Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Förlänga propsaxel till en E-max 2210/15 från 20 mm till 25-30 mm

  1. #1

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard Förlänga propsaxel till en E-max 2210/15 från 20 mm till 25-30 mm

    Har en Volantex Trainstar Epoch som jag fått bygga upp nospartiet på efter en noslandning. Som del i renoveringen tvingades jag byta motor till en E-Max 2210/15 där jag tvingades använda bakmonteringsatsen för att placera motorn rätt (inrunner -> outrunner). Problemet är att E-Max-axeln är 20 mm lång medan ursprungsmotorn (skev motoraxel) har en propaxelförlängare på ca 25 mm.

    Resultatet är att proppen nu sitter monterad ca 1 mm från plastkåpan över motorn, mot 4 mm på originalmotorn. Var kan man hitta en E-max-kompatibel bakmonteringssats som är 5-10 mm längre än den som kommer med motorn?

  2. #2

    Standard

    Kan något sånt här fungera för dina behov?

    https://mlhobby.com/elmotorer-tillbe...bara-2-5-10mm/

  3. #3

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Tyvärr inte, E-max bakmonteringsaxel har en axeldiameter på 5.75 mm och är gängad, inte slät och på 2 mm som orginalmotorn var, vilket MLHobby-förlängaren verkar vara avpassad för.

  4. #4
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Lägg upp lite bilder gärna, kanske kan se en lösning åt dig

  5. #5

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Här är motorn och hur bakmonteringsaxeln sitter på motorn. Som nämnts, originalet var en inrunner och ersättaren en outrunner, därav problemet med monteringen. Kan nämna att pga designen av torpedväggen och motorfästet, den enklaste lösningen att flytta ut motorn ca 5-7 mm med "shims" eller likande är mer komplex och skulle belasta torpedväggen onödigt mycket pga hur motorfästet är konstruerat.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	E-max-motoraxel.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	42,3 KB 
Id:	74499  

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast jag tror inte att originalet har en inrunner - däremot en outrunner som dimensionsmässigt mera motsvarar en Emax 2215 och då skulle motorlängden öka med ca: 5 mm. Sen ser jag, efter att ha kollat en "bygg-video", inget större problem med att flytta ut motorfästet 5 mm med nån form av mellanlägg ("flygplywood" t ex). Vad skulle vara problemet med att göra på det sättet ? Och fungerar inte det så köp istället en lite längre motor - t ex en Emax GT 2215 med passande kV.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Menade mer bilder på modellen. Hur en bakmonterad motor med påskruvad propelleraxel vet jag mycket väl hur de ser ut

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mr.Bob - kolla runt 24 min in i denna video - https://www.youtube.com/watch?v=WUqbPUl7f7Q
    Ser inte alltför komplicerat ut...
    Nu är ju denna nåt som kallas V2 så det kan ju i o f s tänkas att V1 är annorlunda.
    Roger

  9. #9
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Jamen dååååså…. Ta några M3/4 (vad som nu passar) som är ca 5mm längre och lägg brickor alt. rörstumpar på 5mm mellan motorfäste och motorspant så är ju saken biff ! Är du orolig för motorspantet kan du ta ytterligare lite längre skruv och lägg en 3mm plyfa på baksida spant som fördelar belastningen( som troligtvis inte behövs)

  10. #10

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Tackar för råden, och McRegor har rätt, kikade på den gamla motorn, en outrunner, mea culpa. Samma motor som i videon, men torpedeväggen är lite modifierad (dvs. kraftigare än i min). Plasten i torpedväggen och runt motorspantet är dessutom väl tunt och att bara flytta ut motorn med distanser torde skapa ett tyngdmoment neråt och jag hade hoppast göra mer slöjdjobb med att göra en tjockare, massivare torpedvägg. Men, tydligen enda vägen. Har flygit den med 1 mm frigång och 2210 fungerar utmärkt, skulle tippa på att orginalet är rätt lika.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •