Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Ackar tar inte laddning

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Ackar tar inte laddning

    Jag har ett par sprillans nya LiPo-ackar, Turnigy 4,0Ah, 4S, som jag laddade för första gången.
    EN av cellerna gick upp till 4,20V, de tre andra stannade på ca 4,10V.
    Laddar med 1 C.

    Samma resultat på båda ackarna.


    Är detta normalt??

    Retroholic!

  2. #2

    Standard

    Nej det är inte normalt.
    Prova med att köra laddaren med balans programmet, sedan urladdning och sedan laddning igen.

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag har balanseringsladdat, något bättre värde efter en väldigt lång tid.
    Jag ska köra ur batterierna och "motionera" ackarna, så får vi se om det hjälper.
    Retroholic!

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Många laddare har väldigt låg "balanserings-ström" så ibland kan en annan/bättre laddare lösa problemet. Vilken laddare har du Thomas ? Sen kan du väl köra några cykler med batteriet i kärran och se hur det utvecklas. Du kan ju vara lite restriktiv med flygtiden initialt så att du får hygglig kontroll över hur acken fungerar i kärran.
    Roger

  5. #5

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Jag brukar ladda accarna 1 cell i taget via balanseringskontakten till 4,2V,
    det brukar lösa problemet om cellarna driver ifrån varandra i spänning.
    Krävs att man vet hur man gör för att inte ställa till något.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Jag krigade nåt år med Hobbyking om just en Turnigy ack jag hade.. den jäkeln gick aldrig över 4.0volt oavsett. Jag följde deras instruktioner, till och med filmade displayen som visade den individuella spänningen. Det slutade med att jag gav upp, det var inget fel på acken enligt Hobbyking, utan min laddare var problemet.. jojo . Konstigt nog fungerade andra ackar..
    Visst kan det vara fel på cellerna, även på dyrare ackar.. skulle tro att tillverkning av ackar sker i ett fåtal fabriker i världen.

    Men som Roger säger, testa att motionera acket ett par gånger.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kenneth - jag har haft ett par reklamationer av Hobbyking-ackar genom åren och de har varit väldigt smärtfria - endera har jag haft tur eller så hade du otur.
    Men numera kör jag nästan uteslutande med Tattu-ackar - mest av modellen FunFly. Fungerar utmärkt för mig och https://www.mbs-rcmodels.se/ är vanligtvis den utmärkta leverantören.
    Roger

  8. #8

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PGAstrom Visa inlägg
    Jag brukar ladda accarna 1 cell i taget via balanseringskontakten till 4,2V,
    det brukar lösa problemet om cellarna driver ifrån varandra i spänning.
    Krävs att man vet hur man gör för att inte ställa till något.
    Och hur gör man då??
    Retroholic!

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kör dom ett par cykler i kärran innan du krånglar till det...
    Roger

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kör dom ett par cykler i kärran innan du krånglar till det...
    Roger
    Japp!


    Återkommer med resultat...
    Retroholic!

  11. #11

    Standard

    Jag brukar ha som vana att ladda nya ackar snällt 3-5 ggr med 0,5-1C och inte pina dem för mycket 3-5 första gångerna och inte heller dra ur dem mer än 50% 3-5 första gångerna. Sen borde "storage-ytan" i cellerna ha släppt och acken kan börja leverera. Har varit med om ojämna celler i vissa ackar som sen blivit helt OK. Moderna ackar (om det finns sånt?) så borde ju va bättre än så där. Men Turnigys billiga ackar kanske är "andra sorteringen"?

    I måndags flög en flygare på vårt fält sin Avanti S och en bit in i flygningen så sa det PUFF i luften. Åskådarna hade teorier om vad det var, kanske var ett landställ som satte sig, eller en lucka, eller canopyn eller nåt. Men piloten märkte av att flyget vart svagare och landade. En cell hade exploderat och tryckts ut genom sidan på flyget. Ingen rök eller nåt. När han tog acken ur flyget såg det ut så här: http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=15949 DÄR har du ojämna celler. :-D De andra cellerna verkade helt intakta och flata fortfarande.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Man laddar en cell i taget genom balanseringskontakten, först ladda accen full och sedan toppa upp cellerna till 4,2 volt.
    Jag gör detta på alla mina Lipo när jag ser att det börjar bli obalans, då håller de längre.
    Alla celler är kopplade till balanseringeskontakten med + från ena hållet och - på den andra. Varje cell är ett steg mellan.
    Ta en voltmätare och mät på kontakten så ser du hur det är konfigurerat.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har aldrig sett behovet att balansera "manuellt" så det kanske beror på vilka laddare man använder. Hade ett exempel i klubben där en kompis hade problem med obalans och lång laddtid - sen lånade han min dåvarande iCharger och problemet var som bortblåst. Han beställde en likadan laddare samma eftermiddag. Numera använder jag för det mesta min lilla ISDT Q8 som fungerar utmärkt och tar minimal plats i "flygväskan" och klarar dessutom 32 V inspänning vilket är bra eftersom vi har 24 V-system på klubben och när det är toppladdat så kan det bli över 28 V vilket ibland är toppspänningen för en del laddare.
    Roger

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Upplevde att min gamla Imax laddare ibland tog väldigt lång tid att balanseringsladda, loggade till dator för att se vad som hände. Laddaren laddar genom den stora strömkabeln och tappar ur för de celler som blir överladdade. Detta tog lång tid ibland. Med min nya laddare så är det inga problem, men det kan vara att den inte är lika noga. Tror dock inte att det är nån fara om det skiljer 0,1 V eller så mellan cellerna, fast det är väl inte optimalt, kanske det rättar till sig efter några cykler.

  15. #15

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ja, vi får hoppas att det 'jämnar ut sig' efter några i- och urladdningar, jag är ingen expert på el.
    Retroholic!

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vilken laddare (modell) använder du, Thomas ?
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •