Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Driva glödstift enkelt

  1. #1

    Standard Driva glödstift enkelt

    Hej. Vet att det har diskuterats tidigare.
    Tanken var att helt enkelt ha ombordglöd driven av en enkel NiMh cell. Tex 1st Ikea Ladda AA.
    2450MAh borde räcka ett bra tag. Jag har inte mätt men jag får för mig att när motorn väl går så är strömförbrukningen i ett glödstift väldigt låg och då borde en acc räcka ett bra tag.
    Någon som har testat?

  2. #2

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    3
    Jobb
    It guru
    Klubb
    Wmhk

    Standard

    Man skickar endast ström till glödstiftet just vid uppstarten. Sedan glöder det av sig själv medans motorn går. Så man kopplar helt enkelt bort glödströmmen när motorn har startat.

    Skickat från min SM-A505FN via Tapatalk

  3. #3

    Standard

    Det är jag med på men efter 3-4 deadstick landningar med samma maskin så tänkte jag testa. Spelar ingen roll hur motorn är innålad, centrum på tanken ligger i höjd med förgasaren osv, Den kan gå länge eller bara en liten stund. Billig konstruktion av plastförgasare kan säkert ha med saken att göra. Men det finns inget konsekvent i motorns beteende.
    Om det nu skulle funka hyffsat med den tänkta lösningen så känns det klockrent. Ett 4pack Ikea Ladda kostar en hundring och i allt annat jag haft dem i så fungerar de riktigt bra.

  4. #4

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Det funkar kanon har gjort det själv hade en sub c cell 1700 varade länge det är bara att testa

  5. #5


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pumpe Visa inlägg
    Det är jag med på men efter 3-4 deadstick landningar med samma maskin så tänkte jag testa. Spelar ingen roll hur motorn är innålad, centrum på tanken ligger i höjd med förgasaren osv, Den kan gå länge eller bara en liten stund. Billig konstruktion av plastförgasare kan säkert ha med saken att göra. Men det finns inget konsekvent i motorns beteende.
    Om det nu skulle funka hyffsat med den tänkta lösningen så känns det klockrent. Ett 4pack Ikea Ladda kostar en hundring och i allt annat jag haft dem i så fungerar de riktigt bra.

    Sätt dit ett kvalitetsstift, t.ex. Enya 3 eller OS F så behöver du inte ha någon ombordglöd.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Lite Old School, en liten mikroströmbrytare på sidan av servot där den ger ström från batteriet till glödstiftet när servoarmen under halv-kvartsgas trycker till strömbrytaren.

    Det är ju under kvartsgas man vill ha tillförlitlig gång i motorn...

    Retroholic!

  7. #7

    Standard

    Finns ett annat sätt också... Jag brukar ha en switch på sändaren dedikerad för högre varvtal för flyg med mer opålitliga motorer (som oftast beror på gammalt bränsle). Alltså en switch som ökar tomgången, Idle eller va den heter på Futaba. När jag startar flyget i depån har jag switchen påslagen och då höjer den bara lägsta varvtalet en bit och håller där tills motorn är varm. Sen kan jag slå av switchen och då går motorn ner på låg tomgång och jag kan taxa ut lugnt. Sen när jag sticker iväg så slår jag på switchen och höjer varvtalet igen till ett mer pålitligt varvtal. När jag flyger har jag alltså switchen på hela tiden, slår av den när jag nått över bantröskeln och ska landa. Jag brukar köra Enya- och OS-stift. Men jag har även ombordglöd på flera flyg, Sullivans.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    Med risk för att vara sarkastisk... Man kan också ställa in sin motor rätt, så stannar den inte. Man ska INTE vara rädd att skruva på nålarna, dom är till för att skruvas på. Att "frångå fabriksinställningen" är ett måste. Finns, enligt mig, ingen anledning till ombordglöd för att hålla motorn igång. Man kan montera det för att slippa hål i kåpor och annat otyg, för att hålla modellen snygg, men motorn ska utan hjälp.

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Sätt dit ett kvalitetsstift, t.ex. Enya 3 eller OS F så behöver du inte ha någon ombordglöd.
    F är väl till Fyrtakt? Kör bara på OS stift

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Guzzten Visa inlägg
    Med risk för att vara sarkastisk... Man kan också ställa in sin motor rätt, så stannar den inte. Man ska INTE vara rädd att skruva på nålarna, dom är till för att skruvas på. Att "frångå fabriksinställningen" är ett måste. Finns, enligt mig, ingen anledning till ombordglöd för att hålla motorn igång. Man kan montera det för att slippa hål i kåpor och annat otyg, för att hålla modellen snygg, men motorn ska utan hjälp.
    Det lutar åt att följa ditt råd att tala om för motorn att om den har gått perfekt ett tag så får den bannemig fortsätta med det.
    Har fått berättat för mig att dehär motorerna kan vara extremt tjuriga pga låg kvalitet på förgasare, den är säkert också minst 25 år gammal. Går klockrent med glödaren på på marken och kan köras på riktigt låga varv, oavsett inställning så går det inte med glödaren avtagen och ja, jag har testat nytt OS glödstift.
    Eller så kopplar jag in en cell med ombordglöd och testar lite.

  11. #11

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Vad är det för motor??
    Retroholic!

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Thomas och Ålännings förslag med höjd tomgång samt ombordglöd med switch låter som två bra och enkla lösningar.

    Självklart skall du prova! Och stannar den ändå så är det bränslematningen som strular.

    Att hålla på och krångla med trilskande motorer är enbart onödigt, tycker jag. Att ”ställa in rätt” är teoretiskt fint, men i praktiken omöjligt när temperatur, luftfuktighet och tryck varierar.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Vad är det för motor??
    Osäker. Har för mig att det var något ryskt. Fick fram endel information om den då när jag höll på för 5-6 år sedan.

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Thomas och Ålännings förslag med höjd tomgång samt ombordglöd med switch låter som två bra och enkla lösningar.

    Självklart skall du prova! Och stannar den ändå så är det bränslematningen som strular.

    Att hålla på och krångla med trilskande motorer är enbart onödigt, tycker jag. Att ”ställa in rätt” är teoretiskt fint, men i praktiken omöjligt när temperatur, luftfuktighet och tryck varierar.
    Håller på och knåpar ihop en lösning nu. Det är dock inte helt självklart hur man ansluter glödstiftet för att fortfarande enkelt kunna byta stift.
    Får se hur det går. Om det ändå inte fungerar så skrotar jag motorn och monterar el istället.

  15. #15

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Inner del av en så kallad sockerbitKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20220415_145625.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	152,2 KB 
Id:	74351

  16. #16

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Cometen Visa inlägg
    Inner del av en så kallad sockerbitKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20220415_145625.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	152,2 KB 
Id:	74351
    så satt det tidigare i maskinen men jag var inte riktigt nöjd med det.

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peo Visa inlägg
    Är ungefär det jag håller på med

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •