Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bästa/säkraste mottagare till futaba fasst T14 sg sändare

  1. #1

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard Bästa/säkraste mottagare till futaba fasst T14 sg sändare

    Vad ska man välja idag??

    Dyr stor modell. Pilot Rc:s stora Cessna på 380cm spännvidd. Vill ju använda min futaba T14 sgsändare,men vad ska man satsa på för mottagare till denna? Vill ha det bästa/säkraste som går. Tips mottages tacksamt.
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  2. #2
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Futabas egna R7008SB är en klockren mottagare. Jag har flera sådana i olika modeller och aldrig haft minsta strul över huvud taget. Se till att den får ström bara och kör sedan. Se till att antennerna sitter fritt från kolfiber så räcker det gott med en mottagare eftersom de redan jobbar som 2 genom att de tar signalen från den antennen som har bäst mottagning.
    Våga vägra Powerbox!

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Finns det ö h t några "dåliga" mottagare idag ? Har aldrig haft några problem med radiolänken sen jag började med 2,4 GHz och det är väldigt länge sen - och det har passerat flera olika system i min ägo under den tiden.
    Roger

  4. #4

    Standard

    Det har hänt mycket senaste åren och även de märken som haft problem verkar stabilisera sig. Det är inte lätt att få ett bra svar om man frågar "vilken är bästa mottagaren?" på ett forum där det används massa olika tillverkare och ännu fler mottagarvarianter. Det är som att fråga vilken bil som är bäst. De som haft en tillverkare vars grejer funkat prickfritt är ju förstås nöjda. Man ser oftast problem-grejer på forum, hur många trådar och inlägg det finns gällande problem. Men man måste jämföra det med antalet ägare om det ska bli rättvist, typ.

    Men om jag skulle rekommendera nåt stabilt idag skulle jag säga nån av de nyare äkta Futaba-mottagarna, dock finns det många såna idag (både FASST och FASSTest) och jag har inte testat alla modeller, fast jag har en binge mottagar-modeller och haft att göra med ytterligare fler. Varför jag skulle rekommendera det är för att jag själv haft problem med alla andra märken jag testat och de flygningar jag gjort med andra märken har inte varit många. Och så har jag rätt bra koll på sändarproblemen på vårt fält. Ingen av dem har haft problem med Futaba fast det finns äldre mottagare som är temp-känsliga och nån med spänningsproblem. Men jag har inte testat Jeti än, men fasligt sugen på göra det.

    Och näj, om det är enormt antal funktioner du är ute fter och du gillar fippla på sändaren så är inte Futaba nåt för dig. De må va stabila, men de ligger delvis efter i utvecklingen. Troligtvis för att de satsar på annat istället. Ingen aning. De som köpt nåt nytt har alltid sagt att deras nya sändare har mycket mer funktioner och frihet än Futaba. Och så är det alltid nån som klagar på menyerna och annat. Folk är aldrig nöjda men alla försvarar det dom köpt. ;-) Det gör ju jag med.

    Finns ju även dubblerade system med dubbla mottagare.

    Och allt hänger inte på mottagaren sen så du vet... det finns så mycket annat som måste vara rätt gjort, mottagaren är nog oftast minsta problemet för att hålla ett flyg i luften. Det finns så mycket annat som kan hända utöver att du tappar kontakten med flyget. Vissa slänger in kablar och allt löst i flyget och flyger, inga problem. Andra bygger noggrant och gör allt rätt enligt alla regler, och kraschar.

    Det där flyget är stort och du kan flyga långt bort. Då vill du ha ett RC-system med bra täckning och räckvidd.

    Men det är en sjukt rolig hobby vi håller på med! :-D

    Vi vill se bilder på flyget!!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    +1 för Original Futaba Fasst/Fasstest. Har haft Futaba i snart 30 år (hela modellflyglivet) och de har aldrig någonsin strulat. Dubbla mottagare behövs sannolikt ej heller.

    Däremot är tipset att satsa på bra kablar och kontakter. Där har jag märkt att det kan glappa ibland, likaså att man kör med bra servon. Standard digitala kommer man mycket långt med. Bra glappfria, lättgående linkage med bra geometri är en självklarhet oavsett modell och minskar också behovet av monsterservon.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •