Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Display ECU Lambert Kolibri T35

  1. #1


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard Display ECU Lambert Kolibri T35

    Hej,

    Har en Lambert Kolibri T35 som har den öppna typen av ECU-display. Den har ju ett verkligt dåligt utförande på själva kabelinfästningen vid kretskortet. Nu har två av ledarna, den gula och den gröna lossnat i lödningarna och jag vet inte vilken lödpunkt de skall ha. Det finns fyra lödpunkter, den översta har brun ledare, nummer två har vit ledare, nummer tre och fyra skall lödas om, men i viken ordning? Det är alltså gul och grön ledare som lossnat. Som upplysning är ledarnas ordningsföljd i ECU-kontakten följande: nummer 1, vit, nummer 2 brun, nummer 5 grön, och nummer 7 gul. Genom att nummer 1 och 2 är omkastade mellan kretskort och kontakt vågar jag inte lita på att ordningsföljden är logisk. Om ni har en sådan display, please help me!!!

    RobbanKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0526.JPG 
Visningar:	51 
Storlek:	1,03 MB 
Id:	74245

  2. #2

    mrblueshooters avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    36
    Jobb
    Sjukpensionär
    Klubb
    MFK Looping, Gävle/Norra Upplands Modellflyg Klubb

    Standard

    Så här ser den ut :-)
    Fast det verkar inte vara standard på färgkoderna...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lambert ECU display.jpg 
Visningar:	45 
Storlek:	62,2 KB 
Id:	74247
    Senast redigerat av mrblueshooter den 2022-03-21 klockan 14:48.
    MvH
    //Patrik Johansson

  3. #3


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Perfekt Patrik,

    Det verkar vara gul ledare längst ner och grön som nummer tre. Då hade jag gjort fel som lödde in gul ledare som nummer tre innan jag fick kalla fötter. Som en extra koll, ligger ledarna i kontakten som jag beskriver, vit som nr 1, brun som nr 2, grön som nr 5 och gul som nr 7. Det verkar vara omkastad ordningsföljd på ledare 1 och 2 jämfört med på kretskortet. däremot samma ordningsföljd på ledare nr 3 och 4.

    Mvh
    Robban

  4. #4

    mrblueshooters avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    36
    Jobb
    Sjukpensionär
    Klubb
    MFK Looping, Gävle/Norra Upplands Modellflyg Klubb

    Standard

    Här kommer en bättre bild med både display och kontaktsidan..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lambert ECU display o RJ45 kontakt.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	227,2 KB 
Id:	74248
    MvH
    //Patrik Johansson

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Kolla med HAB, som säljer prylarna.. Amir eller Tomas bör ha koll på det där

  6. #6


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Har skickat mejl till HAB men har inte fått något svar ännu. På Patriks bilder kan man ju följa färgerna från kretskort till kontakten och det är det viktiga. Däremot finns det ingen ordning på vilka färger som används och de stämmer inte mot de jag har. Hur som helst, nu går det avgöra vilken ledare som ska gå från respektive lödpunkt och till motsvarande kontaktstift. Tusen tack för hjälpen.

    Robban

  7. #7

    Standard

    Ytterst oprofessionellt att ha svart som Vdd (matning) och röd som GND (jord). Hur har dom misslyckats med en så uppenbar grej? :-o Makalöst!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8


    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    94
    Jobb
    Teknikinformatör
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Ja, det är verkligen knepigt hur man kunnat blanda och ge på detta sätt med färgerna. Efter Patriks bilder har jag nu kunnat följa ledarna mellan kretskort och ECU-kontakt så att jag kunde vara säker på att det blev rätt, tack igen Patrik. I mitt fall blev nu färgerna och ordningsföljden följande:

    Vdd, brun - kontaktstift 2 i ECU-kontakten
    GND, vit - kontaktstift 1 i ECU-kontakten
    RxD, gul - kontaktstift 7 i ECU-kontakten
    TxD, grön - kontakstift 5 i ECU-kontakten

    Observera nu att denna färgmärkning gäller på mitt exemplar av GSU enhet. Det är annorlunda på Patriks och på en variant av det andra inkapslade utförandet som jag undersökt, gäller ytterligare en variant. Där har man dessutom en mångtrådig variant av kabel där minst 4 trådar är avklippta. Det är tydligt att man så att säga tagit vad som funnits till hands, utan tanke på att någon eventuellt skulle behöva göra en reparation.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •