM X20 / X20S / X18

    Hej.
    Lite förvånad att det inte har startats någon tråd om FrSky TANDEM X20 / X20S?
    Jag har skaffat en X20S och så här långt är jag väldigt nöjd. Har för skoj skull hängt med i uppdateringskarusellen och det har fungerat förvånansvärt bra. Ok, inte lika smidigt som med Multiplex, men hyfsat smidigt.
    Parallellt med vanliga uppdateringar, för närvarande 1.0.19 (sista versionen innan 1.1.0) jobbar de med Lua-script-utvecklingen i 1.1.0-alpha versioner. De är mest tänkta som icke flygbara testversioner.
    Kan bara säga att sändaren och operativet fungerar mycket bra med både touch och knapp-navigering i menyerna, supersmidigt.
    Har köpt några mottagare, 4,6 och 8-kanalare och likadant med dessa. Mycket smidiga med OTA (over the air bindning och uppdateringar), mycket smart.
    Har hunnit med att testa radion i en F5J-modell och det funkade klockrent...

    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2022-04-11 klockan 16:49.
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du är på hugget du, Ville ! Håll oss gärna uppdaterade om dina erfarenheter. Numera kör jag mest Spektrum iX12 så min Horus X12s ligger och vilar i hyllan...
    Roger

  3. #3

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Jodå, ska försöka skriva lite mera vad det lider. X20S är ju en handsändare så det är lite ovant men det fungerar, mycket tack vare sändarens förhållandevis låga vikt, 975 gram, men också att den är välplanerad med brytarna lättåtkomliga. Har inga planer att skaffa sändarbord likt jag gjorde med X10, utan jag ska testa som den är. Vad jag förstår så kommer FrSky att släppa en pultsändare i framtiden.
    Har skaffat en vario som fungerar bra och jag kommer nog att prova FrSky Neuron 40S fartreglage också. Är också lite intresserad av de nya TD-mottagarna med inbyggt 2.4GHz & 900MHz. Jaja, tiden får utvisa, men det finns sannerligen mycket intressanta grejor.

    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2022-01-24 klockan 16:37.
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    10
    Jobb
    Bilmek
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard

    Har oxå skaffat en Tandem X20S som kanske ska ersätta Horus X10s. Har haft FrSky i många år och aldrig haft några problem.
    Flyger allt från foamies till Jet med dem. Tycker deras Ethos verkar någorlunda smidigt. Kör även Lua på bägge...X20 är mkt segare på att skifta "widgets" t.ex Zavionox RDT för Jetcat,Kingtech och RDT AR för ArBoomaSmoothflite
    Deras ny TD18 och TD10 mott verkar intressanta

  5. #5

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Ja, nu har jag haft X20S sen i höstas men inte hunnit flyga så mycket av naturliga årstidsskäl, men jag fortsätter förkovra mig och uppdaterar för fulla muggar. FrSky har släppt en uppdaterings-programvara, Ethos Suite, för förenklade uppdateringar av systemet, något som verkligen behövts.
    Jag förmodar att de som är intresserade av FrSky´s nya X20 sändare även följer det som skrivs på diverse forum så jag nöjer mig skriva i ämnet i små eventuella blänkare.

    Måste säga att jag är verkligen imponerad av X20 sändarna och Ethos, så till den grad att jag även har beställt det senaste tillskottet i Ethos sändarserie, nämligen X18. Om jag blir nöjd med den så kommer jag förmodligen sälja min X20S då X18 känns mera rätt, åtminstone på bilderna. Ja, det blir verkligen spännande att testa, jag hoppas få den under april månad.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du Ville är verkligen raka motsatsen till de gamlingar som mest av allt håller kvar vis sina "Guld Futabor" eller annat gammalt "junk". Full fart framåt är din paroll uppenbarligen och utan rädsla att testa nya produkter. All heder till dig !
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Standard

    xxx
    Senast redigerat av Halcon den 2022-04-09 klockan 12:24.

  8. #8

    Standard

    Kör med en X20S sedan förra sommaren. Är återfalls RC flygare. Och har tagit upp hobbyn igen efter nästan 30 år.
    Har kört inomhus i vinter med RC factory foamies. Fantastiskt roligt.
    Håller på att utrusta en Extreme Flight 78” med el setup och RB-20 med dubbla rx. 2,4 och long range 900.
    Bra med en svensk tråd då de på de stora forumen blir lite stökiga.
    Gillar teknik men har fått när man blivit lite äldre dåligt tålamod

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    10
    Jobb
    Bilmek
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard

    Skaffade en XJT-Lite modul till min X20S för att kunna köra med de äldre mottagarna(D8Mode).Men fick modifiera lite för att den skull passa riktigt och "glida" ner helt. Sen flashade jag den med de äldre FW annars funkar inte de gamla D8.Så nu kan man flyga de äldre kärrorna utan att byta mott. Så är det ngn som inte får modulen att passa så går det att modifiera...den ska hela vägen ner.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Ville, har du fått din nya X18 ?
    Roger

  11. #11

    Standard

    Tips på en youtuber som håller på med Ethos.
    https://youtube.com/watch?v=gQuf0xMdEuk&feature=share
    Många bra tips.

  12. #12

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej Roger. Nej, de har inga sändare att leverera ännu, men förhoppningsvis i april men maj troligare.
    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  13. #13

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jogal Visa inlägg
    Tips på en youtuber som håller på med Ethos.
    https://youtube.com/watch?v=gQuf0xMdEuk&feature=share
    Många bra tips.
    Hej Jogal.
    Jo, han gör bra filmer, helt klart.
    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ville - vad ser du som den största fördelen med X18 jfr X20 ? Storlek ? Vikt ? Nya funktioner ?
    Hälsningar
    Roger

  15. #15

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Ville - vad ser du som den största fördelen med X18 jfr X20 ? Storlek ? Vikt ? Nya funktioner ?
    Hälsningar
    Roger
    Egentligen vill jag ju ha en sändarbordsradio och det lär vara på G med en (X20E). Men jag vill inte vänta för vad vet man med FrSky, rätt vad det är så blir det ingen tillverkning och om så skulla bli fallet så går det att skaffa en sändarbord till handsändarna.
    Men som svar på din fråga så är det några saker som talar för X18:

    1. Något billigare
    2. Lägre vikt, 820 gram med batterier. DLG-piloterna kommer att bli nöjda.
    3. De två sido-dragreglagen har smartare design/placering, de blir inte så lätta att röra av misstag.
    4. integrerad flashlagring.

    Sen kan jag tycka att den övergripande designen är snyggare med lite rundare former, (vilket vi ju gillar ;-)
    Men det är inte förrän jag provat och jämfört som jag bestämmer vilken jag ska behålla för troligtvis säljer jag en av dem.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  16. #16

    Standard FrSky TANDEM X20 / X20S

    Tjoho!
    Alla roderservon fungerar, enkel justering så att dom går rätt riktning.
    RB-20 powerboxen verkar fungera. Ska få igång telemetrin med voltsensorer på motorackarna med 2st 6S lipos.
    Sedan ska de dubbla rx placeras på nå lämpligt ställe.
    Organisera kablage.
    Rätt nöjd med framstegen.
    mvh Jörgen
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	F1ADABCC-D899-4475-9039-2CEE2DD66B10.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	724,2 KB 
Id:	74430Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	5B35654E-D7F0-4702-84C3-F98F9FAD4AC5.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	643,6 KB 
Id:	74431
    Senast redigerat av Jogal den 2022-05-15 klockan 14:02.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    10
    Jobb
    Bilmek
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20220526_104850.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	1,49 MB 
Id:	74474Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20220526_104914.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	1,08 MB 
Id:	74475
    Hittade denna på ebay för ca 7euro passade perfekt och funkar kanon med touchskärmen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •