Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Anlägga Nytt Flygfält

  1. #1

    Question Anlägga Nytt Flygfält

    Hejsan,

    Jag håller på förbereda ett förslag för anläggning av ett område med modellflygfält för min kommun. Platsen vi ser på har gott om utrymme för både banor och depå. Jag söker därför förslag på vad man ska tänka på när man anlägger ett nytt modellflygfält.

    Hur stor ska landningsbanan vara?
    - För 25kg+ modeller?
    - För större segelflyg?

    Vilka andra tankar och rekomendationer kommer i åtanke?

    Om man lägger till en hinderbana för drönare i anslutning till modellflygfältet, vad ska man då tänka på?

    Tackar på förhand för all information!


    Martin

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ett par tips...
    * Hur ligger solen relativt de tider ni har mest flygare ? Inte kul med solen i ansiktet...
    * Vanligaste vindriktningen i kombination med eventuella "luftstörningar" i form av stora träd eller liknande. Inte så kul med turbulens på fältet av denna orsak. Flexibilitet när det gäller inflygningar ifrån olika vindriktningar är också rätt bra.
    * Närhet till grannar ? Även om nuvarande grannar är positivt inställda så kan det snabbt ändras om fastigheterna byter ägare.
    * Har ni möjlighet till högre flyghöjder - annars ger det nog inte så mycket att planera för segelflyg och stora modeller.
    * Om ni inte kommer att få tillgång till 230 V - planera då för solpaneler och batteribank för att ladda elmodeller.
    Sen får ni väl se till att placera era egna lokaler/hus och parkeringen så bra som möjligt m a p bl a normala vindriktningar.
    Vårt klippta fält är i storleksordningen 100*100 m - sen tillkommer depåområde, parkering m m. Men vi tillåter inte +25 kg kärror och inte heller turbin-flygning - bl a p g a våra fält-grannar.
    Lycka till - det är nog inte många idag som har möjligheten att anlägga ett helt nytt fält. Vårt är +40 år.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Bra tips, jag tackar Roger.

    Vi bör ha tillgång till 230v samt högre flyghöjd. Sol och vind måste ses över fortfarande för att se till att det blir bra.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Låter trevligt för er.
    Även om ni har 230V så håller jag på att ni bör erbjuda både 12V och 24V laddmöjligheter - lämpligen via en liten batteribank med 2 seriekopplade 12 V batterier och en ständigt inkopplad batteriladdare med relativt hög kapacitet (men anpassad till era batterier). Detta eftersom de flesta har DC-laddare som klarar endera max 18V eller runt 30V. Vi har i grunden ett 24V-system - sen har vi ett par konverterare som tar ner spänningen till 12V men med begränsad max effekt för de som fortfarande har enklare/äldre laddare.
    Kul jobb ni har framför er men också krävande. Hoppas era medlemmar är villiga att ställa upp ordentligt.
    Roger

  5. #5

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    På Växjö Rc-klubbs fält finns inte 230 volt, istället har vi installerat solpaneler som är kopplade till en bilbatteriladdare som laddar två batterier som vi driver våra laddare med. Mycket sällan som vi inte har kapacitet för laddning ?
    Flyg fort och lågt

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vi har också lösningen med solpaneler och f n ett antal AGM-batterier kopplade till ett 24V-system - sen har vi som jag nog nämnt en elektronisk reglering till 12V för de vars laddare inte klarar 24V-systemen (som kan ge upp emot 29V om det vill sig väl).
    Men har man inte 230V och därmed kan underhållsladda dygnet runt om det skulle behövas så är det min åsikt att man bör ha en hyggligt stor kapacitet på batteribanken - kanske runt 24V/300 Ah eller gärna mera om ekonomin tillåter. Och minst 2 solpaneler men gärna 4 - alltså med en nominell maxeffekt/laddkapacitet på 500--1000 W. Högre laddkapacitet gör att risken är mindre att man drar ur batteribanken alltför mycket. Sen kompletterat med ett underspänningsskydd för batteribanken - och givetvis en bra regulator/laddare. Sen beror det ju också på vilka flygmaskiner som är poppis i klubben - är det många som flyger t ex 6S-setup:er så kan det behövas ännu mera kapacitet. Speciellt höst- och vintertid. Vi har en reservlösning för den mörka årstiden i form av ett litet bensindrivet elaggregat som driver 2 st batteriladdare - den lösningen har vi som stödladdning om behovet uppstår under den mörka årstiden. Men det är inte ofta trots att vi flyger året om på fältet.
    Roger

  7. #7


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Vi håller på att återställa vår laddstation i Strängnäs. Tjuvar befriade oss i höstas från batterier, solceller och elstängsel. Nu är nya batterier på plats. Min gamla arbetsgivare Mälarenergi i Västerås övertalades att donera fyra batterier från den numera nedlagda oljepanna 4:s nödsystem.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Untitled.jpg 
Visningar:	38 
Storlek:	446,8 KB 
Id:	74506

    Batterierna är 12V / 100 Ah vardera och har nu limmats med bygglim på en gjuten betongsula samt att handtagen är borttagna. Blir nog ganska meckigt att ta med sig. Nu ska bara solpanelerna monteras. Mer stöldbegränsande grejer har gjorts men det vill jag inte avslöja här.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  8. #8

    Standard

    Jag uppskattar tipsen om laddsystem, men med tanke på hur nära el ligger i vägen från tänkt läge på klubbstuga, så är det nog enklare att dra in 220v som även kan användas för belysning, med mera för kvällssamlingar på vintern.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har ni möjlighet ekonomiskt och geografiskt att få 230V så gör så - dock är det långt ifrån gratis med dels anslutningen, dels även de fasta avgifterna. Vi har inte 230V utan kör gasol för uppvärmning (vintertid) och till kokplattor. Min bedömning är att vår gasolkostnad på årsbasis ligger på samma nivå som de fasta el-avgifterna om vi haft 230V. Sen har vi solpaneler och en batteribank.Så gissningsvis lägre rörlig kostnad på årsbasis men visst vore det bekvämt med 230V.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •