Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

mne: Vad erstter de olika frskringsbolagens hemfrskring nr det gller modellflyg?

RCFF - Administratr
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlgg
    518
    Jobb
    Pensionr Tidigare Asset Manager p Vsters
    Klubb
    Strngns Modellflygare

Standard Vad erstter de olika frskringsbolagens hemfrskring nr det gller modellflyg?

RCFF valde att tillskriva samtliga i Sverige verksamma frskringbolagen med den frgan. Ls deras svar hr (i den mn de behagade svara).

https://www.rcflyg.se/forum/cmps_ind...eid=Forsakring
    //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med trar i gonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlgg
    336
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

Standard

Mycket intressant!
    Lite motsgelsefullt i Dina Frskringars svar att de ser modellflygplan som lsre, men inte drnare, nr modellflygplan R drnare i lagens gon...!

Vldigt dligt att s mnga av de stora bolagen valde att inte svara. Hur lng svarstid fick de p sig?

// Fredrik W
    "gandets gldje r icke att frringa."

RCFF - Administratr
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlgg
    518
    Jobb
    Klubb
    Strngns Modellflygare

Standard

De har haft en mnad p sig. Ngot bolag svarade frankt att man inte svarar p mail. Man skulle ringa istllet. Men jag ville ha detta p prnt och inte via hrsgen.
    //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med trar i gonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

Standard

Alla frskringsbolag vill kunna slingra sig ur alla specialare men nd st till tjnst bara du betalar, det hr man ju hela tiden. Standard funkar fr det r s vanligt. Om det r till nn nytta kommer du mrka vldigt tydligt om ngot hnder. Som alla andra bolag vill de ha pengar fr att g runt. Att f nt skriftligt frn vad som gller enligt lagen och/eller deras egna skrifter r alltid en utmaning, dvs en skriftlig tolkning av en frskringsperson r kanske inte det rtta heller jmfrt med att f ngot muntligt fr det r inte vrt ett skvatt. Har man hrt ngot s kan man sjlv ha misstolkat nr man antecknat och d r det inte vrt ett jota. Man kan ju alltid frga om man fr spela in, men den dagen nt hnder s kan reglerna ha ndrats. Det var samma visa hr fr ngra r sedan nr vi skulle ha svart p vitt vad som gllde. Nope, gick inte. Olika personer ringde och fick olika versioner, ven frn samma bolag. Jag lter va osagt om de som ringde tolkat olika eller om de pratat med olika personer som tolkat lagar och regler olika. Vrt nt r det i alla fall inte.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Graff70s avatar
    Reg.datum
    jul 2022
    Inlgg
    35
    Jobb
    Arkitekt
    Klubb
    Tre Aviatrer

Standard

Infr den information som RCFF kommer med den 19/12, s kollade jag hur mitt frskringsbolag Gjensidige behandlar modellflygplan.
    Det var gldjande att se att de skiljer p luftfarkoster och modellflygplan.
    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Screenshot_20221204-214528-160.png 
Visningar:	59 
Storlek:	160,1 KB 
Id:	75309

Standard

kollade ln frskringar bor i hultsfred modellflyg gller inte varken om jag mosar det i backen eller kr p ngon annan egendom jag r med i rcff hur gller det dr ?
    Nybrjare

RCFF - Administratr
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlgg
    518
    Jobb
    Klubb
    Strngns Modellflygare

Standard

Citat Ursprungligen postat av Klavins Visa inlgg
    kollade ln frskringar bor i hultsfred modellflyg gller inte varken om jag mosar det i backen eller kr p ngon annan egendom jag r med i rcff hur gller det dr ?
    Hej!
    Som medlem i RCFF r du frskrad mot olycksfall (p dig sjlv) och ansvarsfrskrad om du skadar ngon annan eller dennes egendom. Frskringen gller i hela vrlden utan undantag. Kravet r att du fljer det aktuella landets regelverk fr modellflyg. Om du kraschar ditt plan fr du tyvrr st fr det sjlv.
    //Mange

Reg.datum
    okt 2007
    Inlgg
    82
    Klubb
    FK Gamen Norrkping

Standard

Hej
    Mange har full koll p frskringen via RCFF.
    Jag har svarat i en tidigare trd p frgor om hemfrskringen.
    Vr ordfrande har informerat om att vi ska ha en infokvll den 19/12. Jag ska hlla i den delen och ber om tid fr att informera d. D r mitt underlag klart.
    Jag granskar alla hemfrskringar och har pratat med de flesta.
    Det skiljer massor och det r ltt att missfrstnd uppstr. Jag kommer att beskriva hela marknaden fr hemfrskringar och olika delar av frskringen och ska frska svara p allas frgor.

Dremot uppmanar jag ALLA att sjlv ringa sina frskringsbolag. Det r bttre att 100 personer ringer n att jag ringer mer. Det tar skruv d alla bolag fljer upp sina samtal och bevakar marknaden. D syns vi!
    S ring du med och frga om BDE ansvarsdelen och sakfrskringsdelen( vad som gller dina egna prylar vid brand, stld och andra skador p dina grejor nr dom str p backen.

Ett frslag: Det r speciellt viktigt att du ringer om du har Lnsfrskringar eller
    TryggHansa.

Vi ses den 19/12 hoppas jag

Tomas Hgle

Reg.datum
    jun 2016
    Inlgg
    253
    Jobb
    Miljonr i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

Standard

Hej, kollade idag med LF om frskringen gller fr modellflygplan med utrustning och tillbehr i mitt garage eller hobbyrum om det brinner ner, eller vid inbrott, eller skadegrelse.
    Frskringen gller inte fr modellflyg r helt undantagen!
    Ja vad sg man,j a sk..t
    Mvh
    Matti

Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlgg
    7 453
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap, RFK Gripen, Eslvs MFK, Ripa MFK, Hglandets MFK

Standard

Rent spontant kan man ju tycka att det som finns i huset ocks ingr i lsret.
    Varfr man skulle undanta vissa prylar r VLDIGT konstigt.
    Retroholic!

Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    3 495
    Jobb
    Engagerad pensionr
    Klubb
    Ripa MFK

Standard

Dremot uppmanar jag ALLA att sjlv ringa sina frskringsbolag. Det r bttre att 100 personer ringer n att jag ringer mer. Det tar skruv d alla bolag fljer upp sina samtal och bevakar marknaden. D syns vi!
    S ring du med och frga om BDE ansvarsdelen och sakfrskringsdelen( vad som gller dina egna prylar vid brand, stld och andra skador p dina grejor nr dom str p backen.
    Kanske inte en bra id.
    Om mnga hr av sig angende en speciell frskring kommer frskringsbolaget att dra ronen t sig och troligen hja avgiften d "risken" tycks ka. Nr det r tyst och inget hnder finns det dremot ingen anledning att ndra villkoren.
    Ove (AM) Nielsen

Reg.datum
    feb 2021
    Inlgg
    61
    Jobb
    70+
    Klubb
    Ludvika Radioflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlgg
    Rent spontant kan man ju tycka att det som finns i huset ocks ingr i lsret.
    Varfr man skulle undanta vissa prylar r VLDIGT konstigt.
    Om man betraktar modellerna ungefr som en frimrkssamling eller myntsamling tycker jag verkar rimligt.

Reg.datum
    okt 2007
    Inlgg
    82
    Klubb
    FK Gamen Norrkping

Standard

Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlgg
    Kanske inte en bra id.
    Om mnga hr av sig angende en speciell frskring kommer frskringsbolaget att dra ronen t sig och troligen hja avgiften d "risken" tycks ka. Nr det r tyst och inget hnder finns det dremot ingen anledning att ndra villkoren.
    Det handlar inte om ngon specialfrskring. Det handlar om din egen hemfrskring.
    Varfr skulle premien hjas fr att man frgar om sina villkor? Om den inte gller fr att du har LF eller TH s finns ju inget att
    hja..

Reg.datum
    feb 2015
    Inlgg
    131
    Jobb
    alltiallo
    Klubb
    fk spinn sderkping

Standard

stllde frgan till folksam fr ngot r sedan.vi bor i brf och har ngon typ av tillggsfrskring vad dom nu kallar det men i frrdet erstts upp till en viss summa och d spelar det ingen roll vad frrdet innehller.maxbeloppet var nog 50000kr s ngon jetkrra ska man vl inte ha dr kanske....

kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlgg
    888
    Jobb
    Glad pensionr.Ofrbtterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. stersunds Modellflygklubb.

Standard

I dag fick jag svar frn mitt frskringsbolag IF. Ett mycket positivt svar.

Modellflygplanet erstts om jag fr inbrott i lokal/bostad samt vid brand.

Ansvarsdelen erstter skada p person eller annans egendom som jag orsakat med mitt modellflygplan.

Frskringen gller dremot INTE p modellen om jag kraschar den. Skador p modellen fr jag sledes sjlv st fr.

Kay krut

Moderator

RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    5 063
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

Standard

Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlgg
    I dag fick jag svar frn mitt frskringsbolag IF. Ett mycket positivt svar.

Modellflygplanet erstts om jag fr inbrott i lokal/bostad samt vid brand.

Ansvarsdelen erstter skada p person eller annans egendom som jag orsakat med mitt modellflygplan.

Frskringen gller dremot INTE p modellen om jag kraschar den. Skador p modellen fr jag sledes sjlv st fr.

Kay krut
    Stmmer bra det Kay,svrare n s r det inte..
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    7 820
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Nt skall man vl f fr den avsevrt hgre premien hos IF - i alla fall dr vi bor...
    Roger

Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    7 820
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Tacksam om nn i RCFFs styrelse lgger ut de dokument som presenterades under "Frskrings-kvllen" 2022-12-19 hr p hemsidan - lmpligen under den fasta rubriken Start/Frskring.
    Roger

Reg.datum
    okt 2007
    Inlgg
    82
    Klubb
    FK Gamen Norrkping

Standard

Hej
    Det var jag som hll presentationen.
    Syftet var att ge dagsaktuell info med uppmaning att sjlv g till kllan.
    Presentationen var dagsaktuell och kommer inte att lggas upp. ndringar hos bolag kan komma till, dr kommer i s fall ny info.
    Fr dom som var nrvarande s vet nog alla huvuddragen i informationen och detaljerna dr man sjlv br man ska fr att veta de korrekta villkoren fr just dig.
    En nskan om en God Jul!

Tomas

Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    7 820
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Frvisso r det frskvara men detta kan man ju reservera sig fr i dokumentet. Och med tanke p att det bara var runt 30 deltagare under grdagens information s tror jag att mnga skulle uppskatta ditt underskningsjobb och att f lite hum om vad som gllde igr baserat p vad bolagen sagt till dig.
    Hlsningar
    Roger

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •