Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Dessa oljefyllda dämpare

  1. #1

    Question Dessa oljefyllda dämpare

    Jag har bråkat med detta alldeles för länge nu, dags att söka hjälp.

    Jag har en gammal gimbal vars upphängning bland annat består av två "dämpare" som är fyllda med olja. Började rota i detta för över ett år sen då de två inte beter sig likadant, vilket gör allt allt lutar. Är för mig okänt vad de egentligen har för funktion.

    Att de var oljefyllda är nåt jag lärde mig först efter en del research, så jag trodde mig kunna byta olja för att återfå normal och identisk funktion, men detta lyckades jag aldrig få till trots ett hundratal försök.

    Köpte därefter nya dämpare som såg ut att kunna passa, men de levererades helt tomma, så tillbaka till ruta ett. Gjorde några försök att fylla även dessa, men gav upp.

    Min fråga är nu, finns det någon inom Sverige som kan "ställa i ordning" sådana här?
    Kanske någon firma eller person som man kan skicka till, de är ju lätta att stoppa i ett kuvert.


    Såhär ser de nya ut
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2734.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	293,5 KB 
Id:	74170
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_1688c.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	167,8 KB 
Id:	74171  

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Ser ut att vara samma som vi har på rc bilar. Finns ett gäng olika tjocklekar på silikonolja att välja på. Ju högre nummer, desto tjockare. För att försvåra det hela, så finns det dessutom ett par olika system att märka oljorna på. bl.a w.t (weight). c.s.t o nåt till. hur som, ska du ha dämparna väldigt mjuka eller kanske lite hårdare?. Kör du samma olja i bägge dämparna, så bör dem uppföra sig lika, givetvis att fjädrar mm är lika mycket spända.

  3. #3

    Standard

    Jag har tömt/fyllt/skruvat ihop säkert hundra gånger på olika vis, det blir aldrig samma beteende på två. Räcker att bara skruva lite på "locket" så förändras beteendet radikalt. Det varierar från att de rör dig av sig självt hela vägen, halva vägen eller inte alls. Ibland fjädrar de, ibland inte.

    Jag har spenderat timmar på youtube där de får det att verka så enkelt, men det verkar inte fungera likadant i verkligheten. Har tröttnat fullständigt, så antingen får jag anlita något proffs som gör om detta eller så får jag ersätta båda med nån form av statiska objekt.

    Jag har ingen aning om de ska vara mjuka eller hårda eftersom jag inte förstår dess funktion. Kan inte se att de skulle ha någon vibrationsdämpande effekt?



    Använde helt vanlig silikonolja, likt denna men lånad bild:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	oil.jpg 
Visningar:	37 
Storlek:	62,1 KB 
Id:	74179

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Ok, kanske fungerar med den oljan. Hur som, när du fyller på oljan vill du inte ha luftbubblor i dämparen iaf, det kan påverka att dem är lattjar lite olika. Troligen är dem till för att ta upp vibrationer, så dem inte påverkar kameran. Jag är inte så hemma på multikoptrar med kamera dock.

  5. #5

    Standard

    Dämpare har jag på min PhotoShip One 2XPT-gimbal också. :-)
    http://forum.motorportalen.net/downl...le.php?id=6982
    Den har varit på en .50-size metanol-helikopter.

    Självklart ska de dämpa vibrationerna.
    För hög viskositet (trögflytande) -> skakigt.
    För låg viskositet (lättflytande) -> svajjigt/vobbligt.

    Vilken viskositet du ska ha på oljan beror helt på vikten.
    Tung vikt -> högre viskositet.
    Lätt vikt -> lägre viskositet.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •