Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Laga choke på walboroförgasare

  1. #1
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard Laga choke på walboroförgasare

    Tjenare!

    I höstas köpte jag på mig en begagnad roto 50cc twin som jag ska använda i ett flyg som jag håller på och renoverar.

    Jag har dock märkt att själva armen till choken är avbruten. Därmed finns det ingen möjlighet att ansluta en stötstång till denna. Desutom är choken fjäderbelastad till öppet läge. Mina andra bensinmotorer klickar fast i öppet respektive stängt läge. (Ni förstår säkert vad jag menar).

    Jag hittade en liten beskrivning på hur man konverterar från fjäderbelastad till "friktions"-choke. Och detta känns ju som en perfekt modifikation att utföra när choken ändå ska lagas.

    Min primära fråga är om någon vet en vettig handlare i Sverige/europa dit man kan vända sig för att få tag på delarna som behövs, samt om någon utfört denna modifikation tidigare?

    Förgasaren på motorn är en Walboro, och det står även WT 507 samt 561A på den.

    Jag är tacksam för svar


    Edit:
    Länk utifall det finns fler som vill göra samma modifikation:
    https://thecubden.org/walbro-choke-fix/

  2. #2
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Bild på din trasiga!

    De flesta butiker som säljer småmaskiner(motorsågar, trädgårdsmaskiner etc) kan jag tänka mig får hem det mesta till Walbro. Om du vet någon i närheten!?

    när du säger fjäderbelastad, menar du då att den låser sig i stängt läge och när du ger lite gas släpper den och choken är därmed öppen?

  3. #3
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20220125_221952.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	228,6 KB 
Id:	73990
    Som man kan se är själva choke-armen trasig. Finns inget att ansluta en stötstång till.

    Fjäderbelastad på så sätt att choken alltid vill vara öppen. Om jag stänger choken och släpper så flyger den upp igen. Det går ju att plocka bort fjädern, men utan friktionslösningen med kula och fjäder enligt länken i första posten finns det inget som håller choken i öppet eller stängt läge.

  4. #4

    Standard

    På Roto motorn är det som Mr.Bob säger att med gasen på tomgång så kan man stänga choken och när man
    ger lite gas släpper den och stannar i öppet läge med hjälp av fjädern.

  5. #5
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Ok! Även throttelarmen saknas på denna så den funktionen finns inte nu. Varför har man gjort på detta sättet? Varför vill man stänga choken på tomgång? Är detta någon funktion som man vill ha? Eller ska jag köra vidare på att konvertera enligt länken med friktion på choken?

  6. #6
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Du har nog en felinställd förgasare rent mekaniskt, vill minnas att jag har en fjäderbelastad(som beskrivits) förgasare på någon av mina motorer som ligger. Hade jag varit dig Skulle jag nog försöka se om man kan få ordning på mekaniken igen innan projekt ”bygga om choke” påbörjas. Och då med ev enkla konstruktioner göra en ny arm om inte ett finger räcker till att komma åt.


    edit:
    som svar på din sista fråga, choken har du bara vid kallstart för att den ska proffa till lite för att sedan dö och starta utan choke som då ska hålla sin stadig på tomgång(om rätt inställd förgasare)

    med den där återfjädrande choken blir det att man rör vara på choken en gång istället för två som du vill behöva göra med en friktions choke. Den fjäderbelastade trycker du bara till choken en gång, slår proppen tills den tänder till så gasar su till lite på radion så hoppas choken ur, enklare användning om man nu inte tänkt ha servo choke istället då!

  7. #7
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Ahh då är jag med! Så med andra ord är det en lite (om än onödig) smidigare lösning för choken. Efter att ha läst lite andra synpunkter på denna lösning verkar ett fåtal förespråka denna lösning, och de flesta föredra att konvertera till konventionell manuell choke med friktionslösningen. Det är ju inget speciellt stort ingrepp att peta dit en liten fjäder, kula och en ny hel axel.

    Ska ta kontakt med lite handlare som säljer maskiner och hålla tummarna att det finns delar att få tag på. Om någon har inhandlat reservdelar till walbro och har goda erfarenheter från någon specifik handlare så hojta till!

    edit: Jag vet varför man har en choke och hur den används, men jag har aldrig stött på en automatisk sådan

  8. #8


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Reservdelar till Walbro-förgasare hittar du här; https://www.skogsverktyg.se/
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  9. #9
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av the_storm Visa inlägg
    edit: Jag vet varför man har en choke och hur den används, men jag har aldrig stött på en automatisk sådan
    Tolkade ditt förra inlägg(choke o tomgång) som du hade lite erfarenhet av dessa motorer sorry!!

  10. #10


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej,
    tycker mig känn igen ROTOn du köpte av mig. Den satt i en kärra jag köpte för bra länge sedan och det är nog byggaren av den som helt medvetet klippt av armen på choken. Hittade en gammal bild på modellen som den ursprungligen var monterad i och man kan tydligt se den avklippta armen och hur det då var monterat en stötstång för att manövrera choken. Gissar att orsaken var platsbrist och prio var att behålla så mycket av motorspantet som möjligt...

    MVH
    Kjell Nilsson

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Notification_Center.jpg 
Visningar:	280 
Storlek:	365,3 KB 
Id:	73992

  11. #11
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Det stämmer att det är din gamla kjell! Ja det såg onekligen tight ut på bilden!

    Har fått svar från skogsverktyg.se, ska leta rätt på alla artikelnummer på delar behövs så kanske man med lite tur kan få hjälp från dom

  12. #12


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Här har du en bra servicemanual på Walbro-förgasare.
    https://www.strangnasmodellflygare.s...-forgasare.pdf
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  13. #13
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Tack Mange! Jag har kikat lite på den sprängskissen tidigare. Där finns alla de delar jag behöver, men jag har problem med att lista ut artikelnummer för de delar som behövs. Då det står WT-series på den servicemanualen börjar man ju undra om samtliga delar på sprängskissen passar till alla förgasare i WT-serien

  14. #14
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Såhär ser min gasare ut med fjäderbelastad choke, choke armen låses av trottel armen men vid lite gas återställs choke till öppet.

    icke aktivt läge, choke av
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	863470C2-DA42-465B-A60F-C8E25995FA2E.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	311,8 KB 
Id:	73993

    Aktivt läge, choke på
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3ECE10C7-8997-463B-9BD3-55ABDE5FEBBE.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	319,5 KB 
Id:	73994

  15. #15
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Ser ju ut som en schysst funktion när man väl har det! Men frågan är om det är värt för mig att återskapa den funktionen nu när jag ändå måste beställa delar. Sitter ingenting på throttelaxeln på den sidan av förgasaren heller. Tänker att det enklaste för mig just nu vore att beställa en ny choke-axel, kula och fjäder för friktionsmekanismen samt en throttelarm för möjligheten att manövrera throtteln på choke-sidan också om man vill. Får jag tag på delarna så är ju saken löst efter 2 minuters skruvande

  16. #16

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag har ett par motorer med denna typ av choke.
    Tycker den funkar alldeles utmärkt!

    1: Aktivera choken, få den att låsa mot gasspjällets arm
    (Tomgång)
    2: Flippa på proppen tills motorn tänder till
    3: När motorn tänder till, ge gas lite snabbt så släpper choken och motorn går på normal tomgång!
    Retroholic!

  17. #17


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av the_storm Visa inlägg
    Tack Mange! Jag har kikat lite på den sprängskissen tidigare. Där finns alla de delar jag behöver, men jag har problem med att lista ut artikelnummer för de delar som behövs. Då det står WT-series på den servicemanualen börjar man ju undra om samtliga delar på sprängskissen passar till alla förgasare i WT-serien
    Om du anger att det är en WT 507 561A så kan du nog bara referera till sprängskissens beteckningar så plockar de säkert fram rätt delar.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  18. #18
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Skogsverktyg kunde inte få tag på delar

  19. #19
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Problemet är nu löst. Hittade kula och fjäder i en gammal skruttmotor som jag har liggandes. Flyttade över dessa och borrade en liten grop i choke-axeln.

    Nu klickar det till och choken hålls fast i öppet läge. Köpte två förgasararmar från aircpro. En till throttel och en till choke. Riktigt nöjd med resultatet!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20220203_203010.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	172,4 KB 
Id:	74032

  20. #20


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Prydligt!

    /Kjell

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •