Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Vad ersätter de olika försäkringsbolagens hemförsäkring när det gäller modellflyg?

  1. #21

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    98
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Hej
    Roger,
    Var du med igår och har frågor; skicka ett pm och ditt mobilnr så tar vi det där.
    Dom som inte var där får vänta på ny info när den är klar.

    Jag kommer INTE att sitta och förtydliga min presentation eller ha den upplagd på nätet! Den kan senare läsas och tas som fakta eller gisslan. Acceptera det och mitt tidigare svar om varför; punkt!

    Finns det andra som har frågor specifikt till mig; skicka pm med nr.
    Annars ; gör som jag och flera upprepat; kontakta ditt bolag/ gå till källan.

    En God Jul till er alla
    Tomas

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Talade med LF Bergslagen idag. Ansvarsdelen gäller inte RC-flyg och heller inte RC-båt - däremot tydligen för RC-bil.
    Sak-delen omfattar dock fortfarande våra plan, båtar m m vid t ex brand eller inbrott. Det kategoriseras då som lösöre.
    Gäller alltså LF Bergslagen.
    Märkligt nog fick en annan klubbkamrat ett rakt motsatt svar ang ansvars-delen när han kolla med samma bolag igår men jag tror mera på det besked jag fick för den skrivningen fanns även i deras publicerade villkor.
    Roger

  3. #23
    Graff70s avatar
    Reg.datum
    jul 2022
    Inlägg
    67
    Jobb
    Arkitekt
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Alltså är ni oförsäkrade för ansvar om ni har LF. Bara förbundets försäkring som gäller m.a.o.
    Lätt oroväckande.

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tja - vi har ju förbundets försäkring med de villkor som är kopplade till denna. Och flyger vi på våra godkända flygfält är det ju rätt safe - men flyger man t ex på sjön vid sommarstugan så gäller det ju att ha behörighet för detta.
    Men visst vore det bra om LF kunde ändra villkoren beträffande ansvar och inte exkludera både RC-flyg och RC-båt.
    Roger

  5. #25

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Är det så att LF har olika försäkringsvillkor i olika landsändar??
    I så fall är det mycket märkligt....
    Retroholic!

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Ja det stämmer det kan vara lokala avvikelser med LF och man kan få olika svar beroende vilken man pratar med på samma bolag tyvärr. I Jämtland gäller inte vare sig ansvarsdelen eller sakförsäkringen, men frågan är nu lyft med Skadechefen LF Jämtland som skall lyfta frågan vidare för att hitta en lösning. LF Jämtland var överraskade att olika LF bolag tolkade VH 22 olika över landet då det i dessa var tydligt att luftfartyg inte omfattas av hemförsäkringen.

    Fick lov att teckna en företagsförsäkring idag för att få sakförsäkringsskydd för mina maskiner och då ingick även försäkringsskydd till och från flygfältet med maskinerna i bilen. Detta är en tillfällig lösning i väntan på att denna fråga skall bli löst på riksnivå.

    Fortsätt att kontakta era försäkringsbolag för att kontrollera om DU fortfarande har försäkringsskydd så att du inte får en obehaglig överraskning om tjuven eller olyckan slår till då är det försent att konstatera att DINA villkor har ändrats i och med införandet av VH22 i början av 2022 då våra modeller undantogs från försäkringsskydd hos många försäkringsbolag.

    RCFF kommer fortsätta arbeta med frågan mot bolagen på högsta nivå så att vi återigen får våra redskap för hobby och rekreation försäkrade mot stöld, brand mm vid förvaring i hemmet så som det var tidigare då våra flygetyg samma försäkringsskydd som slalomskidorna, skridskorna mm.....

    Vi kommer att informera vidare genom RCFF informerar då vi har ny information under början av 2023 då bollen nu är satt i rullning men DU som medlemm kan hjälpa till genom att kontakta DITT försäkringsbolag och ifrågasätta om DITT försäkringsskydd är förändrat då detta är redskap för hobby och rekreation.

    Jag lyfte även i samtalet med LF att de inte löser detta på sikt så kommer jag att byta bolag på samtliga försäkringar till ett bolag som ger försäkringsskydd till mina flygetyg. När jag nämnde detta med LF Jämtland idag så tog det skruv och skadechefen för LF Jämtland kopplades in för att titta vidare på detta och även lyfta detta vidare i LF på riksnivå för att finna en lösning.

    Och slutligen att stoppa huvudet i sanden och låtsas som om det regnar kommer inte lösa denna situation och det är för sent att konstatera att villkoren är ändrade då olyckan väl har slagit till, förtänksamhet är bättre då ändringarna i VH22 är ett faktum.

    God Jul och Gott nytt 2023
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  7. #27


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Hej
    Vart tecknade du företagsförsäkringen och vad kostade den?
    Kör som en örn... örn örn örn

  8. #28

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    98
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Hej
    Jag har ett pågående arbete på central nivå i samarbete med ledning för Lf Östgöta som är min förhandlingspart.
    Att jag inte vill ha dagsfärsk info publicerad har nog förståtts. Det är färskvara som sedan kan ligga kvar och återanvändas under fel förutsättningar.
    Det är precis som framkommit att det är hos LF, Dina försäkringar och TH som vi modellflygare har problem. Det är 23 lokala bolag inom LF som har sina lokala beslut men som har samma villkor VH 22. Dom har dock som framkommit, olika tolkningar vilket är förvirrande och i vissa fall bara är muntliga. Det är mycket orimligt men så är det.
    Därför är det återigen bra att man kontaktar sitt bolag för att få svar; gärna skriftligt för det är jobbigt. Jag tror att man nu har vaknat på LF och känner trycket.
    Mitt arbete fortsätter att få nya och lika villkor som omfattar alla modellflygare inom LF och även TH. Jag har skrivit och pratat lång med båda bolagens ledning. Info kommer när jag har ny info.

    God jul
    Tomas

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Dykarn Visa inlägg
    Hej
    Vart tecknade du företagsförsäkringen och vad kostade den?
    LF, 1600:-/år
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  10. #30


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Ok
    När jag pratade med dom så blev jag ombed att söka mig till ett annat bolag, då de inte hade en lösning på någon försäkring för detta inom LF.
    Märkligt.. Känns som att de inte själva har koll på denna situation.
    Kör som en örn... örn örn örn

  11. #31

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    98
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Hej Dykarn,
    Dom har gett mig samma svar att dom (LF) inte har denna försäkring som Kjell-Åke fått. Den är riktad till företag…
    Det finns flera försäkringsbolag och försäkringar till företag, men jag hade valt att ta bort det i min presentation då vi den 19/12 fokuserade på vårt privata behov.

    Tomas

  12. #32


    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    139
    Jobb
    Autoexperten
    Klubb
    MFK Hudik

    Standard

    Ok, måste mao starta en firma? Undra om modellerna då måste stå skrivna i firman?
    Kör som en örn... örn örn örn

  13. #33

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    De frågade om jag hade orgnr från företag vilket jag inte har och då sade personen i fråga att vi fixar det i alla fall och jag fick ange ett anskaffningsvärde och utifrån det sattes premien om 1600:-/år. De kunde även ordna en försäkring som täckte flygetyget om det gick i backen, men citat det blir en hög premie.

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •