Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Klädsel, hur får ni rakt skuret vid leading/trailing edge?

  1. #1

    Standard Klädsel, hur får ni rakt skuret vid leading/trailing edge?

    Har klätt några flyg och blir bättre och bättre.
    Men när det kommer till att få till leading och trailing edge på tex vingen, hur gör ni för att få till en rak linje?
    Undersidan kläs förstås först och där vill man först ha rakt avskuren klädsel både i fram- och bakkant.
    Här kan man ha lite ojämt utan att det syns eftersom ovansidans klädsel täcker över kanten både fram och bak.
    Men ovansidans klädsels framkant och bakkant vill jag ha raka och fina, speciellt om det ska vara två olika färger.
    Hur gör ni?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Mät först rätt mått, och skär med en stållinjal mot fast underlag.
    Retroholic!

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Har klätt några flyg och blir bättre och bättre.
    Men när det kommer till att få till leading och trailing edge på tex vingen, hur gör ni för att få till en rak linje?
    Undersidan kläs förstås först och där vill man först ha rakt avskuren klädsel både i fram- och bakkant.
    Här kan man ha lite ojämt utan att det syns eftersom ovansidans klädsel täcker över kanten både fram och bak.
    Men ovansidans klädsels framkant och bakkant vill jag ha raka och fina, speciellt om det ska vara två olika färger.
    Hur gör ni?
    En rullkniv med mycket skarpt blad med en stållinjal gör jobbet lättare.

    Jag har denna som sitter mycket skönt i handen:
    https://www.pricerunner.se/pl/1342-5...er-60mm-priser

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2022
    Inlägg
    89
    Jobb
    Hobbypilot med dagjobb
    Klubb
    Sommarvis - FK Spinn i Söderköping

    Standard

    Håller med, stållinjal och skarp kniv. Men frågan är hur man får en rak och fin linje vid böjda former, tex vingspetsen. Där vore ytterligare tips mkt uppskattade!

  5. #5


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    En bild på vad du menar skulle nog hjälpa?
    Jag gör papp-mallar först och sedan skär jag efter dem.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  6. #6

    Standard

    En helt rak framkant på en helt rak vinge är väl enklast, fast mitt sätt är väl inte det bästa och därför jag frågar.
    Först värmer jag på undersidans klädsel och värmer den upp en bit på framkanten.
    Klädseln är för lång så jag använder just stållinjal och skär rakt med skalpellen, men ibland går det lite djupare in i balsa-framkanten. Här gör ju inte detta så mycket...
    Sen klär jag ovansidan och här har jag ibland gjort samma sak med framkanten, nackdelen är att om man trycker för mycket så går det även igenom undre klädseln!! No no på den.

    Jag har ibland även lagt vingen upp och ner och skurit av klädseln före jag värmt fast den på framkanten, men detta blir aldrig bra, klädseln är inte rak ett dugg om jag råkat värmt för långt fram.

    Så med en helt rak vinge.. hur göra? Att mäta först har inte funkat för mig heller, jag börjar med att värma mitten på vingen, från kortsida till kortsida alltså. Sen spänner jag upp mot framkant respektive bakkant. Blir väldigt bra klätt... men dom där kanterna är ett f-n.

    Och med böjda kanter blir det ännu svårare att kapa bort det sista.

    Kan fixa bilder i helgen om ni inte förstår vad jag menar. :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Beroende helt på vad jag klär för något men oftast är jag inne lite på det du nämner med att lägga vingen(eller biten) uppochner för att skära bort överflödet. Har en glasskiva att skära emot och det är kalasbra vill jag lova!
    Är det en rak del som ska bort är det alltid stållinjal som tidigare nämnts som kommer i första hand. Däremot om det är en svängd del, tex SpeedBobs framkant så tar jag ett skarpt(alltid) rakblad eller skalpellblad med tex en balsabit i lagom tjocklek mellan delen och bladet som en anhåll som följer formen hela vägen. Sen på med strykjärnet och fäster klädseln snyggt o fint.
    Händer ibland man försöker göra handen stadig och använda fingrarna som ett stadigt anhåll.

    Hoppas det är tydligt nog skrivet att förstå.

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2022
    Inlägg
    89
    Jobb
    Hobbypilot med dagjobb
    Klubb
    Sommarvis - FK Spinn i Söderköping

    Standard

    Bra tips! Har själv gjort något liknande som Mr. Bob. Dock först skurit till en rak framkant, och sedan lagt på och värmt på klädseln med början på framkanten så att den blir rätt. Efter det, upp och ner och sedan bakkanten (eftersom bakkanten är smalare, så blir det lättare att skära bort överflödet så att skarven hamnar mitt i bakkanten, dvs man kan skära nästan kant-i-kant med bakkanten, och då hamnar skarven typ en mm ner, dvs mitt i). Men kurvade ytor är svårare. Bifogar bild som visar rak framkant som blev lyckad med denna metod, men också hur jag inte fick till en bra skarv runt vingtippen. Nästa gång skall jag testa Bob's metod.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Tip.JPG 
Visningar:	155 
Storlek:	76,9 KB 
Id:	74381  

  9. #9

    Standard

    obodin, det är exakt det där jag försöker undvika (din bild) och förbättra min teknik.
    Har lite idéer nu som ska testas.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2022
    Inlägg
    89
    Jobb
    Hobbypilot med dagjobb
    Klubb
    Sommarvis - FK Spinn i Söderköping

    Standard

    Bra - ser fram emot resultaten från experimenten!

  11. #11
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Jag föredrar kniv Tomas ! Stållinjalerna e så jäkla slöa.

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Jag föredrar kniv Tomas ! Stållinjalerna e så jäkla slöa.
    Nu fick du till'et, Ivve!


    Retroholic!

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Klä undersidan först, och skär av överskottet med en vass kniv, med hjälp av en stållinjal. Nu kläder du översidan på samma sätt, men låter skarven ligga något under framkanten, kanske 10 mm. Se till att skärningen är rak, med hjälp av en linjal. Stål är väldigt bra.

    Överlappet i bakkanten bör på samma sätt vara ~10 mm. Oundvikligen kommer dock kanten baktill träffas av luftströmmen, men det är oundvikligt.

    Man kan cementera skarvarna på polyesterklädslar med super-tunt super-lim.

    Vassur Knívur, Stållinjal, Noggrannhet.

    Knivbladet blir kanske skadat mot stållinjalen, men det kan du vässa eller byta ut. Jag har dock aldrig skurit sönder en rostfri stållinjal än så länge

    Det blir inte riktigt vackert, om man skär den första klädseldelen ojämt, utan man måste skära i raka linjer, som man kan dölja under framkanten, eller på undersidan av bakkanten.

    Vid s.k "öppet ramverk", kan man utnyttja naturliga linjer i det undre ramverket, för att på detta vis dölja skarvar i klädseln.

    Det är nämligen på det viset, att överlappen syns, men kan döljas på detta vis.

    Men som sagt, det är väldigt effektivt att limma polyester-klädsel-skarvar men mycket tunt "super-lim", man kan tillverka en enkel rörpenna av plast, som en gammal penna av en gåsfågel, med kluven snedskuren spets och applicera, som i skrivarnas teknik i 1700-talet.

    Fördelen med att applicera super-lim över skarvarna, är att du slipper fläkning och lossnande klädsel, HELT.
    Senast redigerat av BJS den 2023-11-01 klockan 20:22.

  14. #14

    Standard

    Inte alltid allt är rakt. Så en stållinjal är värdelös i sammanhanget.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Om man håller stållinjalen i vänster hand och kniven i den högra, vrider linjalen sakta allteftersom man skär, så blir det väldigt fint och bra.

    Fråga en kirurg, om hur han skär exakt i människor, utan linjal

    Linjalen hjälper till, att inte få knaggliga kanter, men visst, man kan använda en linjal av plast också. Den blir dock snart dålig och går inte så lätt att få fason på igen, som ett knivblad.

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    En sak som många missar, men som är extremt viktigt för en flygmaskins finare egenskaper, det är att bibehålla den viktiga nosprofilen. Det har med klädsel att göra på samma sätt. Man bör se till att nosradien och hela vingprofilen är så nära det avsedda som möjligt. Annars flyger inte flygmaskinen på avsett sätt.

    Jag har löst detta genom att tillverka ett slipblock, med slippapper på insidan, och har på det viset slipat den annars svårt definierade profilnosen helt exakt.

    Tillgriper man bara en hyvel eller ett slippapper, så är det väl ganska svårt att få en exakt rätt fason.

    I mitt fall, så var nosradien samma, hela vägen längs framkanten, vilket underlättade arbetet högst betydligt.

    Annars hade jag fått tillgripa tre eller fyra olika slipblock längs vingens framkant och succesivt gjort övergångar.

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag talade med en klubbkamrat. Han sade att hans Graupner Taxi flyger bara åt vänster, eller var det höger ? Jag invände, men det måste ju bero på att vingen är skev, eller flygkroppen är krokig ! Nej ! sade han, vingen är helt rak och flygkroppen också !

    -Men hur i hela friden kan du tro att den flyger snett om den inte är skev ?
    -Jag vet inte

    Min är rak, och kräver bara ett ytterst litet sidrodertrim, och på samma sätt ett ytterst litet höjdrodertrim, nästan osynligt.

    Jag har tillverkat ett par verktyg för att se om vingar är skeva. Jag kan se den minsta skevhet.

    Som förstorade skjutmått, med triangulära uttag i käftarna. Nu kan man sikta längs ryggen på verktygen, eller använda ett vattenpass.

  18. #18

    Standard

    Jag återkommer när jag har en knepig linje att skära... Jag har en annan plan som kan funka lättare... Klädseln redan fast på vingen, men inte det sista i tex framkant, lägger vingen på bordet med klädseln mot bordet. Sen använda en liten träkloss med skalpell på änden. Och så drar man bara klossen längs med leading edge och skär av klädseln med skalpellen som är fäst på klossen. Då blir klädseln skuren på samma avstånd hela vägen... MEN, vingen blir ju oftast tunnare längre ut, så det funkar ju inte heller.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Använd en så kallad "Rhi-Linjal" med stållister inbäddade i gummi. Nu kan du böja linjalen i konstfulla kurvor med vissa begränsningar avseende radierna, men ändå en hård kant att skära emot.

    Hur du applicerar en sådan linjal till vingen, det är upp till din fantasi, men det går att använda nålar, i alla fall när du trimmar ena sidan av klädseln.

    Annars kan man använda en helt vanlig vass sax och ögonmått och / eller linjer från en smal filtpenna som ledning med stor framgång.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •