Reklam

Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Klädsel, hur får ni rakt skuret vid leading/trailing edge?

Standard Klädsel, hur får ni rakt skuret vid leading/trailing edge?

Har klätt några flyg och blir bättre och bättre.
    Men när det kommer till att få till leading och trailing edge på tex vingen, hur gör ni för att få till en rak linje?
    Undersidan kläs förstås först och där vill man först ha rakt avskuren klädsel både i fram- och bakkant.
    Här kan man ha lite ojämt utan att det syns eftersom ovansidans klädsel täcker över kanten både fram och bak.
    Men ovansidans klädsels framkant och bakkant vill jag ha raka och fina, speciellt om det ska vara två olika färger.
    Hur gör ni?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

Standard

Mät först rätt mått, och skär med en stållinjal mot fast underlag.
    Retroholic!

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Har klätt några flyg och blir bättre och bättre.
    Men när det kommer till att få till leading och trailing edge på tex vingen, hur gör ni för att få till en rak linje?
    Undersidan kläs förstås först och där vill man först ha rakt avskuren klädsel både i fram- och bakkant.
    Här kan man ha lite ojämt utan att det syns eftersom ovansidans klädsel täcker över kanten både fram och bak.
    Men ovansidans klädsels framkant och bakkant vill jag ha raka och fina, speciellt om det ska vara två olika färger.
    Hur gör ni?
    En rullkniv med mycket skarpt blad med en stållinjal gör jobbet lättare.

Jag har denna som sitter mycket skönt i handen:
    https://www.pricerunner.se/pl/1342-5...er-60mm-priser

Reg.datum
    jan 2022
    Jobb
    Hobbypilot med dagjobb
    Klubb
    Sommarvis - FK Spinn i Söderköping

Standard

Håller med, stållinjal och skarp kniv. Men frågan är hur man får en rak och fin linje vid böjda former, tex vingspetsen. Där vore ytterligare tips mkt uppskattade!

Reg.datum
    sep 2006
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

Standard

En bild på vad du menar skulle nog hjälpa?
    Jag gör papp-mallar först och sedan skär jag efter dem.

// Mats W
    Flygsmurfen

Standard

En helt rak framkant på en helt rak vinge är väl enklast, fast mitt sätt är väl inte det bästa och därför jag frågar.
    Först värmer jag på undersidans klädsel och värmer den upp en bit på framkanten.
    Klädseln är för lång så jag använder just stållinjal och skär rakt med skalpellen, men ibland går det lite djupare in i balsa-framkanten. Här gör ju inte detta så mycket...
    Sen klär jag ovansidan och här har jag ibland gjort samma sak med framkanten, nackdelen är att om man trycker för mycket så går det även igenom undre klädseln!! No no på den.

Jag har ibland även lagt vingen upp och ner och skurit av klädseln före jag värmt fast den på framkanten, men detta blir aldrig bra, klädseln är inte rak ett dugg om jag råkat värmt för långt fram.

Så med en helt rak vinge.. hur göra? Att mäta först har inte funkat för mig heller, jag börjar med att värma mitten på vingen, från kortsida till kortsida alltså. Sen spänner jag upp mot framkant respektive bakkant. Blir väldigt bra klätt... men dom där kanterna är ett f-n.

Och med böjda kanter blir det ännu svårare att kapa bort det sista.

Kan fixa bilder i helgen om ni inte förstår vad jag menar. :-)

Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    FK spinn, Söderköping

Standard

Beroende helt på vad jag klär för något men oftast är jag inne lite på det du nämner med att lägga vingen(eller biten) uppochner för att skära bort överflödet. Har en glasskiva att skära emot och det är kalasbra vill jag lova!
    Är det en rak del som ska bort är det alltid stållinjal som tidigare nämnts som kommer i första hand. Däremot om det är en svängd del, tex SpeedBobs framkant så tar jag ett skarpt(alltid) rakblad eller skalpellblad med tex en balsabit i lagom tjocklek mellan delen och bladet som en anhåll som följer formen hela vägen. Sen på med strykjärnet och fäster klädseln snyggt o fint.
    Händer ibland man försöker göra handen stadig och använda fingrarna som ett stadigt anhåll.

Hoppas det är tydligt nog skrivet att förstå.

Reg.datum
    jan 2022
    Jobb
    Hobbypilot med dagjobb
    Klubb

Standard

Bra tips! Har själv gjort något liknande som Mr. Bob. Dock först skurit till en rak framkant, och sedan lagt på och värmt på klädseln med början på framkanten så att den blir rätt. Efter det, upp och ner och sedan bakkanten (eftersom bakkanten är smalare, så blir det lättare att skära bort överflödet så att skarven hamnar mitt i bakkanten, dvs man kan skära nästan kant-i-kant med bakkanten, och då hamnar skarven typ en mm ner, dvs mitt i). Men kurvade ytor är svårare. Bifogar bild som visar rak framkant som blev lyckad med denna metod, men också hur jag inte fick till en bra skarv runt vingtippen. Nästa gång skall jag testa Bob's metod.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Tip.JPG 
Visningar:	116 
Storlek:	76,9 KB 
Id:	74381  

Standard

obodin, det är exakt det där jag försöker undvika (din bild) och förbättra min teknik.
    Har lite idéer nu som ska testas.

Reg.datum
    jan 2022
    Jobb
    Hobbypilot med dagjobb
    Klubb

Standard

Bra - ser fram emot resultaten från experimenten!

ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Jobb
    Rekreationsdocent.

Standard

Jag föredrar kniv Tomas ! Stållinjalerna e så jäkla slöa.

Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

Standard

Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Jag föredrar kniv Tomas ! Stållinjalerna e så jäkla slöa.
    Nu fick du till'et, Ivve!

Retroholic!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •