Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: TBS Mambo, laglig eller ej i Sverige?

  1. #1

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard TBS Mambo, MultiProtokollModuler lagliga eller ej i Sverige?

    Hej.
    Experimenterar med en TBS Mambo som använder 2.4 GHz TBS Tracer-protokoll.
    Senaste uppgraderingen gör det möjligt att ställa in "Ludicrous" 1000mW uteffekt, gör det Mambo olaglig att sälja och/eller använda i Sverige?

    /Ville
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	TBS Mambo.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	808,3 KB 
Id:	74686
    Senast redigerat av Ville den 2022-08-14 klockan 19:06.
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  2. #2


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    För radioamatörer är det max 100 mW som gäller.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  3. #3

    Standard

    100mW är väl OK att använda utan nån radioamatör-licens för RC-länken?
    Alla CE-godkända sändare har 100mW som vi brukat köpa.
    Om man är radioamatör får man kanske sända på högre effekt?
    Sen hur DJI kommer runt allt med högre effekt vet jag inte...

    Är det inte så att man får sälja vad som helst, men köparen ansvarar för att den köper/använder laglig utrustning? Korkat nog.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej och tack för svaren.

    Jag förstår att frågan är svårbesvarad då hela ämnet är relativt eller väldigt komlicerat.
    Mina huvudsändare är framför allt Multiplex och Weatronic men jag har också FrSky X18 och X20 och nu testar jag som sagt TBS Mambo. Jag ser inga frågetecken vad gäller Multiplex och Weatronic men med många av de nya radiomärkene/sändarmodulerna så finn det sannerligen en del frågetecken vad gäller lagligheten att sälja, köpa och använda dessa.

    Innan FrSky X18-X20 serien kunde uppdaterades till 1.3.0 så levererades de Europeiska sändarna med en max uteffekt på 100 mW. I och med 1.3.0 finns möjligheten att använda MultiProtokollModuler av all möjliga slag och sändareffekten kan i många fall skruvas upp till 1000mW om man använder MPM moduler. Detsamma gäller i stort sett också TBS Mambo med eller utan MPM modul. Alla uppräknade sändare och deras mottagare är CE-godkända vad jag kan se.

    Så frågan har blivit klurig i och med möjligheten att uppdatera programvarorna i Frsky´s och TBS Mambos fall, bl.a på grund av att om man använder MPM moduler så stöder de flesta modulerna protokoll som är otillåtna i Sverige. Man kan fråga sig om just bara detta multiprotokollstöd gör dessa olagliga i Sverige och övriga Europa, därav min frågeställning?

    Jag kollade in en video om ELRS i sändarmoduler som ifrågasätter lagligheten att använda Express LRS (ELRS) inom EU? Ja det finns säkert många obesvarade frågor i ämnet om lagligheten att köpa/använda många sändare och MPM sändarmoduler?




    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2022-08-14 klockan 19:02. Anledning: mera info!
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  5. #5


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Man kan också ställa till med trubbel för flygarkompisar om man dyngar ut för höga effekter på 2.4 Ghz. Med den bärvågen följer även med mer eller mindre brus som kan försvåra mottagningen för de skötsamma flygarna.
    Huruvida frågan om det är lagligt att ha möjligheten att skruva upp effekten tror jag är detsamma som -Får man inneha en hammare? Man kan ju faktiskt slå ihjäl någon med den vilket är förbjudet.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  6. #6

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Din liknelse kanske jag kan köpa om jag är vanlig användare, nej förresten, men om tillverkar eller importerar som handlare eller privat då kanske saken kommer i annan dager...?
    Håller definitivt med om att man kan ställa till med trubbel för flygarkompisar. Undrar hur våra nationella och internationella förbund/ tävlingsorganisationer ser på saken?

    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2022-08-15 klockan 18:21. Anledning: mera info!
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  7. #7


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Enklast är väl om man kollar t PTS listor vad som är tillåtet.
    Man kan inte enbart lita till att någon annan gör det och sen skriver regler.
    Vi har nog med regler redan.

  8. #8

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg
    Enklast är väl om man kollar t PTS listor vad som är tillåtet.
    Man kan inte enbart lita till att någon annan gör det och sen skriver regler.
    Vi har nog med regler redan.
    Har försökt hitta info, men hur lätt är det att hitta i alla dokument hos PTS? Har läst på lite om CE-märkning och hittade lite info om "Drönare" men vet inte om jag blev mycket klokare av det, får väl studera vidare om ingen annan har uppslag.
    Vad jag förstår har myndigheter kontrollansvar om både ditt och datt rörande t.ex tillverkning och import. Sen har också vi som användare ansvar vad gäller användning av produkter. Hos oss är det väl PTS som kan utfärda både tillstånd och förbud vad gäller radioutrustning, men hur långt deras ansvar sträcker sig vet jag inte.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  9. #9

  10. #10

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Tack Ålänning.

    Jag har studerat denna skrift tidigare ser jag nu när bläddrar i den. Har också läst många av de dokument som RCFF regler med mera, så lite hum har jag tydligen ändå.

    Men min huvudfråga rör inte så mycket säkerhetsregler och jag känner till vilka frekvensband och sändaruteffekter jag får använda. Min huvudfråga hoppas jag förstås om man läser bl.a mitt första och andra inlägg.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  11. #11


    Reg.datum
    jan 2021
    Inlägg
    9
    Jobb
    Konsult inom flyg och rymdindteknik.
    Klubb
    Nyköping, Östhammar, Tullinge

    Standard

    Du ringer bara till PTS och ber att få prata med en teknisk frekvenshandläggare så lär du få ett uttömmande svar. Jag har gjort det åtskilliga gånger rörande mina militära UAS-helikoptrar och alltid blivit mkt trevligt bemött. Dispenser är inte vansinnigt dyrt att få heller för begränsade perioder.

  12. #12

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Tack för det fina tipset Tomas, det ska jag testa och meddela här om vilka svar jag får.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  13. #13

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Har försökt bringa lite ordning i denna fråga men inser att det inte är lätt att reda ut alla frågetecken.
    PTS svar var att de sysslade med frekvenser och 'that was it'
    Kollade med Konsumentverket och Hallå Konsument och de kunde hjälpa mig med konsumentskydd och 'that was it'.
    Läst på lie mer om CE och 'that was it'.
    Pluggade lite mera på Transportstyrelsen hemsida om Drönare, Flyger du obemannat luftfartyg, så kallat drönare?

    Summa summarum så gäller det att lära 'lite' av varje, Lite CE-märkning, lite läsning Transportstyrelsen och så vidare...
    RCFF's infolänkar på förstasidan är riktigt bra och täcker väl upp det mesta vi behöver veta som modellflygare.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •