Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Powerbox-fråga

  1. #1


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard Powerbox-fråga

    Mors forumet! Genom en slump blev jag ägare till en maskin med denna powerbox monterad.
    Det är två st servon i vardera vingen.
    Har Spectrum DX18.
    Är det något speciellt att tänka på med inkopplingen eller är det bara att köra som vanligt?
    Har aldrig konfigurerat sändare mm för två parallella servon.
    Räcker 6 kanaler eller behövs det 8 (Det är en Extra 300).

    // Mats W
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20220504_190315.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	547,5 KB 
Id:	74391  
    Flygsmurfen

  2. #2

    Standard

    Hej
    Jag fick en sådan också i ett beg plan. Antagligen är de servona konfigurerade. För att kolla att det stämmer så skruva ut skruven genom roderhornet på ett servo och rör sedan rodret med radion via andra servot. I alla lägen ska skruven i det första servot gå att stoppa in utan att det bänder. Dvs servona ska följas åt perfekt. Kräver att linkagen är exakt lika på alla sätt.
    Men det kan vara värt att ladda ned manualen, där ser man hur man programmerar powerboxen, även detta.

    Du behöver bara en kanal på radion för båda servona, det är en av sakerna powerboxen bidrar med.
    /OlleG

  3. #3


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Ok, tack Olle.
    Skall ta itu med detta nu.
    Planet har ju varit i luften tidigare så det bör ju bara vara att koppla in men jag kollar enligt din instruktion.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  4. #4

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Det står något om matching på panelen, den funktionen är säkert för att matcha servona.
    På powerbox SRS som jag har så kan man göra precis det för två servon på samma roder.
    Kolla om du kan hitta någon instruktion på nätet.

  5. #5


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej vänner, nu är allt kopplat och testat och det fungerar.
    Bra tips med att ta loss ett roderhorn och sedan sätta tillbaka skruven med strömen på.
    Det var perfekt symetri.
    Undrar en sak om lydioden bara...Tycker inte att jag får klarhet i manualen??
    Då jag strömsätter allt lyser en stor röd diod i mitten på boxen (där det står "status").
    I kanten på den blinkar en mindre grön diod..
    Den runda ringen runt magneten på strömbrytaren lyser också rött..Betyder detta att allt är ok?
    Tycker spontant att det borde vara mera grönt..
    Hittar inget om hur det skall lysa vid olika tillfällen.


    // Mats W
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20220613_165655.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	516,2 KB 
Id:	74509  
    Flygsmurfen

  6. #6

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •