Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: El segel

  1. #1


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    42
    Klubb
    Jönköping RFK

    Standard El segel

    Jag är ute efter en segelmodell på ca 2m har tittat på Multiplex easy glider eller
    E-flite Night radian eller förslag på annan Åsikter för och nackdelar på dom om någon har provat båda
    Leif

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Nu får du bara internetflygning, men jag har tittat en del på båda.

    Ursprungs-Radian var tydligen i sin enkelhet en formidabel termikkärra. Den nya versionen med lyse är rejält mycket tyngre och är mer att betrakta som ett sportflygplan; det verkar inte som någon lyckats eller försökt modifiera den. Konsensus på RC-Groups är ungefär att den köper man för att man vill flyga i mörker eller skymning och ha motorn på. Lyset är mycket uppskattat bland mörkerflygarna och funkar bra.

    Easy Glider verkar populär och varje version är lite bättre, den har funnits minst 17 år och säljer tydligen bra nog för att få vara kvar. Den stora ändringen var borstlös motor och de senaste åren tror jag det mest handlat om att göra den mer portabel och skifta till Roxxy el. Har inte läst ett ont ord om flygegenskaperna på den.

    Kraven på modeller från både Multiplex och Horizon är normalt höga så när de inte får till det brukar det finnas gott om kritiska röster och debatter på diverse forum. Min känsla efter att ha läst på forumen är att EG flyger bra direkt ur lådan. Det stämmer med min egen erfarenhet av deras andra modeller. Night Radian knorras det lite över tyngdpunkt mm.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  3. #3


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Vad har TS för krav?
    Har Easy-Glider och den är att betrakta som en enormt lättflugen nybörjarkärra.
    Flyger långsamt och stabilt.
    Kan göra looping men rollar inte gärna. Har lagt undan den till förmån för mer spännande seglare.
    T.ex Funray och Lentus.

    / Mats W
    Flygsmurfen

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du vill bygga själv så finns det ju 2 m-kärror med betydligt högre prestanda än dessa - t ex ifrån https://www.hoelleinshop.com/?shop=hoellein_e
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Här är en riktigt duktig pilot som nog kör EG så gott den kan. Original drivlina.

    https://youtu.be/R1I57wKgars

    FunRay är vassare liksom Solius (båda har jag haft) men inte lika förlåtande.
    https://youtu.be/6RMsvFZ_yNU

    Men om valet står mellan de två du skriver tänker jag är det är något mer avslappnat du söker?

    Själv tänker jag att det är skönt att såsa runt med något snällt och lättfluget, men efter ett tag blir jag sugen på mer och så börjar den eviga cykeln med olika modeller ????????

    Balsa-byggena jag har och har ägt flyger (med några få undantag) generellt bättre än foam.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  6. #6


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    42
    Klubb
    Jönköping RFK

    Standard

    Tack för svaren det blev en EG jag ska ha den mest för att flyg hemma har gott om plats
    utanför jag har lite andra seglare men vill ha en liten smidig
    Leif

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •