Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Placering av tank jämfört med fyrtakt metanolmotor?

  1. #21

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Tankens placering är bara viktig, om du envisas med att utföra brutala flygmanövrer, annars är det ganska oviktigt.

    På en Graupner Taxi som jag har, så ligger den 225 ccm Kavantankens högsta bränslenivå i höjd med motorns spraymunstycke i förgasaren. Dvs. helt fel.

    Det går bra ändå, för den kan nästan inte ryggflyga i vilket fall som helst, bara litet.

    Är man envis, så går det dock, om man flyger på 100 meters höjd, under en kortare tid, eftersom det är instabilt

    Det handlar om motorns sugförmåga också. Tävlingsmotorer suger sämre än enklare motorer, eftersom de förra har mycket större insug och därmed sämre sugförmåga enligt Bernoullis princip, för den som vill nörda sig.

    För övrigt är det ganska svårt att ryggflyga en Graupner Taxi. Man måste använda 30° dykroder och sidroder hit och dit, haha. Bäst utfört på 100 meters höjd om man måste
    Senast redigerat av BJS den 2023-11-13 klockan 23:08.

  2. #22

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Tankplacering är ganska okritiskt enligt min erfarenhet. Förr sade man att om det var bubblor i bränsleslangen, så var det orsaken till varför motorn icke startade.

    Jag startar motorerna hur som helst, med eller utan bubblor. Det viktiga är att få dem att gå, så försvinner bubblorna kvickt som attan, och de dricker metanol villigt ur tanken så länge den icke är tom, givet att förgasaren är någorlunda rätt inställd, helst helt rätt.

  3. #23

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Fördelen med att sura ned en inverterad fyrtaktare riktigt hårt, är att du kan rotera den med en startmotor efteråt, låta den vila något, kanske fem minuter. Rotera den igen i två sekunder, SEDAN koppla in glödströmmen och starta den DIREKT med en startmotor.

    Det är en process som kan upprepas, och som är väldigt bra, eftersom den kan upprepas om och om igen, och sällan eller aldrig är fel.

    Det behövs inga trollkonster eller hugg i fingrarna.

    Jag är ju litet äldre, så jag har ALDRIG fått ett hugg i fingret av en större motor, bara de mindre, haha. Ont gör det även med en mindre motor.

    Mindre motorer kan startas med tjocka handskar.

    Skulle jag få ett fult bakslag från en större motor med en glasfiberpropeller, så skulle jag nog tvingas att uppsöka en läkare, men jag använder som sagt en elektrisk startmotor.
    Senast redigerat av BJS den 2023-11-13 klockan 23:25.

  4. #24

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag anser att tankplacering är ett överdrivet problem, för jag kan uppenbarligen få motorer, både tvåtaktare och fyrtaktare att gå nästan hur som helst, bara förgasaren är någorlunda rätt justerad.
    Men jag har slutat att handstarta, använder uteslutande tvångsstart med elektrisk startmotor, som tvingar motorn att suga, innan den tänder.

    Utom på Taxin som har alldeles för låg tankplacering, men kan startas med en chicken-stick likaväl, även med den förra motorn, som var en Veco-21, men nu en TT-25 Pro.

  5. #25

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    För att skoja något, med den gode Ålänningen litet, i Carl Michaels Bellmans humorism:
    Den bästa tankplaceringen, det är i munnen

    Ja, inte med metanol eller nitrometan, kanske

    INGEN av mina nära har sagt att jag saknar humor

  6. #26

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Maskinens centrallinje kan vara viktigt för dem som tycker det är roligt att riktigt utföra hårda manövrer, i det att bränsletrycket kan variera vid rättvända eller omvända manövrer.

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Tankens placering är viktig om du vill göra manövrer eller flyga pylonracing ...annars inte så viktig men varför inte montera tanken "rätt" från början?!
    Sen spelar tankfabrikat roll! I racing (pylon) så föredrar alla Ttävlande världen runt Tettra "Bubble-less" tankar. Det är tankar som ser ut som vanliga klunktankar men de har två fördelar. Dels innesluts bränslet i en inre silikonblåsa och tryck leds in mellan yttervägg och silikonblåsa vilket gör att luft aldrig blandas med soppa. Sen har dessa tankar en gummitätning som låsesfast/tätar mot tanken genom en låsring och inte som på "vanliga tankar" en expanderkork i gummi , som alltid förr eller senare läcker.

    Har man inte tillgång till dessa Tettra tankar (har några såna hemma om någon skulle vilja ha) så kan man alltid montera två klunkar i tanken, en för tryck och en till förgasaren plus naturligtvis ett rör upp i taket på tanken som talar om när tanken är ful.
    Att leda in tyck från ljuddämparen/pipan i nivå med klunken gör nämligen att bränsletrycket i tanken jämnas ut jämfört med bara en klunk i tanken. Det här systemet kallas "uniflow" och har använts av linflygare sedan 50-talet , men få R/C flygare känner till det då vanliga klunktankar nästan fungerar lika bra. Men som sagt vill man ha det bästa så...

    Sen är naturligtvis tankens placering viktig! Tanken bör placeras så nära motorn som möjligt och med centrum i nivå med förgasarens insugsrör.
    Tanken bör heller inte vara för stor då tryckskillnaderna annars blir för stora och motorn har svårt att kunna suga soppa hela flygningen. En vanlig orsak till att nybörjares motorer lägger av i luften.
    Det här är regeln:
    3,5cc motor 100-150cc tank
    6,5cc motor 150-240cc tank
    10-15cc motor 350-400cc
    Fyrtaktare kräver i regel mindre tankar.
    Senast redigerat av jaka den 2024-01-04 klockan 14:20.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •