Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: FrSky TANDEM X18

  1. #1

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard FrSky TANDEM X18

    Äntligen har min X18 anlänt.

    Igår så fick jag min X18 och den var värd att vänta på, helt klart. Vet inte riktigt hur man ska presentera den för att göra en bra jämförelse med X20S och det tänker jag inte försöka mig på med mindre att någon frågar för det finns så mycket skrivet på RcGroups om båda dessa, men, jag har nu hunnit bekanta mig med X18 i några timmar och gillar verkligen sändaren. Det blir lite svårt att välja vilken radio man ska välja när man ska ut och flyga, men jag tror att X18:an kommer att tjänstgöra för det mesta tills den dag då FrSky släpper den väntande X20E pultsändaren.
    Helt kort, X20S känns och är mera påkostad, men X18 är en riktigt fin sändare också, med ett lägre pris på plussidan.

    /Ville

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FrSky_X18.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	515,9 KB 
Id:	74482
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  2. #2

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Har gjort min första flygning härom dan med X18 med min Sprite Thermal och allt fungerade felfritt med bra RSSI och VFR värden. Svårt att bedöma men som längst bort var jag ca: 300-400 meter. En sak värd att nämna, för närvarande föredrar jag X18 framför X20S. X18 har en föredömligt låg vikt, sidoreglagen sitter på rätt plats som är bättre ur ergonomisk användarvänlig synvinkel än på X20. Jag använder vänster reglage för motorstyrning. Sen använder jag tryckknapparna på baksidan för telemetri-utrop, den vänstra knappen SI för RSSI och VFR och den högra knappen SJ för höjdangivelse och det fungerar perfekt!
    Hade väldigt bra väder med nästan ingen vind så jag kunde trimma modellen nästan till perfektion.

    Har investerat i det spännande FrSky Neuron 40S fartreglaget för att se hur det fungerar med telemetri med mera. Fartreglaget förstår dessutom SBUS och det kan ju vara bra om man som jag bara har en 6-kanals mottagare men behöver ytterligare 1 kanal för motorstyrning som då styrs via SBUS, mycket smart. Reglaget är helmetall men ändå lättare än Hacker Master Spin 33 amp-reglaget jag använde tidigare. Reglaget programmeras via BLHeliSuite32 i stort men man ställer in bec-spänningen via sändaren.
    Reglaget funkade perfekt och man kan logga en massa värden från reglaget.

    OBS! för att få rätta värden när man loggar motorvartal måste man redigera lite i ESC RPM-sensorn. Funktionen finns inte beskrivet i någon manual men sändarens firmware lär väl uppdateras vad det lider.
    Så här ska man göra:
    Ställ in läget på Gear, Maingear teeth till hälften av motorns poler, Pinion-teeth till 100,

    Min Hacker A20-12 XL EVO kv1039 ha 14 poler så jag ställer in 7 för Maingear teeth och 100 för Pinion-teeth.

    KLART!

    /Ville

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sprite_X18_220529.JPG 
Visningar:	31 
Storlek:	140,9 KB 
Id:	74495Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sprite_X18_220529_Altis.JPG 
Visningar:	27 
Storlek:	80,9 KB 
Id:	74496
    ---
    Senast redigerat av Ville den 2022-06-01 klockan 17:16. Anledning: textändring!
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  3. #3

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard X18 kollad OK!

    Naturligtvis kunde jag inte hålla mig från att öppna sändaren för inspektion och jag måste säga att jag är imponerad. Allting ser snyggt och prydligt ut och några framtida problem med styrspakkablarna ser jag inte, men för säkerhets skull tejpade jag lite.
    Gratulerar FrSky, ni har nog riktiga vinnare i X20 och X18.

    /Ville
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	X18_inside.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	671,9 KB 
Id:	74498  
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •