Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Nybörjarfråga om rc-digital

  1. #1

    Standard Nybörjarfråga om rc-digital

    Hej!

    Är inte rc-flygare utan rc-seglare, men det var ca 30 år sedan jag höll på med radiostyrning senast så jag har ett par frågor om dagens digitala rc-utrustning, och det verkar finnas mycket kompetens i detta forum.

    Jag har tills nu använt en ”antik” Futabasändare/mottagare till vilken ett analogt winschservo (HiTec HS 785HB ) är anslutet. Detta servo är inte avsett att användas med servoarm, utan rullar upp skotet på en trumma med ca 3,5 varv. Nu vill jag kunna begränsa utslaget till ca 2,5 – 3 varv. Detta går inte att reglera med min nuvarande utrustning, och jag har fått rådet att köpa ny digital utrustning. Fått förslag på Futaba Skysport 4YF/R2004GF 2.4 GHZ ”då kan man använda vilket servo man vill”.

    Min fråga är nu om man kan använda ett analogt servo till en av dagens digitala rc-system? I så fall, kan
    man då även begränsa servoutslaget?


    Är ovan nämnda Futaba Skysport ett lämpligt val, eller kommer jag behöva någon annan typ av utrustning att kunna begränsa servoutslaget (på mitt analoga servo) en bit?


    Tacksam för alla goda råd! ????


    Gustaf Lindström

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Det är inte nån skillnad i det elektriska gränssnittet mellan analog och digitalt servo. Man kan säga att det digitala servot ger snabbare respons på insignaler, se t ex https://www.radiocontrolinfo.com/the...tal-rc-servos/. Så det borde inte vara nåt problem, men jag vet inte så mycket om Futaba Skysport. Hittade nån manual för 6-kanalaren som verkar bara ha begränsning på en kanal, bara throttlekanalen. Du kanske inte vill ha nån avancerad datorradio, utan nån mer enkel, då kanske den kan vara bra?

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du behöver nog en sändare där du kan begränsa roderutslaget på resp kanal och det tror jag inte att denna Futaba kan - men vet inte med säkerhet. Om du redan kör en 35 MHz-sändare (det framgår inte) så är nog det enklaste att försöka få tag i t ex en gammal Futaba FF9 som du säkert kan hitta i gömmorna hos många modellflygare. Den radion är för sin tid en alldeles utmärkt radio med stor flexibilitet. Har du en vanlig 35 MHz- mottagare så kommer den att fungera med FF9-sändaren förutsatt att båda jobbar på samma frekvens (motsvarande kristall). Alternativt köper du en ny, enkel 2,4 GHz-anläggning - t ex en sådan här - https://hobbyking.com/en_us/turnigy-...ucts_analytics
    Roger

  4. #4

    Standard

    Tack för bra återkoppling!

    Känner mig lugn vad gäller pulsbredden.

    Så en ny fråga, finns det någon test eller annan beskrivning av FF9 på nätet?

    Hälsningar

    Gustaf L

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Futaba FF9/9C är över 20 år gammal men visst kan det gå att hitta beskrivningar/bruksanvisningar på nätet. Det var dock bara ett exempel på hyggliga, gamla anläggningar som säkert ligger och skrotar hos åtskilliga modellflygare. Men enklast är kanske att köpa en ny, enkel 2,4-anläggning - typ den jag länkade till. Det är en FlySky-radio under Hobbykings namn (Turnigy). Men det finns många motsvarande till rimliga kostnader idag.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Hej!

    Jo, det blir nog den 2,4Gb-breda vägen jag kommer vandra, såvida jag inte snubblar över en FF9:a till ett bra pris.

    Tack för hjälpen!

    Gustaf L

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Köp en sän are som är enkel att programmera om du inte är ovanligt intresserad av just programmering. M a o - utan ett större programmeringsintresse skulle jag undvika sändare med OpenTX operativsystem. Men leta på Youtube när det gäller den sändare du är intresserad av - det brukar finnas många filmer som beskriver just programmeringen. Lycka till !
    Roger

  8. #8

    Standard

    Då undrar jag vad OpenTX är och vilka som använder det?

    Hälsningar

    Gustaf L

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Att man använder OpenTX brukar framgå av reklamtexterna för resp fabrikat - t ex de flesta varianter av Radiomaster, Jumper och många av FrSky - typ deras Taranis-sändare.
    Roger

  10. #10

    Standard

    Jag skulle säga att vi som använder sändare med OpenTx gör det tack vare att systemet är extremt flexibelt. Det går alltså att åstadkomma nästan vad som helst i form av funktioner, mixningar, ljud, logik o.s.v. och sändarna är dessutom ofta relativt billiga jämfört med många andra. OpenTx kan dock upplevas som onödigt komplicerat innan man får grepp på hur man ska tänka.
    Massor finns på nätet, här bara ett exempel från detta forum:
    https://www.rcflyg.se/forum/showthre...ghlight=openTx
    /Leif

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    I mina ögon känns OpenTX en aning "overkill" för en RC-segelbåt. Då skall man nog snarare prioritera enkelhet i den lilla programmering man troligen behöver göra.
    Tycker nog att den FlySky/Turnigy-sändare (och mottagare) jag länkade till ovan är fullt tillräcklig.
    Roger

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    I mina ögon känns OpenTX en aning "overkill" för en RC-segelbåt. Då skall man nog snarare prioritera enkelhet i den lilla programmering man troligen behöver göra.
    Tycker nog att den FlySky/Turnigy-sändare (och mottagare) jag länkade till ovan är fullt tillräcklig.
    Roger
    Håller med Roger!
    /Leif

  13. #13

    Standard

    En fråga till eftersom det var 30 år sedan jag höll på med rc-prylar: då var det väldigt viktigt att utrustningen var godkänd av Televerket eller annan liknande instans. Vad gäller Turnigny TGY-i6 som är FCC godkänd, är det då så förnämligt att den också är godkänd för användning inom EU/Sverige?

    Undrande Gustaf L

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Finns under flera namn även inom EU så jag skulle vara förvånad om den inte är CE-märkt. T ex finns den till ungefär samma pris härunder helgen - https://www.der-schweighofer.at/MODS...aenger-a282079
    Roger

    Edit: Hittade under FlySky's hemsida att den är godkänd även inom EU (CE) - https://www.flysky-cn.com/fsi6

  15. #15

    Standard

    Låter tryggt.

    Bilr mer och mer uppdaterad, vågar släppa de 30-åriga prylarna!??

    Med vänlig hälsning,

    Gustaf L

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Många bra tips här!

    OpenTx är magiskt om du vill hålla på med programmering. Kan tänka att det skulle vara perfekt för skala-båt med många funktioner. Men klart overkill om du bara vill köra lite.

    Jämfört med det gamla 27/35/40… MHz är det som är lite jobbigt med moderna 2.4 GHz system att de olika tillverkarna valt olika kommunikationsprotokoll, så sändare och mottagare av olika fabrikat kan generellt inte prata med varandra. Men du behöver aldrig bry dig om kanaler och frekvensflaggor.

    De ”gamla” märkena från din tid; Futaba, Multiplex, Sanwa är fortfarande ”på topp” men det finns gott om asiatiska som sticker upp. Smaken är verkligen som baken så välj nåt du tycker verkar trevligt.

    Kolla även fb-gruppen för Dragon95 och se vad seglarna tycker om för radio.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •