Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Biltemas "nya" laminatepoxy?

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Biltemas "nya" laminatepoxy?

    Idag skulle jag gjuta en motorkåpa till min "Laird Turner".
    Så jag köpte Biltemas laminatepoxy, som vanligt.

    Biltema har ny förpackning för sin laminatepoxy, en helt vanlig 'färgburk' i stället för flaska som tidigare.
    Ett litet helsicke att hälla ur utan dropp och spill.

    Jag blandade helt enligt anvisning, 2 delar bas till en del härdare.

    Det hann nog gå nästan 7 minuter, sen började epoxyn "gelea" sig och bli seg nästan direkt!

    Någon som har samma erfarenheter??

    23,6 grader i rummet i huvudhöjd och 36% luftfuktighet, ganska normalt alltså.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20220207_202614.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	239,2 KB 
Id:	74039 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20220207_202838.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	205,0 KB 
Id:	74040
    Retroholic!

  2. #2
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Köpte den för bara ett par veckor sen, är lite bökigt att hälla ja men i
    upplever det inte som du beskriver. En stadig hand och försiktigt hällande.

    jag har faktiskt varit såpass noga att väga upp mina delar, gjort små doser ännu men då tagit 10g bas och 5g härdare. Har kunnat bearbeta iaf i drygt 30-40min enligt beskrivning och blivit härdat över en natt. Har tagit mig tiden att röra om ordentligt så det är väl blandat och får en bra genomhärdning. Arbetat inne i ca 21-22grader.

    edit:
    vi syftar på samma produkt va? https://www.biltema.se/bat/batvard/e...oxi-2000045082
    köpte 1.5L kitet då man har en trut man drar ut för att hälla ur, precis som deras polyesterburkar.

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr.Bob Visa inlägg
    Köpte den för bara ett par veckor sen, är lite bökigt att hälla ja men i
    upplever det inte som du beskriver. En stadig hand och försiktigt hällande.

    jag har faktiskt varit såpass noga att väga upp mina delar, gjort små doser ännu men då tagit 10g bas och 5g härdare. Har kunnat bearbeta iaf i drygt 30-40min enligt beskrivning och blivit härdat över en natt. Har tagit mig tiden att röra om ordentligt så det är väl blandat och får en bra genomhärdning. Arbetat inne i ca 21-22grader.

    edit:
    vi syftar på samma produkt va? https://www.biltema.se/bat/batvard/e...oxi-2000045082
    köpte 1.5L kitet då man har en trut man drar ut för att hälla ur, precis som deras polyesterburkar.
    Ja, det är den lilla förpackningen.

    Och jag vägde oxå, exakt på grammet...
    Retroholic!

  4. #4

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Thomas.
    Du har nog använt "högt kärl" när du jobbade. Om du blandar Epoxin i en burk eller liknande och arbetar utifrån denna så stelnar blandningen ganska fort. Öppentiden blir kort. Om du däremot efter att ha blandat mixen, häller över blandningen på t ex en flat papptallrik så förlänger du öppentiden betydligt. Det är min erfarenhet efter trettio års hobbyarbeten med såväl Polyester, Vinylester som Epoxihartser. Kemi kan vara knepigt ibland.

    Kay krut

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Kay, jag använde en GB:s "Big Pack" 2-liters glassplastburk som jag alltid har gjort.
    Ca 150 gram färdigblandat.
    Den är tillräckligt stor för att det ska 'dunsta av'.

    Nästa gång ska jag ta lite minde härdare och se om det blir nån skillnad...
    Retroholic!

  6. #6

    Standard

    Jag skulle INTE prova att minska mängden härdare. Följ receptet.
    Härdningstiden påverkas markant av temperaturen.
    Exempel:
    Stoppar man in färdigblandad epoxi i frysen så duger den till laminering i någon dag och till limning i flera veckor. Epoxin är faktiskt stenhård när den förvaras i -20, men blir lika flytande som vanligt när den återfår rumstemperatur. Det är jättepraktiskt att ha lite färdigblandad epoxi i frysen som man kan fram när det behövs lite lim. Drygt och billigt.

    Vad jag tror har hänt:
    Epoxi utvecklar värme när den härdar och värmen får den att härda ännu snabbare och då utvecklar den ännu mer värme, osv.... Det är jätteviktigt att kylande ytan i kärlet är tillräckligt stor så att temperaturen hålls under kontroll. Ju högre temperatur blandningen och lokalen har, desto större är risken att det går snett. Börjar härdningen skena på grund av för hög temperatur så kan den stelna nästan på nolltid.

    Till nästa gång tycker jag du ska prova att ställa ut epoxin i kylan en stund så att epoxin får lite lägre än rumstemperatur INNAN du blandar, det kommer ge dig mer tid. Ett alternativ är att du delar upp blandningen i två färdigmixade byttor och så ställer du den du ska ha sist utomhus tills du behöver den, det kommer ge dig mer tid.
    Luftfuktigheten har ingen inverkan.
    Senast redigerat av johanvm den 2022-02-08 klockan 20:07.

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Mjo, temperaturen har ju självklart en avgörande betydelse.

    Men det märkliga är att jag har använt Biltemas epoxi flera gånger förut med samma temperatur, arbetssätt och blandburk, och det har ALDRIG börja härda så fort som nu.

    Jag börjar misstänka att det är ny mix i förpackningen...
    Retroholic!

  8. #8
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Blir det samma igen så tycker jag att du ska reklamera och be om en ny produkt!

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Prova med att kyla ned epoxyn några grader, så borde den ej härda lika fort.

    Jag föredrar Epoxy som kräver 24 timmar för att bli hård och en vecka för att bli riktigt hård. För att cross-länka den, använder jag ibland ugnen, men sällan.

  10. #10

    Standard

    De som ligger bakom beslutet att förpacka Biltemas lamineringsepoxy i burkar har nog ingen erfarenhet av produkten. Malmgrens lamineringepoxy 275B är min favorit. De levereras i plastflaskor som är lätta att dosera med och man behöver inte stressa med blandning och applicering.
    Jag har inte haft några problem med härdningen med den nya epoxyförpackningen men väl med Biltemas 2K polyuretanlacker. Härdaren räcker inte till trots noggrann dosering, Jag förvarar numera härdaren i glasburk med lock och hoppas det hjälper.
    Kan tillägga att problem även har uppstått med Internationals härdare. Den härdar i i burken. Har nu nästan 2 liter polyuretanlack utan härdare och leverantören kan inte erbjuda härdaren separat. Inte kul när färgen kostar typ 700:- litern

  11. #11

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nu är Biltemas burk slut för mig, och det blir nog inget mer köp där.
    De senaste blandningarna blev bättre, kanske för att jag tog en aning mindre härdare.
    Men...
    att förpacka en sån produkt i burk tyder, som Rune sa, att dom inte har speciellt stor efarenhet av hur man använder den.
    Retroholic!

  12. #12

    Standard

    Man får ju också ha klart för sig om blandningsförhållandet avser vikt- eller volymprocent. Den specifika vikten kan ju skilja sig mellan bas och härdare.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Mjo, temperaturen har ju självklart en avgörande betydelse.

    Men det märkliga är att jag har använt Biltemas epoxi flera gånger förut med samma temperatur, arbetssätt och blandburk, och det har ALDRIG börja härda så fort som nu.

    Jag börjar misstänka att det är ny mix i förpackningen...
    håller med tycker den är konstig var köper ni epoxy som är bra
    Nybörjare

  14. #14


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 223
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Jag kör med NM Epoxy.
    Köper via Carbix.
    Lättjobbad och bra.
    De brukar ha en fin monter på båtmässan och visa sina produkter och olika projekt.


    // Mats W
    Flygsmurfen

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Köper24 timmars epoxy från EMC Vega i Tyskland!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •