Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Axels Solcellsflygplan

  1. #1

    Standard Axels Solcellsflygplan

    Jag tänkte dela med mig lite av mitt projekt. Jag har under sommaren konstruerat och byggt ett flygplan med solceller på vingarna. Mitt mål var att flygplanet skulle kunna hålla sig i luften med energin det producerar. Solcellerna laddar ett batteri som driver motorn. Motorn är igång hela tiden. Detta är inte en "elseglare" som primärt använder termik och enbart kör motorn ibland.

    Jag ser detta mest som ett utmanande teknikprojekt. Målet var inte att bygga en modell som är kul att flyga. Tvärtom är det ganska tråkigt att flyga en modell på jämn höjd i cirklar i flera timmar i streck. Därför flyger jag flygplanet med ArduPilot autopilotsystem. Flygplanet flyger alltså en waypoint-bana helt autonomt med hjälp av GPS och andra sensorer. Självklart flyger jag inom LineOfSight och övervakar flygningen och tar manuell kontroll om det skulle behövas.

    Mitt flygplan fungerar bra, det producerar ca 75 W vid flygning i solsken, och förbrukar ca 50 W. Eftersom batteret ombord räcker i drygt en timma så klarar flygplanet även delvis molnigt väder. Hittils har jag gjort två långa flygningar på 4 respektive 5 timmar. Min tanke är att flyga en heldag framöver, över 12 timmar.

    Flygplanet äv byggt av en kombination av balsa och depron. Ett metspö som bakkropp. Spännvidden är 250 cm och flygvikten är 2350 gram. Vingytan är ca 85 kvadratdecimeter och vingbelastningen blir då ca 27 gram / kvadratdecimeter. Flygplanet håller en hastighet på runt 12 m/s och klarar därför även lite vind utan problem.

    På vingen sitter 36 st Sunpower E60 flexibla solceller. De är alla kopplade i serie och anslutna till en Genasun GV-5 MPPT-laddregulator speciellt avsedd för att ladda LiPo/Li-ion batterier. Batteriet jag använder är också hemmabyggt, det består av 4 st 21700 Li-ion celler och är aven försett med en BMS som skyddar mot överladdning samt balanserar batteriet.

    Finns det någon mer som byggt ett solcellsdrivet flygplan i Svergie? Jag vet att det funnits någora gamla trådar här på forumet där man länkat bl.a. Daniel Rileys projekt (RCTESTFLIGHT) och Magnus Lindströms flygplan. Använd gärna denna tråden för att diskutera! Jag kan så klart också förklara hur jag löst de tekniska bitarna mer detaljerat i mitt flygplan om det finns intresse?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC01666.jpg 
Visningar:	143 
Storlek:	681,3 KB 
Id:	74646 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC01670.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	455,2 KB 
Id:	74647 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC01698.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	214,0 KB 
Id:	74648 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC01730.jpg 
Visningar:	114 
Storlek:	150,8 KB 
Id:	74649 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2000_DSC01638.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	153,3 KB 
Id:	74650

  2. #2

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Kul bygge,

    Har en motorseglare som liknar ditt bygge minus vingarna, om än samma spännvidd. Kanske skulle se på att byta vingar ;-)

  3. #3
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Det där är ju hur häftigt som helst! Otroligt att det går att bygga på vanlig hobbynivå numera.
    Jag vet att Graupner hade en modell "Solar UHU" för många år sedan, men den fungerade visst aldrig tillräckligt bra.

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  4. #4


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Imponerande!!!!
    Gör ett kitt och sälj.
    lär finnas stort intresse för detta?
    Posta gärna flera tekniska detaljer.
    Kul att lära sig något nytt.
    Blir det något nytt uppföljande projekt?
    Håll oss uppdaterade i så fall.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2021
    Inlägg
    68
    Jobb
    70+
    Klubb
    Ludvika Radioflygklubb

    Standard

    För att få ett effektivt sådan här flygplan gäller det att få ett bra förhållande mellan erforderlig motoreffekt och nyttig last.
    Kolla NASA-rapporten, som du hittar med denna sökning:


    wainfan.co/media/pavreport.pdf

  6. #6

    Standard

    kul projekt
    skriv gärna vad du kör med för produkter

  7. #7


    Reg.datum
    jan 2021
    Inlägg
    9
    Jobb
    Konsult inom flyg och rymdindteknik.
    Klubb
    Nyköping, Östhammar, Tullinge

    Standard

    Både jag och Jonas Romblad flög solcellsdrivet för ca 15 år sedan. Vi hade inga batterier utan flög direktsol. Jag hade ett par goldkaps som radiobackup när man svängde från solen på kvällen. Jag har min kärra kvar i gömmorna och nägge hade monokristalina celler.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •