Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Fråga om kablar mellan batteri och ESC

  1. #1

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard Fråga om kablar mellan batteri och ESC

    För något år sedan var det en diskussion kring avstånd mellan batteri, ESC och motor, där jag tror den sista var mest kritisk.

    Håller på med en rätt stor elmodell som legat i 4 år, ca 110 cm lång kropp, lång vinge halvägs, med en tung pushermotor (Emax GT2826/04) längst bak som jag tänkt driva med en närliggande Hobbywing 40A ESC. För att balansera skall batteriet, ca 4000 mAh/3S ligga i nosen, vilket ger ca 100 cm mellan batteri och ESC. Kabel hade jag tänkt använda 230V elkabel.

    Men, så dök ovanstående diskussion upp upp i huvudet, något om skadliga induktionsströmmar i kabeln. Men det kan ha varit rörande långt avstånd Mellan ESC och motor.

    Någon som vet bättre eller mins diskussionen?

  2. #2
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Vad är det för mm2 på den så kallade 230v kabeln?

    Induktionsströmmarna du nämner bör väl isf ligga mellan motor och Esc IOM att det är däremellan det ständigt växlas mellan lindningarna för att få snurr på motorn.

  3. #3

    Standard

    Diskussioner finns det alltid många. Där finns de som aldrig brytt sig och allt bara funkar och de fattar inte varför du skulle bry dig heller utan bara köp, bygg, flyg. Men ibland är diskussionerna givande, lärorika och intressanta samt att det finns en viss point i det hela.

    När jag köpt tex Tiger Motor-motorer av Navigator-klassen så har de kommit med 50-60 cm långa motorkablar. Typ så här: https://sep.yimg.com/ay/yhst-6219634...4-kv330-13.gif Där kan det nog vara långa kablar. Men det är för att ESCarna är närmare kroppen och motorerna ute på multirotor-armarna (MN är för multirotor). Och när jag köpt flygmotorer från Tiger Motor, alltså tex AT-serien, då är det korta kablar, för där är ju ESCen ändå bakom torpedväggen? Tex: https://p11.secure.hostingprod.com/@...20-KV730-2.jpg

    Men mellan ack och ESC... kan det också vara långa kablar, MEN, sätt kondensatorer (elektrolyt använder jag) typ mellan varje 15-20 cm på matningen. Kondensatorerna dämpar dessa spikar (strömspikarna som uppstår vid spänningsspikarna som slår tillbaks?) som annars kan bränna ESCen. Har inte erfarit detta, jag har bara läst om det på flera ställen och snällt följt den regeln eller placerat grejerna smart. Vissa byggen som kostar tusenlappar (€) vill man inte strunta i såna saker. Har för mig att Castle Creations som säljer såna där CapPacks har en beskrivning på sin hemsida. Jag tyckte dom var dyra (25€ per st) så jag gick till en elektronik-reparatör och förklarade. De kondensatorer jag köpt enskilt tidigare (inte Castle Creations) va nog bara skräp det och helt saknade den "feature'n" som jag behövde. Så han grävde i sina lådor och tog fram en påse med riktiga elektrolytkondensatorer som hade den där egenskapen... de kostade förstås betydlig mycket mer än de jag släpat dit. :-) Men när jag följt spännings-ripples i loggar (Ardupilot) efter det så har de olika matningarna (3,3, 5,0, 12V och 6S) varit betydligt stabilare.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Tänkte använda vanlig hushållskabel för 230V, verkar vara kring 1.5-2 mm2 per ledare i de kablar jag har lliggande.

    Min enda erfarenhet är mitt teleskop, matas från en 12V /ca 2A nätanslutning med som mest 3 m kabel, inga kondingar eller så men så är belastningen rätt låg, ej i paritet med flyg. Vad gäller motor o ESC, har ett luftuttag framför motorn, så det verkade praktiskt att placera ESCn i det luftflödet.

  5. #5
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    https://www.legoelektronik.se/kabelarea

    skulle nog rekommendera dig att använda något grövre ledare än 1.5-2.5mm2
    ju grövre kabel desto lättare flyter strömmen, för tunn kabel = stor risk för brand/kabelhaveri

  6. #6

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Tackar, skall se om lokal elfirman har 3-3.5 mm

  7. #7

    Standard

    Är det inte så att avståndet ESC och motor är okritiskt. Det är ju i princip vanlig trefas. Men ack - ESC är kritiskt därav krav kondingar som nämns ovan.

  8. #8
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    Tackar, skall se om lokal elfirman har 3-3.5 mm
    Beroende på effekt(watt) motorn kommer dra under användning borde du kalkylera lite vilken mm2 du behöver ha.
    Det du kan hitta hos elfirman är 1.5/2.5/4/6/10mm2
    Vore jag dig skulle jag försöka använda RQ6 eller i bästa fall silikonkabel 6mm2 som är mjukare.

    Den motorn du tänkt använda kan väl kräma ut ganska mycket effekt?

  9. #9

    Cometens avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    133
    Klubb
    Acroflyers Sövde /Åhus MFK/Jet Skåne

    Standard

    Conrad.se och Kjell compay
    Har silikon kabel

  10. #10

    Standard

    Fintrådigt och silikonisolering är väl nog det bästa, har jag förstått och använder. Det blir alltid ett funderade om man ska ta en grovlek högre inklusive högre vikt eller hålla sig på mindre diameter för lättare vikt. ;-)

    En annan sak gällande kablar mm...
    Jag skaffade en TyTo Robotics/Benchmark elmotor-testbänk som fungerar riktigt fint (kan beskriva den i en ny tråd om nån vill se, man får ut Thrust, Voltage, Current, RPM, Electrival Power, Efficiency och jag har tagit fram diagram mm för att se hur de olika propellrarna beter sig på de olika motorerna när jag bygger multicoptrar/VTOLs. Hur som, jag mäter temperaturer med sån där IR-"trycka-sikta-med-laser-och-läs"-termometer samt även värmekamera och med den ser jag att kablarna blir varma samt även propellerbladen. Kul offtopic-grej bara.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Den här kärran har acke och ESC i nosen, och långa KRAFTIGA kablar till motorn i aktern.
    Jag har för mig att det är ca 4,0 mm2 kablar, den går hur bra som helst.




    Såå...
    korta kablar mellan acke och ESC!
    Retroholic!

  12. #12

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Häftig kärra, klart udda. Hur långt har du mellan acc och ESC?

    Sedan, OlleG nämnde att avstånd mellan ESC-motor var mindre kritisk pga 3-fas. Är inte elektriker men trodde att huvudbelastningen alltid låg mellan ESC och motor. Har en 2.5 mm2 240V treledare, skulle kanske flytta ESC:n till nosen
    och dra treledaren till motors istället?

  13. #13

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Svar till Mr.Bob; Det är en kraftig motor, men planet har stor vingyta och jag räknar med störst pådrag i start. Skall bli en FPV-kärra med huvudstyrning av kameran och senare iNAV, samt mer åt motorseglarhållet, dock med motorstöd på hela tiden. Räknar att köra med 30 % Thr.

  14. #14

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    Häftig kärra, klart udda. Hur långt har du mellan acc och ESC?
    Det är normal längd mellan batteri och ESC, och ca 60 cm mellan ESC och motor.
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •