Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Val av 70 mm EDF-flyg

  1. #1

    Standard Val av 70 mm EDF-flyg

    Hej,

    Har flugit min Freewing Avanti S 80mm EDF hela 5 ackar nu och blir mer och mer taggad. Har flugit 64mm för många år sedan (Art-Tech SU-27 Russian Knights och det var nog ingen höjdare) men jag har ju "hoppat över" 70mm och vill prova på det också. Jag har är inte nån raket-nörd och vill starta/landa på gräsfält. Sen när jag vant mig med dessa så blir det 90 mm, osv.

    Hittade dessa 70 mm EDF-flyg i Sverige/Finland men har dålig koll på vilken som är mest lämplig och hittade inte fler tillverkare, vad har ni för erfarenheter?:
    - FMS Avanti Blue
    - FMS Avanti V3 Reflex Gyro
    - FMS Yak 130 V2
    - FMS F-16 EP ARF/PNP
    - FMS F-16C Fighting Falcon V2
    - FMS AVANTI 70MM FLÄKT PNP Röd
    - FMS F/A-18F
    - FMS F-4J PHANTOM
    - FMS Viper Blå
    - E-flite F-16
    - E-flite Habu STS
    - E-flite SU-30 Twin
    - E-flite Viper Jet
    - E-flite HABU SS
    - Freewing SU-35 Grey Snow Camp Twin
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    En Avanti är aldrig fel, Viperjet är också en välflygande kärra. Hade Tomahawks 70mm o nu flyger jag Eflites 90mm Viper.. underbar kärra Skulle gissa på att deras 70mm också flyger fint. (Hint, de är tillverkade utav FMS). Habu vet jag inget om dock. Kolla rcgroups o tuben vettja.. finns mycket där att läsa

  3. #3

    Standard

    Hittade lite fler Freewing 70mm också. F-16, Yak-130, Hawk, F-35...

    Jaså FMS gör E-Flites flyg?

    Blir nog en singel-motor och nåt med större hjul. Så flera "semiskala"-flyg lär väl ramla bort, men måste se över lite vad det är för hjul och landställ först. Habu-flygen var bara för fula, dock trainers.

    Men FMS Avanti och, E-Flite Viper är väl de mer "trainer-aktiga" och F-16 (FMS grå, E-Flite Thunderbirds, Freewing Arctic, Freewing grå) samt F-35 måste jag kika lite mer på vad gäller flygegenskaper, hur de syns i luften, hjulstorleken, landställ, osv.

    Jag lär bara flyga 70mm allt va det går och sen när man kan den så är den en lämplig förstamodell åt nån annan som vill börja flyga EDF, så valet av flyg kan va klokt tänka på.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Har redan en Avanti 80 mm så det lutar nog mot E-Flite Viper 70mm. De är nybörjarvänliga så den är lättare bli av med sen. :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    10
    Jobb
    Helikopterpilot på Nordsjön
    Klubb
    Siljansbygdens RFK

    Standard

    Jag har några 70mm modeller från Freewing och det jag märkt är att gräset behöver vara kort och inte massor med löst gräs eftersom många har ett extra insug under kroppen (cheater) som fort suger upp alldeles för mycket och påverkar prestandan såpass att de inte kommer i luften. Här är mina högst personliga åsikter:

    Freewing F16 high performance arctic: Kul med en F16 men jag gillar den inte flygmässigt, har svårt att komma i luften och väl där så flyger den inte så värst kul. Modifierad med flaperons för kortare startsträcka.
    Freewing F35 med FMS pro edf: Bra drag och flyger bättre än F16, har inte provat på gräs ännu.
    Freewing Su35: Wow! Thrustvectoring är fantastiskt roligt, men EPS är känsligt för stötar och hantering. Alla borde någon gång ha en Su35. Funkar helt ok på gräs

    Övriga som kan nämnas 80mm:
    Freewing JAS39: Jag har modifierat min ganska mycket (90mm 8S och thrustvectoring), men den är lite för stor för en 80mm fläkt.
    Freewing Mirage 2000: Fantastiskt rolig och har ett stort prestandaområde, rekommenderas!

    Jag har bara bra erfarenheter av att handla från MotionRC.

    Gå för den formfaktor du vill ha, om du kan flyga Avanti kan du flyga vad du vill.

    /Tobias

  6. #6

    Standard

    Har faktiskt aldrig handlat från MotionRC, det är ju inte bara att köpa till Åland, de måste kunna skicka momsfritt också. Vissa företag skickar inte ens hit fast man skulle betala för det.

    EPS? Materialet?

    Om jag kan flyga Avanti kan jag flyga vad jag vill? Är den så dålig? :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    EPS - det är väl vad som i dagligt tal kallas frigolit. Alltså inte EPP/EPO. Eller minns jag fel ?
    Roger

  8. #8

    Standard

    Just det ja, Expanded PolyStyrene. Det var nån som förklarade skillnaderna mellan EPS, EPP, EPO, Elapor (MPX), mfl här på forumet tidigare hur de hänger ihop med varandra, vem som använder vad osv, eller om jag hade läst det nån annanstans. Att köpa och flyga = dont care. Men ska man limma är det lite skillnad och ännu mer om man ska måla så är det bra ha koll.

    EPS = Expanded PolyStyrene
    EPP = Expanded PolyPropylene
    EPO = Expanded PolyOlefin

    Källa: Sky High Hobby - ALL ABOUT RC FOAM EPP EPS EPO DEPRON
    https://www.skyhighhobby.com/expande...ylene-epp-foam

    Jag kan klicka köp när som helst nu... men jag har så förb----t många flyg och annat så det borde inte vara klokt på en fläck att köpa mer flyg. Men så ska man väl inte tänka? :-D Jag måste ju ha nåt roligt ... pga midsommar. Kan man skylla på det?

    Jag har även reagerat på att det inte är så stor skillnad i storlek på själva flyget mellan 70, 80 och 90mm flyg. Varför är det så? Jag vet inte ens huvudsakliga skillnaderna på diameter-storlekarna. Har sett att det finns flyg som alla använder 6S 5000mAh fast de har 70, 80 samt 90 mm fläkt. Nån som är mer insatt?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Hur som helst så vart det en E-Flite Viper 70 mm (här med landställena infällda):
    http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=16162
    Efter att ha läst runt lite och sett filmer så verkar den ha båda snälla egenskaper men kan flygas fortare om man vill.
    OK kärra att beta av timmar på och sen sälja vidare som helt OK nybörjar-EDF för den vane RC-flygaren som vill flyga EDF.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Ni som flyger mycket EDF och/eller jet, hur brukar ni tänka när ni ställer in roderutslag, expo, mixningar osv? Med vanliga flyg brukar jag ställa in på känsla för jag vet hur stora roderutslag som är vettiga att starta med och samma med expo osv. Brukar inte bli mycket justerande efter första varvet, lite trim som mest. Men med dessa lite mer snabbgående flygen kanske det är mer att tänka på? Tex differentierade roder som jag har på Avantin (fick tips av nån här på forumet gällande utgångsvärden). Minns att vi hade besök av äldre mer erfarna flygare till vårt fält för många år sedan. De såg utslagen på höjdrodret på en Cessna-liknande modell och skakade på huvudet att flyget kommer hamna i spin osv. Jag brukar ju bara ställa in, flyga, trimma in. Men dom flygen är ju så långsamma...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du har väl en manual till kärran - utslag m m som anges där brukar vara en bra utgångspunkt.
    Såg f ö en E-Flite Viper i luften förra helgen - den gick väldigt fint men det var också en väldigt duktig flygare som höll i spakarna.
    Roger

  12. #12

    Standard

    JOoooo jag vet att det finns en manual. Jag har ställt in efter den fast den i övrigt inte levererade. Det fanns en manual till min FreeWing Avanti S också och här på RC-flyg fick jag tips på helt andra inställningar och den flög hur fint som helst. Jag har förstått att Vipern flyger bra. Manualen säger att det är en väldigt bra nybörjarkärra och då hoppas jag de menar EDF-nybörjarkärra för den vane flygaren. Jag skulle tex ställa in fartreglaget men det som står i manualen räcker ingen vart och stämmer inte ett dugg överens med verkligheten. Som tur var stod det att man kunde ladda ner manualen från hemsidan, hittade aldrig den. Googlade för att hitta manualen, gav upp, flyger som den är, utan max-min-programmering. En sak var tex pipen. Enligt manualen ska den pipa 6 ggr för 6S, sen en eller två ggr beroende på vilken Brake man ställt in. I verkligheten pipern den en gång först, sen 6 ggr för 6S, sen en trudelutt. På andra forum har jag läst om nån som tappade flaps i luften (kanske flög för snabbt?!), flera som ESCen dött efter några flygningar, landställen som böjer sig, osv. Men vad andra råkar ut för betyder inte att alla har problem. Nybörjare...

    Hur som helst så är Vipern helt flygklar nu, bara att ladda de svart-blå GensAce-ackarna och upp. :-D

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4374.JPG 
Visningar:	50 
Storlek:	203,4 KB 
Id:	74760
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vet inte var du köpt din men Pelle hos Autopartner flyger denna modell själv så har du nån form av relation med det företaget så skulle jag i ditt ställe "slå en signal" till honom så kan han säkert reda ut dina frågor.
    Roger

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    54
    Jobb
    ServiceTekniker som är på vägens slutände i karriä

    Standard

    -Frisk vågat, hälften vunnet!!!! -Jag köpte FMS Fc16 70MM

  15. #15

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Min drömkärra när det gäller 70mm EDF är denna

    https://shop-rc.causemann.de/70er-St...-70er-Impeller

    Finns ett par videos på Tuben, och den flyger RIKTIGT bra!
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •