Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Fråga om Walbro förgasare

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2023
    Inlägg
    23
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Jönköpings flygklupp

    Standard Fråga om Walbro förgasare

    Jag behöver lite hjälp. Jag landade i åkern och bröt sönder landn-ställets infästning. Har reparerat detta och försökte förgäves provstarta motorn, en tvåcylindrig DLE 60. Såg att den inte sög bensin. Så jag rengjorde förgasaren och försökte igen, den sög inte.

    Så jag köpte en packningssats till en Walbro WT och bytte packningarna. Den ville fortfarande inte suga bensin. Nu är jag villrådig och skulle gärna vilja ha hjälp med att hitta vad jag gör för fel.

    Motorn har gått felfritt i flera år, och landningen i åkern skadade inte på något sett motorn.

    De packningar som satt i och har fungerat flera år är en membran som ligger mot huset och en packning som ligger mot locket. Men på en ritning av Walbro WT, som jag laddat ned, finns 3 st packningar, en membran mot locket, en packning i mitten och en membran mot huset. Jag har haft DL-motorer i många år och öppnat förgasare många gånger men det har alltid bara varit ett membran och en packning.

    Något har jag gjort fel. När tanken ligger över förgasaren så rinner det bensin ur förgasaren, dvs bensinen rinner från tanken och ut genom förgasaren. Frågan är då vad jag gör för fel. Jag har membranet närmast huset och packningen mot locket. Placeringen stämmer med hålbilden i förgasaren. Eller skall membranet vara mot locket och packningen under mot huset??

    Tryckskillnadsmembranet på andra sidan är också bytt, men där kan inte problemet ligga. Passade på att köpa nya tändstift också, men det hjälper ju inte heller.

  2. #2
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Vill väl minnas att det finns två sätt som hjälper förgasaren att pumpa fram bränsle. Som jag minns starkast brukar ju ett litet hål från motorns sida, som är vevhusets kompression, som ska hjälpa förgasaren att pumpa fram soppa. Kolla det? Om det nu finns på den motorn..!

    Om du håller för insuget och snurrar proppen/motorn, ser du om det kommer fram soppa då i bränsleslangen? Inte så att du råkat tillfälligt täppa luftningen på tanken så det är ett ständigt vacuum?

    kastar fram lite idéer !

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2023
    Inlägg
    23
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Jönköpings flygklupp

    Standard

    Tack för svaret Mr Bob! Det hjälpte faktiskt. Innan jag läste ditt svar så hade jag plockat isär förgasaren igen och blåst alla hålen med tryckluft, petat i hålen med en smal nål, kollat med förstoringsglas i hålen och monterat ihop igen. Chokespjället helt stängt, men inget sug i förgasaren. Bensinen i slangen rörde sig inte alls.

    Så läste jag ditt svar och tejpade igen förgasarens ingång, drog runt proppen - och bensinen rusade fram i slangen! Så ut med planet på garageuppfarten, slog runt proppen ett flertal gånger med tejpen kvar över inloppet tills jag hörde att det sörplade i cylindrarna. Bort med tejpen och öppna choken, så startade motorn som den skall och gick fint efter en liten justering på förgasarnålen. Mycket märkligt.

    Jag hade ett liknande fall med en annan typ av Walbro, den satt på en nyinköpt Saito tvåcylindrig 60 ccm fyrtaktare, dvs lika stor som den DLE 60 frågan gällde. Choken på den förgasaren var så att man stack in en smal stålpinne med en fastsvetsad M2,5 stoppskruv in i ett hål mitt i trottelarmen och chokade genom att dra ut hela trottelarmen, väldigt bökigt eftersom förgasaren skall vara i ett hål i fästplattan, så det blir väldigt tight.

    Efter att ha kört in Saiton med 1 liter bensin med 7% olja och ställt in den så att tomgånga var 1500 och maxfart var 6000 rpm så ville den efter några dagar inte starta när jag skulle köra med 5 % olja, inte på något sätt! Så jag var tvungen att demontera motorn ur planet och tillverka en rigg att montera den i. Där hade jag överblick över bränsleslang och kablar och allt. Då såg jag att bränslet i slangen inte rörde sig alls. Full choke, tomgång, halvgas, helgas, ingen choke och tomgång, halvgas, helgas. Hur jag än gjorde så rörde sig inte bensinen i slangen. Vad gör man då? Motorn var ju ny!

    Av en slump lossade jag trottelstången och då stängde sig trottelspjället helt. Slog runt proppen och såg att bensinen for fram i slangen. Så jag slog runt och fyllde förgasaren med bensin, satte fast trottelstången igen och startade. Sedan gick den som den skall.

    Så nu har jag uppfunnit ett nytt sätt att starta en Saito. I sändaren finns en funktion Throttel Cut som man använder för metanolmotorer, den stänger trottelspjället. Den använder jag som choke. Inget besvär med att skruva in en pinne mitt i trottelarmen. Kom just att tänka på att det kanske fungerar som choke för en DLE också. Skall pröva senare.

    Fantastiskt bra att få hjälp på detta forum!

  4. #4
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Har hänt ibland att något tillfälligt inte lirar, får man lite motion på det brukar det gärna ge med sig skönt att det löste sig !!

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2023
    Inlägg
    23
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Jönköpings flygklupp

    Standard

    Det är ändå något som är fel och jag kan inte förstå vad det är. När jag fick den att gå med tejp över inloppet så hade jag en lös tank liggande uppe på konsolen för att ha koll på bränsleslangen. Jag tog ur den installerade tanken och bytte för säkerhets skull inre och yttre slangen till förgasaren och satte allt på plats igen. Då var ju slangen till förgasaren tom. Chokade och slog runt, men hur mycket jag än slog så sög inte förgasaren fram bensinen. Det har den alltid gjort förut, bara att choka och slå runt lite så har motorn startat.

    Nu satte jag dit tejp igen och slog runt, då sög den fram bensin och fyllde förgasaren på kanske 6-8 slag. Tog bort tejpen, chokade lite och sedan startade motorn. Men den dog efter 5 sek, samma sak nästa försök, men tredje gången höll den sig gående. Då var varvtal och respons så som det skall vara.

    Lät planet stå några timmar och försökte igen. Det blev samma sak, höll sig gående på tredje försöket.

    Motorn är inte sig lik, och jag kan inte förstå varför den trilskas. Men om slangen och förgasaren är fyllda med bensin så suger den i alla fall bensin, så jag får se till att inte förgasaren blir tom.

    Återigen ett tack för hjälpen. Utan den hade jag aldrig kommit på idén att tejpa inloppet.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    56
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Hej,du skrev ju att bensin rann rakt ut genom förgasaren det ska den väl inte göra ,
    det sitter väl en liten nålventil som öppnar å stänger mot ett säte inne i förgasaren.
    jag skulle ta isär igen blåsa lite i alla hål se så allt ser okej ut, så att nålen sitter som den ska och kan täta,

  7. #7
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    661
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Låter som något fastat/hakar upp sig. Något med pulserna till membranet som pumpar fram soppa.
    Har motor/förgasare stått länge sedan markkänning ?

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    3
    Jobb
    Industriarbetare
    Klubb
    Mellösa IF modellflygsektion

    Standard

    Godkväll. Ska direkt erkänna att jag inte har någon erfarenhet av förbränningsflygmotorer.
    Däremot något närbesläktat, min Partner grästrimmer 26ccm med walbroförgasare. Den hade väl
    I och för sig inte varit igång på länge när problemen började. Knepig & starta, svår att få till
    tomgången på & helt orkeslös. Svarade dåligt på justering av både hög lågfartsnålarna? Beställde
    en repsats till förgasaren, gjorde iordning den & med nytt förgasarmembran, det gamla verkade "slappt",
    så gick som den skulle, att ställa in den gick bra & kraften var tillbaka. Även lättstartad.

  9. #9

    Standard

    Har du kollat klunken efter landningen i åkern? Ibland kan den åka fram och fastna högt upp i tanken så den ligger över bränslenivån i tanken.
    /K

  10. #10

    Reg.datum
    feb 2023
    Inlägg
    23
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Jönköpings flygklupp

    Standard

    Tack för alla svar. Ny slang hela vägen från klunken till förgasaren, nya membran i förgasaren. När motorn går så fungerar allt bra. Jag får väl leva med att tejpa igen förgasarens luftintag för att få den att starta.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •