Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Bensinmotor suger dåligt

  1. #21

    Standard

    Nej inte blåst rent allt med tryckluft. Skall göra ert också. Skall man dränka den i bensin för att lösa upp allt eller annat man kan göra?

  2. #22

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Har du provat sätta slangen på vevhuset istället(den som är pluggad)

  3. #23

    Standard

    Provade att byta, men samma problem. Kommer tryck ifrån båda hålen.

    Märkte däremot att den lilla pluppen där trycket går in i förgasaren knappt sitter fast. Kan mkt väl tänka mig att där kan läcka lite då de egentligen hålla på plats av spänningen från slangen som trycker utåt. Provade att göra en provisorisk tätning men hjälpte inte. Skall de vara så eller skall den vara mer trög eller tom sättas fast på något sätt?

  4. #24

    Standard

    Motorn ligger nu dränkt i alkykat Bensin och isärskruvad och öppnad så långt det går. Skall blåsa rent med kompressorn imorgon.

    Hjälper inte det så blir det till att byta alla slangar och öppna tanken.

    Funkar inte det heller så får jag leta efter en beg walbro förgasare ;(

  5. #25

    Standard

    Uppdatering.
    Har gjort en riktigt nogran rengöring där jag blåst rent allt och plockat isär förgasaren så långt det går. Tom. plockat ur de där små runda metallskydden för att kunna blåsa rent. Men fortfarande inget riktigt sug. Märker att om jag täpper igen det lilla hålet som sitter på "chokbrickan" så går det lite bättre och tror att det rent allmänt funkar bättre nu även om det inte riktigt går ändå.

    Några tankar / ideer vad som är nästa steg?

    Har förresten provat båda hålen för tryck ut från motorn.

  6. #26

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Prova med en annan förgasare

  7. #27

    Standard

    Misstänker att det är där problemet ligger. Bara att försöka få tag i en också

  8. #28

    Standard

    Det kan inte ha något med tanken / slangar eller packning mellan förgasare och cylinder eller den där nipeln som tar emot tryck från motorn att göra?

  9. #29
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Ska inte ha något med det att göra, viktigt att du har en luftslang på tanken bara så det inte blir vacuum.

    Har du testat få igång motorn? Eller har du bara konstaterat att den suger dåligt? Vet att i någon manual jag läst för någon bensin motor jag har skulle man stoppa för insuget för att prima motorn och få fram bränsle sen kommer det där av sig självt när motorn väl hoppar igång.

    Så testa prima(sätt för tummen) motorn så bränsle kommer fram, i med choke och på med tändning, p
    flippa tills den tänder till så slår du bort choke och har lite gas(kanske upp till 1/4 gas t.o.m), flippa och se ifall du får igång den och den håller sig kvar vid liv.

    OM den tänder till men dör ändå och vägrar starta så prova slå till choke igen och flippa tills den tänder till. Upprepa tidigare process men utan prima.

  10. #30

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Denna nippeln ska ha atmosfärstryck, jag förmodar att slanger slutar öppen inuti kroppen.
    Man gör ofta så för att det kan bli för högt mottryck av fartvinden i motoråpan.
    Membranet innanför locket med den pålödda nippeln måste vara mjukt och fint, det hårdnar med åldern.
    Membranet är ganska standardmodell för många Walbroförgasare, finns säkert att hitta i nånsom servar motorsågar, röjsågar och liknande.

    Och du kan gärna testa om det blir bättre utan slang.
    Kanske till och med slangen är igentäppt??

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Namnlös.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	502,2 KB 
Id:	74250
    Retroholic!

  11. #31

    Standard

    Tack för inputen!

    Har fått igång motorn genom att spruta in bensin direkt i förgasaren. Startar få och går en knapp sekund tills bränslet tar slut men vill ej suga mer.

    Om jag håller tummen för så suger den som sagt men verkar inte vilja tända direkt efter även om det sipprar ur bensin.

    När man väl sprutat in bensin så tänder den relativt lätt tycker jag.

    ---

    Mebranen är precis bytta så de är mjuka och fina. Slangen går precis som du säger in i kroppen och är öppen så där är inget blockage. Har även blåst i nipeln när locket vart av och det var friflöde.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •