Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hur tar jag reda på vingprofilen?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Hur tar jag reda på vingprofilen?

    Hep,

    Jag har en gammal vinge byggd förr i världen (för högvingat flyg). Jag kan inte fota eller se den från sidan för den har såna där Cessna-lika nedåthängande "winglets" eller vad de nu heter. Hur tar jag reda på vad det är för vingprofil? Använda nån mall-fundering eller hur sjutton ska man göra?

    Tänkte kolla upp detta för att veta vilken anfallsvinkel/alfa-vinkel vingen ska monteras på flygkroppen (vanlig sporrhjuls-trainer) den aldrig varit på förr. Vingens korda är väl från leading edge till trailing edge? Och det är väl den linjen som ska vara i nån grads uppvinkel jämfört med flygkroppens korda som ska vara samma som stabilisatorn som i detta fall är platt utan någon kurvig profil alls? För liten anfallsvinkel på stora vingen = stjärten hänger, för stor vinkel = stjärten för hög? Man strävar väl efter att staben ska flyta igenom luften i noll graders vinkel vid marsch-fart, eller?

    Tänkte bygga bädden för vingen så fort jag får veta lite mer, av er. ;-)

    Bild på vingen på ett annat flyg (som har annan vinge nu):
    http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=14747

    Samt orsaken till varför jag inte ser vingprofilen så bra:
    http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=14756
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    660
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Grenlanda Stratos

    Standard

    Absolut enklaste jag kommer att tänka på är att använda två konturmätare och mäta av på ovan/undersida sen lägga båda å ett papper emot varandra och rita av.

    Eller klä med plastfolie och kör på en sträng fogskum runtom, låt härda sen skär loss och du har en mall.

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    En sån här profilmall borde väl kunna användas till att få fram profilen, både på översida och undersida.
    https://www.jula.se/catalog/verktyg-...E&gclsrc=aw.ds

    Har sett nån hemmagjord variant på detta med spagetti i en hållare!

    Jag brukar 'sätta upp' modellerna med laserpass längs en datumlinje på kroppsidan (längsgående linje från motorspant till stjärt), och måtta in motorvinkel, vingens riggningsvinkel och stabbe mot datumlinjen.

    Normalt har man ju en symmetrisk stabbe på en motorkärra, den är okritisk mot hastighetsförändringar.
    En stabbe med bärande profil flyger bäst inom ett snävt hastighetsområde, flyger man fort så lyfter stabben (planet dyker) och tvärtom i låg fart, då stiger kärran.
    Bärande stabbe är mer vanligt på friflygkärror som bara ska glida fram i lufthavet.
    Retroholic!

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Sen är det ju så att en högvingad kärra med motorn lägre än vingen ger ett "uppåtdrag", alltså bör motorn riktas en smula neråt för att motverka stig vid motorpådrag. Vingens placering bidrar till motstånd mot luften.
    En lågvingad kärra beter sig mostatt, här kan motorn sitta "i noll", eller t.o.m. någon grad uppåt.
    Här är ett lysande bibliotek att plocka vingprofiler ur!

    https://m-selig.ae.illinois.edu/ads/...atabase.html#E

    Klicka på .gif-länken, så ser man profilen.
    Sk*t-lätt att kopiera och klistra in i ett word-dokument för att förminska eller förstora till rätt proportion...
    Retroholic!

  5. #5

    Standard

    Härligt! Bra info!
    Jag köpte en variant av en sån där konturmätare/profilmall så jag ska se vad det blir för profil och sen luska ut anfallsvinkeln.
    Prima! Tackar! :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    56
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Västerviks MFK

    Standard

    Julas profilmall bara rent skit,,
    Läs recensioner

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kawa Visa inlägg
    Julas profilmall bara rent skit,,
    Läs recensioner
    EN recension, han hade nog maximal otur.
    Sen var det ju bara ett exempel på profilmall, det finns ju andra fabrikat också.
    Retroholic!

  8. #8

    Standard

    Jag köpte en Wolfcraft.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •