Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Vad ersätter de olika försäkringsbolagens hemförsäkring när det gäller modellflyg?

  1. #1


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard Vad ersätter de olika försäkringsbolagens hemförsäkring när det gäller modellflyg?

    RCFF valde att tillskriva samtliga i Sverige verksamma försäkringbolagen med den frågan. Läs deras svar här (i den mån de behagade svara).

    https://www.rcflyg.se/forum/cmps_ind...eid=Forsakring
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  2. #2

    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    355
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Mycket intressant!
    Lite motsägelsefullt i Dina Försäkringars svar att de ser modellflygplan som lösöre, men inte drönare, när modellflygplan ÄR drönare i lagens ögon...!

    Väldigt dåligt att så många av de stora bolagen valde att inte svara. Hur lång svarstid fick de på sig?

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  3. #3


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    De har haft en månad på sig. Något bolag svarade frankt att man inte svarar på mail. Man skulle ringa istället. Men jag ville ha detta på pränt och inte via hörsägen.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  4. #4

    Standard

    Alla försäkringsbolag vill kunna slingra sig ur alla specialare men ändå stå till tjänst bara du betalar, det hör man ju hela tiden. Standard funkar för det är så vanligt. Om det är till nån nytta kommer du märka väldigt tydligt om något händer. Som alla andra bolag vill de ha pengar för att gå runt. Att få nåt skriftligt från vad som gäller enligt lagen och/eller deras egna skrifter är alltid en utmaning, dvs en skriftlig tolkning av en försäkringsperson är kanske inte det rätta heller jämfört med att få något muntligt för det är inte värt ett skvatt. Har man hört något så kan man själv ha misstolkat när man antecknat och då är det inte värt ett jota. Man kan ju alltid fråga om man får spela in, men den dagen nåt händer så kan reglerna ha ändrats. Det var samma visa här för några år sedan när vi skulle ha svart på vitt vad som gällde. Nope, gick inte. Olika personer ringde och fick olika versioner, även från samma bolag. Jag låter va osagt om de som ringde tolkat olika eller om de pratat med olika personer som tolkat lagar och regler olika. Värt nåt är det i alla fall inte.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5
    Graff70s avatar
    Reg.datum
    jul 2022
    Inlägg
    67
    Jobb
    Arkitekt
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Inför den information som RCFF kommer med den 19/12, så kollade jag hur mitt försäkringsbolag Gjensidige behandlar modellflygplan.
    Det var glädjande att se att de skiljer på luftfarkoster och modellflygplan.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot_20221204-214528-160.png 
Visningar:	66 
Storlek:	160,1 KB 
Id:	75309

  6. #6

    Standard

    kollade län försäkringar bor i hultsfred modellflyg gäller inte varken om jag mosar det i backen eller kör på någon annan egendom jag är med i rcff hur gäller det där ?
    Nybörjare

  7. #7


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Klavins Visa inlägg
    kollade län försäkringar bor i hultsfred modellflyg gäller inte varken om jag mosar det i backen eller kör på någon annan egendom jag är med i rcff hur gäller det där ?
    Hej!
    Som medlem i RCFF är du försäkrad mot olycksfall (på dig själv) och ansvarsförsäkrad om du skadar någon annan eller dennes egendom. Försäkringen gäller i hela världen utan undantag. Kravet är att du följer det aktuella landets regelverk för modellflyg. Om du kraschar ditt plan får du tyvärr stå för det själv.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    98
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Hej
    Mange har full koll på försäkringen via RCFF.
    Jag har svarat i en tidigare tråd på frågor om hemförsäkringen.
    Vår ordförande har informerat om att vi ska ha en infokväll den 19/12. Jag ska hålla i den delen och ber om tid för att informera då. Då är mitt underlag klart.
    Jag granskar alla hemförsäkringar och har pratat med de flesta.
    Det skiljer massor och det är lätt att missförstånd uppstår. Jag kommer att beskriva hela marknaden för hemförsäkringar och olika delar av försäkringen och ska försöka svara på allas frågor.

    Däremot uppmanar jag ALLA att själv ringa sina försäkringsbolag. Det är bättre att 100 personer ringer än att jag ringer mer. Det tar skruv då alla bolag följer upp sina samtal och bevakar marknaden. Då syns vi!
    Så ring du med och fråga om BÅDE ansvarsdelen och sakförsäkringsdelen( vad som gäller dina egna prylar vid brand, stöld och andra skador på dina grejor när dom står på backen.

    Ett förslag: Det är speciellt viktigt att du ringer om du har Länsförsäkringar eller
    TryggHansa.

    Vi ses den 19/12 hoppas jag

    Tomas Hägle

  9. #9

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Hej, kollade idag med LF om försäkringen gäller för modellflygplan med utrustning och tillbehör i mitt garage eller hobbyrum om det brinner ner, eller vid inbrott, eller skadegörelse.
    Försäkringen gäller inte för modellflyg är helt undantagen!
    Ja vad säg man,j………… a sk……..t
    Mvh
    Matti

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Rent spontant kan man ju tycka att det som finns i huset också ingår i lösöret.
    Varför man skulle undanta vissa prylar är VÄLDIGT konstigt.
    Retroholic!

  11. #11
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Däremot uppmanar jag ALLA att själv ringa sina försäkringsbolag. Det är bättre att 100 personer ringer än att jag ringer mer. Det tar skruv då alla bolag följer upp sina samtal och bevakar marknaden. Då syns vi!
    Så ring du med och fråga om BÅDE ansvarsdelen och sakförsäkringsdelen( vad som gäller dina egna prylar vid brand, stöld och andra skador på dina grejor när dom står på backen.
    Kanske inte en bra idé.
    Om många hör av sig angående en speciell försäkring kommer försäkringsbolaget att dra öronen åt sig och troligen höja avgiften då "risken" tycks öka. När det är tyst och inget händer finns det däremot ingen anledning att ändra villkoren.
    Ove (AM) Nielsen

  12. #12

    Reg.datum
    feb 2021
    Inlägg
    68
    Jobb
    70+
    Klubb
    Ludvika Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Rent spontant kan man ju tycka att det som finns i huset också ingår i lösöret.
    Varför man skulle undanta vissa prylar är VÄLDIGT konstigt.
    Om man betraktar modellerna ungefär som en frimärkssamling eller myntsamling tycker jag verkar rimligt.

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    98
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Kanske inte en bra idé.
    Om många hör av sig angående en speciell försäkring kommer försäkringsbolaget att dra öronen åt sig och troligen höja avgiften då "risken" tycks öka. När det är tyst och inget händer finns det däremot ingen anledning att ändra villkoren.
    Det handlar inte om någon specialförsäkring. Det handlar om din egen hemförsäkring.
    Varför skulle premien höjas för att man frågar om sina villkor? Om den inte gäller för att du har LF eller TH så finns ju inget att
    höja…..

  14. #14

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    ställde frågan till folksam för något år sedan.vi bor i brf och har någon typ av tilläggsförsäkring vad dom nu kallar det men i förrådet ersätts upp till en viss summa och då spelar det ingen roll vad förrådet innehåller.maxbeloppet var nog 50000kr så någon jetkärra ska man väl inte ha där kanske....

  15. #15

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    I dag fick jag svar från mitt försäkringsbolag IF. Ett mycket positivt svar.

    Modellflygplanet ersätts om jag får inbrott i lokal/bostad samt vid brand.

    Ansvarsdelen ersätter skada på person eller annans egendom som jag orsakat med mitt modellflygplan.

    Försäkringen gäller däremot INTE på modellen om jag kraschar den. Skador på modellen får jag således själv stå för.

    Kay krut

  16. #16
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    I dag fick jag svar från mitt försäkringsbolag IF. Ett mycket positivt svar.

    Modellflygplanet ersätts om jag får inbrott i lokal/bostad samt vid brand.

    Ansvarsdelen ersätter skada på person eller annans egendom som jag orsakat med mitt modellflygplan.

    Försäkringen gäller däremot INTE på modellen om jag kraschar den. Skador på modellen får jag således själv stå för.

    Kay krut
    Stämmer bra det Kay,svårare än så är det inte..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nåt skall man väl få för den avsevärt högre premien hos IF - i alla fall där vi bor...
    Roger

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tacksam om nån i RCFFs styrelse lägger ut de dokument som presenterades under "Försäkrings-kvällen" 2022-12-19 här på hemsidan - lämpligen under den fasta rubriken Start/Försäkring.
    Roger

  19. #19

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    98
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Hej
    Det var jag som höll presentationen.
    Syftet var att ge dagsaktuell info med uppmaning att själv gå till källan.
    Presentationen var dagsaktuell och kommer inte att läggas upp. Ändringar hos bolag kan komma till, där kommer i så fall ny info.
    För dom som var närvarande så vet nog alla huvuddragen i informationen och detaljerna där man själv bör man söka för att veta de korrekta villkoren för just dig.
    En önskan om en God Jul!

    Tomas

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Förvisso är det färskvara men detta kan man ju reservera sig för i dokumentet. Och med tanke på att det bara var runt 30 deltagare under gårdagens information så tror jag att många skulle uppskatta ditt undersökningsjobb och att få lite hum om vad som gällde igår baserat på vad bolagen sagt till dig.
    Hälsningar
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •