Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hoppertank/Feedertank...?

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Hoppertank/Feedertank...?

    Planerar att bygga en kärra med skjutande metanolmotor.
    Och då bör man ju ha en "hoppertank" för att få jämnt bränsleflöde.
    Kallas väl också feeder tank...?
    Någon som har tips hur man 'får till' det'?

    Retroholic!

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    97
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Hej,
    Kolla på metanolhelis.
    En liten tank med en matning och en utgång med klunk/vikt på slangen.
    Tanken sitter i serie och mellan motorn och den större matande tanken som är tryckmatad från ljuddämparen.
    Vid fyllning av bränsle ska man se till att den lilla tanken är fylld till 100%. Man fyller alltså på via den lilla tanken. Detta gör att flödet av bränsle är utan bubblor.
    Jag har inte erfarenhet av skjutande metanolmotor men mer av helikopter som har den typ av tank du frågar efter och jag försöker beskriva.
    Hoppas att det är tydligt och att du lyckas.

    Tomas

  3. #3

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Ja ha klunkarna åt rätt håll både i huvudtanken och hoppen, alltså bakåt, om det är möjligt försök vinkla avgaserna så dom inte kladdar ner kroppen, ingen strömbrytare på ljuddämparsidan för kladdet kan orsaka dålig kontakt.
    /Matti

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Hej jag använder inte klunk i hoppertankarna till mina turbinmaskiner utan låter röret där motorn får sitt bränsle sluta mitt i hoppertanken, det har funkat bra, 3 ingångar i hoppertanken, 1 rör böjt till toppen i tanken som är anslutet till huvudtankens klunk därigenom fylls huvudtanken vid tankning via hoppertank. 1 rör som är sitter i centrum av hoppertanken där får motorn sitt bränsle och 1 rör som är böjt till botten av tanken där tankar man och och tömmer tanken/tankarna summa summarum 3 rör in i hoppertanken. Mycket viktigt att tankningspluggen är tät så att ej luft sugs in i hoppertanken. Brukar använda en kavan tank på 60-100cc för mina minsta turbiner. Sen ansluter man tryckmatningen till huvudtanken vi ett rör som är böjt mot toppen av huvudtanken som Tomas beskriver ovan, hoppas det var till någon hjälp.
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •