Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Placering av tank jämfört med fyrtakt metanolmotor?

  1. #1

    Standard Placering av tank jämfört med fyrtakt metanolmotor?

    Hej,

    Jag håller på bygger en ny framdel till ett flyg som råkade ut för nåt för många år sedan.

    Jag funderar nu på var tankens placering skulle vara jämfört med min fyrtakts metanolmotor. Jag har hittat info om att tex en 2-takts metanolmotor som står upprätt så ska tankens centrumlinje vara i linje med bränslenålens centrum, men max 1 cm under för att bibehålla bränsleflödet.

    Men hur ska jag göra med tanken i förhållandet till min fyrtakts Saito .72 (trycksatt från dämpen och flyget är ett sporrhjulsflyg)? Och så va det ju det där med vinkeln på motorn. Upprätt funkar säkert bra, men då sticker halva motorn upp ur noskåpan, jag gömmer hellre undan motorn innanför kåpan. Att ha en fyrtakt helt upp och ner kanske inte är det mest ultimata, men skulle vara snyggast på detta flyg. Men om jag vrider motorn så hamnar förstås även förgasarcentrum och nålens centrum på olika höjd upp från tankens centrumlinje.

    Vad gäller och vad är alternativen med dess fördelar och nackdelar?

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Vet nog att flera av er vet hur det ska vara. :-) Bygget står still i väntan...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Den bästa tankplaceringen är så nära motorn som möjligt, samt medelnivån i tanken centrerad i maskinens centrallinje, och spray-munstycket i förgasaren.

    På detta vis har jag kunnat utföra alla flygkonster, även på tomgång. Inte ens tryckmatning från en ljuddämpare, för jag använder veckad stålslang som avgasrör på fyrtaktare.

    Flat-spin, inverterad flat-spin, extremt brutal flip-roll, både rättvänt och inverterat. Dock använde jag en äldre OS-70 fyrtaktare, 5% Nitrometan och en exakt justerad förgasare, och ett glödstift av den rätta sorten, som ej är utslitet ännu. (15..20 timmar).

    Att justera en förgasare med två nålar exakt rätt, är svårare än de flesta vill förstå. Ett eller två klick fel på lågfartsnålen, och du kommer uppleva motorstopp på tomgång. Ett eller två klick fel på huvudmunstycket, och du kan få motorstopp vid höga gaspådrag, eller överhettning.

    I bästa fall lågt varvtal och låg effekt.

    Beroende på motortypen, anses 10.000 eller 11.000 Rpm vara maximalt och acceptabelt bra.

    Min OS-70 varvar cirka 500 varv i minuten mer än de mer moderna varianterna, för den är balanserad i vevpartiet med stift av nästan helt ren Wolfram-metall. Inget svagt radioaktivt Torium dock. Litet Lantan kanske Jag valde den rätta sorten.

    10.500 Rpm, jämfört med 10.000 Rpm med en 13 x 6 Master Airscrew

    Ett problem med en sådan balansering, är att vibrationerna ändras, så att man nu inte kan längre använda en nålförlängare i form av en pianotråd, för den kommer orsaka nya vibrationer som skadar förgasarmunstycket eller nålsätet. Evigt skruvande på huvudmunstycket, tills justeringsmånen är borta.

    Enda boten är ett nytt förgasarhus. Ingen nålförlängning vid balanserade O.S-70 motorer såledeles.
    Senast redigerat av BJS den 2022-07-29 klockan 21:55.

  4. #4

    Standard

    Tanken blir direkt bakom brandväggen, närmare än det blir ingen snygg/praktisk lösning.
    Gällande tankens placering så har jag garderat mig, i alla fall lite. Tanken är nu justerbar i vertikal-led 10 mm.

    I övrigt allt du skriver så vet jag inte om hjälper mig komma vidare?

    Maskinens centrallinje?! Menar du axeln eftersom vi pratar om tankens placering?

    Nu återstår hur min Saito .72 fyrtakt ska fästas på brandväggen:
    Alternativ 1: Står den vertikalt så blir axeln 25 mm och förgasarcentrum 54 mm ovanför tankens centrum. (Hur vackert är det att en motor sticker upp över 5 cm ovanför noskåpan?)
    Alternativ 2: Står den 90 grader åt sidan så blir axeln 25 mm och förgasarcentrum 13 mm ovanför tankens centrum. (flyget blir tungt åt höger)
    Alternativ 3: Står den "45" grader neråt så blir axeln 25 mm och förgasarcentrum 8 mm ovanför tankens centrum. (flyget fortfarande lite tungt åt höger)
    Alternativ 4: Står den rätt upp och ner så blir axeln 35 mm och förgasarcentrum 6 mm ovanför tankens centrum.

    Kort sagt, är det bra ha fyrtaktaren upp och ner enligt alternativ 4 ovan? Hade vart snyggast, men är det bra?

    Problem 2 är väl egentligen att förgasaren är bakom motorn och det är även dit throttle-staget ska för spjället. Börjar bli galen på alla motorer som ska ha förgasarna bakom motorn där tanken ska vara. Är ju inte lika lätt dra dit staget då.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    658
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Montera motorn inverterat, många som gör det och motorn går inte dåligt alls.

    De som kör med stjärnmotorer kan få problem då de cylindrar som står upprätta går varmare än de som är inverterade.

    Är du osäker på hur motorn går/beter sig inverterad så släng den på en motorbänk med tanken på tänkt plats som i planet så kör du på det ett tag.

  6. #6

    Standard

    Tack!

    Jag monterar den upp och ner och har flyget som testbänk, det funkar för mig. ;-) Tanken går att justera. Flyget blir ett STOL-flyg och jag lär knappast loopa och rolla med den, bara roa mig med starter och landningar hur många gånger som helst under flygningarna. Vingen har typ gouge flaps, stor tjock vinge byggd för decennier sedan av en som byggde flera olika vingar för ett och samma flyg som jag sätter på en Tiger Trainer 60 som får stora bush-wheels och ska se om jag får till fjädrande landställ också. Kul när man får nytta av överblivna delar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Tanken blir direkt bakom brandväggen, närmare än det blir ingen snygg/praktisk lösning.
    Gällande tankens placering så har jag garderat mig, i alla fall lite. Tanken är nu justerbar i vertikal-led 10 mm.

    I övrigt allt du skriver så vet jag inte om hjälper mig komma vidare?

    Maskinens centrallinje?! Menar du axeln eftersom vi pratar om tankens placering?

    Nu återstår hur min Saito .72 fyrtakt ska fästas på brandväggen:
    Alternativ 1: Står den vertikalt så blir axeln 25 mm och förgasarcentrum 54 mm ovanför tankens centrum. (Hur vackert är det att en motor sticker upp över 5 cm ovanför noskåpan?)
    Alternativ 2: Står den 90 grader åt sidan så blir axeln 25 mm och förgasarcentrum 13 mm ovanför tankens centrum. (flyget blir tungt åt höger)
    Alternativ 3: Står den "45" grader neråt så blir axeln 25 mm och förgasarcentrum 8 mm ovanför tankens centrum. (flyget fortfarande lite tungt åt höger)
    Alternativ 4: Står den rätt upp och ner så blir axeln 35 mm och förgasarcentrum 6 mm ovanför tankens centrum.

    Kort sagt, är det bra ha fyrtaktaren upp och ner enligt alternativ 4 ovan? Hade vart snyggast, men är det bra?

    Problem 2 är väl egentligen att förgasaren är bakom motorn och det är även dit throttle-staget ska för spjället. Börjar bli galen på alla motorer som ska ha förgasarna bakom motorn där tanken ska vara. Är ju inte lika lätt dra dit staget då.
    Encylindriga fyrtaktare riktigt ÄLSKAR att monteras upp-och ned, eller på sidan, men även upprätt. Tvåtaktare HATAR att startas inverterade.
    Således kan du montera din fyrtaktare hur du vill, den är i stort sett lika glad, men inverterad montering anser jag ha många fördelar.

    Nu kan man snapsa motorn riktigt riktigt hårt, så att det rinner ur avgasröret, dra runt den med startmotorn under tio sekunder. Vänta fem minuter, kör motorn med startmotor i två sekunder utan glödström igen. Och så startar du motorn direkt med startmotor och glödström, utan tvekan alls, nästan varje gång.

    Min Graupner Taxi (I) har en maximal tanknivå som ligger i tvåtaktsmotorns förgasares spraymunstyckes nivå. Medeltanknivån ligger cirka 30 mm under spraymunstycket i förgasaren, förvisso tryckmatad med en slang till ljuddämparen. Det fungerar också bra. Det beror på hur bra motorn är på att suga bränsle. Tankvolymen är 225 ccm. Gott för 35 minuters flygning

    Den var förr utrustad med en VECO-21, nu TT PRO-25.
    Senast redigerat av BJS den 2022-08-04 klockan 23:17.

  8. #8

    Standard

    Jojopp, den blir inverterad. :-) Nu tog ju limmet slut (beställde fel till på det), så det blir lite paus i bygget.

    Jag har en likadan motor (Saito FA-72) i en Hangar 9 Piper J-3 Cub och där snapsar jag ingenting. Jag bara tankar, sätter på Sullivan ombordglöden, på med lite "idle" på sändaren och sen startern på det och den startar inom nån sekund och går tills jag stänger av motorn.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    658
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Alla har sina olika sätt att starta på, fick slå farsan på fingrarna sist jag skulle hjälpa honom starta en kärra då jag lärt mig hur just de motorerna startar lättast, han ville göra som han alltid gjort och sura ner motorn ordentligt men det skulle bara skapa problem

  10. #10

    Standard

    När jag började med metanol fick jag alltid en massa tips om hur man ska snapsa och dona och ha sig. Men med starter behöver man inte bry sig och motorerna startar så fint. Men ska man starta med fingret eller nåt liknande, då gäller det ha allt rätt för att få igång motorn, annars står man ju där läääänge och vevar. Slutar oftast med att man måste ta bort glödstiftet osv. Skruva på skruvarna gör jag oftast bara när motorn är ny på kärran eller ibland när man måste byta bränsle. Nån gång har jag väl hållit fingret på insuget eller nypit ihop avgasslangen. Efter jag tankat ur så startar och kör jag alltid motorn tills den stannat, det tror jag har underlättat?! Och jo, när man väl får motorn inställd rätt så och finjusterat efter några flygningar så är det värsta över och man kan börja njuta av flygningarna och slippa nödlandningarna. :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 424
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Som BJS säger ska alltid tanken monteras så att en tänkt centrumlinje på tanken ska gå igenom förgasaren mittlinje! Detta gäller både två och fyrtaktare. Möjligen kan tanken placeras 1.1,5cm under linjen.

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Maskinens centrallinje i detta fall, är den punkt som du kan förvänta dig samma gravitation, eller statiskt tryck i bränsletanken i förhållande till sprejmunstycket i förgasaren, om du utför positiva eller negativa manövrer.

    På midvingade flygmaskiner såsom SU-31, eller dubbeldäckaren Pitts Special, är kalkylen enkel, eftersom det ligger i stort sett i propelleraxelns linje.

    Dvs. statiskt tryck från bränsletanken till förgasarens spraymunsycke.

    Alltså oavsett om du skulle utföra en "Bunt" eller en "Looping"

    I andra situationer, är flygmaskinens centrallinje, den attityd, som ger det minsta luftmotsåndet vid den mest ekonomiska flyghastigheten.

    Inte alltid så enkelt att bestämma på ritbordet, varför t.ex ME-109-E har justerbar stabilisator, men icke ME-109 G, som har fast.

    Man brukar så vitt jag vet, definiera den aerodynamiska centrallinjen, som den attityd i förhållande till horisontalplanet, när man flyger mest ekonomiskt, med noll trimning av höjdrodren, vid marsch-hastighet och nominell viktbalans.
    Senast redigerat av BJS den 2023-11-06 klockan 23:13.

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Helt rätt.

    På äldre träningsmodeller kan dock tanken tillåtas sitta mycket lägre, för man utför sällan eller aldrig negativa G-manövrer med sådana flygplan, och förgasaren kan justeras för detta.

    Motorn är dock ganska tolerant, i synnerhet med en liten skvätt nitrometan. 5% räcker.
    Senast redigerat av BJS den 2023-11-01 klockan 22:27.

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Om man har monterat bränsletanken med sin medelnivå, i höjd med förgasarens sprejmunstycke, så är allt så bra det kan vara.

    Men vid enklare modeller, så kan tanken monteras mycket lägre.

    Om man undviker negativ G, så är det inte så pippligt.

    Jag flyger utan tryckmatning, med en till synes rätt placerad tank om 300 ccm med en O.S 70 fyrtaktare och får icke motorstopp vid ett tomgångsvarv av c:a 1800 Rpm, ens vid inverterad flat-spin.

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag brukar snapsa den inverterade encylindliga fyrtaktsmotorn genom att när bränsletanken är proppfull, så täpper jag till tankluftningen, och ger motorn en riktigt stor snaps, så att den blir yr.

    Sedan kör jag som jag skrivit ovan, motorn med en startmotor, låter den vila något, kör den kort igen. Först NU kopplar jag in glödström och motorn startar. Direkt.

  16. #16

    Standard

    Blev annan motor... blev nu en Thunder Tiger F-91S encylindrig fyrtaktare, gammal, men new in box. :-)
    http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=16934
    Men den blir rätt upp och ner den också.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Var vaksam på Thunder-Tiger när det gäller spårryttarna som på den motortypen ersätter s.k äkta "ventil-knaster" på O.S-motorer.

    Spårryttare liknar på många sätt hästskor, men är tunna och mycket bräckliga, under det att s.k. "Knaster", som även används på nästan alla andra fullstora motorer är solida och närmast oförstörbara, dock långt, långt dyrbarare att tillverka än en enkel "spårryttare", som egentligen endast kan kategoriseras som en låsring.

    En enorm kvalitetsskillnad.

    Vad jag vet, så sker inget katastrofalt, oftast, skulle en spårryttare gå sönder. Den går att byta, men bättre förr än senare.

  18. #18

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Blev annan motor... blev nu en Thunder Tiger F-91S encylindrig fyrtaktare, gammal, men new in box. :-)
    http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=16934
    Men den blir rätt upp och ner den också.
    Satsa på O.S istället, för den bättre kvalitén. Bara på den punkten att de har äkta ventilknaster, men icke enkla spårryttare som håller fast ventilfjädrarna.

    Det är ju för fan blasfemi bland motorälskare med spårryttare. Ett tunt litet fästelement som snart går i två, under det att ett äkta par ventilknaster håller hela motorns livslängd ut gånger två, eller fyra.

    Bara att se skillnaden i kvalitét, gör en motorälskare mycket glad, för den saken.

    Kullagren är nog kanske ungefär lika goda, kanske cylindern, kolven och vevstaken också.

    Slå upp orden "Spårryttare"

    Och "Ventilknaster", så förstår du varför O.S anses vara långt, långt bättre på en ytterst kritisk konstruktionsdetalj.

    Man vill ju inte att ventilerna faller in i cylindern när motorn går, eller hur ?
    Senast redigerat av BJS den 2023-11-13 klockan 23:53.

  19. #19

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Blev annan motor... blev nu en Thunder Tiger F-91S encylindrig fyrtaktare, gammal, men new in box. :-)
    http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=16934
    Men den blir rätt upp och ner den också.
    Jag har sett Thunder-Tiger fyrtaktare som tappat ventilen ned i cylindern, på grund av en brusten spårryttare i brist på äkta ventilknaster, som är långt dyrare att tillverka, som hos O.S. Thunder-Tiger är utmärkta som tvåtaktare dock.

    Ingen "jättestor" skada skedd dock. Kanske en krökt ventil och ett skadat cylinderlock, möjligen ett litet hack i kolvtoppen, haha.

  20. #20

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hej,

    Jag håller på bygger en ny framdel till ett flyg som råkade ut för nåt för många år sedan.

    Jag funderar nu på var tankens placering skulle vara jämfört med min fyrtakts metanolmotor. Jag har hittat info om att tex en 2-takts metanolmotor som står upprätt så ska tankens centrumlinje vara i linje med bränslenålens centrum, men max 1 cm under för att bibehålla bränsleflödet.

    Men hur ska jag göra med tanken i förhållandet till min fyrtakts Saito .72 (trycksatt från dämpen och flyget är ett sporrhjulsflyg)? Och så va det ju det där med vinkeln på motorn. Upprätt funkar säkert bra, men då sticker halva motorn upp ur noskåpan, jag gömmer hellre undan motorn innanför kåpan. Att ha en fyrtakt helt upp och ner kanske inte är det mest ultimata, men skulle vara snyggast på detta flyg. Men om jag vrider motorn så hamnar förstås även förgasarcentrum och nålens centrum på olika höjd upp från tankens centrumlinje.

    Vad gäller och vad är alternativen med dess fördelar och nackdelar?

    /MickeM
    Jag har en annan O.S. 70 som jag blev pålurad av en person som just nu, som av en händelse lämnade staden.

    Den är nämligen en avancerad motor mer pumpförgasare, haha.

    Den går bra tills den blir varm, sedan försvinner bränsletrycket i tanken. Jag har kollat med mätinstrument. Jag har fått en ny bränslepump från importören, ingen skillnad. Har förstört ett mycket fint flygplan vid motorstopp. Alla flygplan klarar icke glidflygning osv. Vilken Su-31 glidflyger bra efter en 180 ° sväng tillbaka mot landningsbanan efter motorstopp ?

    Jag planerar att installera en helt vanlig förgasare och använda den som en helt vanlig motor.

    Fördelen skulle varit att den skulle ha kunnat suga bränsle från en punkt i maskinens tyngdpunktsläge, oberoende av bränslenivå.

    Låt motorn sitta inverterad, det är bäst.

    När jag startar motorn inverterad, så ger jag den en så jävla bra sup på kuppen, så att den får nyktra till något. Sedan roterar jag den med en elektrisk startmotor i några sekunder, kanske fem. Nu låter jag den nyktra till i fem minuter, kör den igen i två sekunder med startmotor.

    Först nu kopplar jag in den rätt justerade glödströmmen och startar motorn DIREKT. Inget knot eller tvekan.
    Senast redigerat av BJS den 2023-11-13 klockan 23:57.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •