Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: NX8, skev- +sidoroder och lite extra gas.

  1. #1

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard NX8, skev- +sidoroder och lite extra gas.

    Har en ovana när jag flyger, använder skevroder framförallt när jag skall svänga. Samtidigt glömmer jag att ge extra gas och lite upproder med sidorodret (var fasen så mycket naturligare när jag flög segelfyg för 50 år sedan ;-) ). Lite att muskelminnet har svårt att komma ihåg och leder till att ofta jag viker över vingspetsen.

    Har någon här försökt att göra en mix på en Spectrum Dx eller Nx-radio som ger t.ex. 5% extra gas och 2-3% upp med sidorodret när man svänger med skeven? Går det ens?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har aldrig sett hur en sån mix skulle fungera bra så det är nog bara att träna reflexerna... Har du möjlighet att flyga inomhus-flyg i närheten så är det en utmärkt (och tvingande) skola att lära sig att flyga med alla roder och trottel.
    Var nog också till stor del en skev/höjdroder-flygare på metanol-tiden men i o m elflyget och inte minst inomhus-flyget så är jag numera en sån som helt tiden "vispar" med båda spakarna - och skulle absolut inte vilja vara utan sidrodret.
    Det är bara att träna - sen sitter det i ryggmärgen igen...
    Roger

  3. #3

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    attans Håller på och flyger inomhus just nu men vispandet gör en så utmattad

  4. #4

    Standard

    Upproder med sidorodret känns inte rätt, sidorodret ska trycka ner nosen i sväng.

    Tekniskt går det säkert på en spektrumradio, och det är nog ingen fara att lägga på lite sidorodermix med skevrodren. Gasen skulle jag inte mixa in på skev eftersom skeven är ganska konstant i sväng och det extra gasuttaget behövs genom hela svängen. Möjligen att man skulle kunna mixa in det på höjdrodret men då får man intressanta effekter vid landning istället.

  5. #5


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Man måste ge höjdroder i svängen för att hålla höjden.

  6. #6
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Alla flyger på olika sätt! Jag antar de flesta här inne skevar åt det hållet de svänger? Jag skevar åt motsatt håll som jag svänger åt

  7. #7
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Man svänger olika på olika typer av flygplan. Ett högvingat flygplan med semisymmetrisk vinge kan behöva skev genom hela svängen. Medans ett midvingat flygplan med rak vinge och symmetrisk profil bara behöver skevroder initialt i början av svängen.

    Man ska alltid träna att använda vänsterspaken simultant med högerspaken. Trotteln skall användas lika mycket som skev- och höjdroder.
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tja, på de högvingade jag flyger (de flesta av mina kärror) så ger jag initialt skevroder åt det håll jag skall svänga men sen går jag på med sidroder och ofta lite motskev för att balanser kärran i rollplanet - samt givetvis höjdroder. Och flyger jag sakta så också i regel lite extra motorpådrag för att inte riskera klippning. Men det är ju lite olika beroende på kärran i sig. Tror det är svårt att automatisera...
    Roger

  9. #9
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Håller med dig Roger, det blir svårt att automatisera!

    För min egna del skevar jag först åt det håll jag ska svänga men kort efter jag använder mig av sidoroder skevar jag åt andra hållet tillsammans med lite höjd och detta egentligen är enbart för det blir en mycket snyggare sväng. Använder man bara skev och höjd tycker jag bakpartiet hänger alldeles för mycket!!

    /MrBob

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Kanske är offtopic men på min TimberX har det blivit lite "uppnäsa" efter ofrivilliga markkänningar. Propellern är inte så nedåtriktad längre, så jag upplever att den gärna stiger vid gaspådrag. Tänkte kompensera med dykroder via mixning, för det är lite tråkigt att göra det "manuellt". Tror det är vanligt på högvingade plan med en sån stigeffekt? Hade det på min Funman också, som i och för sig också hade fått "uppnäsa".

  11. #11


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Först skev, sen sida, sen hämta i ett träd är väl hur det brukar gå för min del.

  12. #12

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Om mitt minne inte slår helt fel, när jag segelflög så initierade jag svängen med skeven, lade på lite höjdroder för att banka mer och sedan trampade lite sidorroder då det tog över som höjdroder i bankningen. Är så som jag flyger RC idag, men hr lite svårt med sidorodret, då motorpådraget då ofta varierar även om jag försöker hålla samma eller lite ökning. Därav min fråga,

    Som McRegor sade, helt plötsligt står man där och vispar "äggvita" med båda spakarna. Egentligen skulle jag vilja ha motorkontrollen på en skjutpot vid sidan av sidorodret. Eller Flitetest flygstol

  13. #13


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Anledningen till att ge höjdroder i svängen är att ge vingen en något större anfallsvinkel så den genererar lite mer lyftkraft eftersom en del av den går åt till att svänga. Om man inte ger höjdroder kommer man att tappa höjd och hamna i en spiral. Ökat motorpådrag kan bli nödvändigt, men det beror på modell och hur länge man svänger.

    Håller med om att gasen inte borde vara ihop med sidorodret på sändaren, alltför lätt att man manövrerar båda istf den ena.
    Förr fanns ju enspaksradio, med sida i en stor "spakknopp" på högerspaken. En sån skulle jag vilja ha på min radio.

  14. #14
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Till huvudfrågan så går det säkert att programmera en sådan typ av mix(mixar) om man lägger ner lite tid. OM du nu skulle få till det skulle jag nog rekommendera att lägga hela den funktionen över en brytare så du kan ta upp modellen först som vanligt för att sen aktivera via brytare och utesluta om det går bra eller inte, annars blir det nog mer missöde än nöje!

    /MrBob

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •