Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Modellflygets framtid - hur blir vi fler?

  1. #1


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard Modellflygets framtid - hur blir vi fler?

    Hej,

    RCFFs styrelsen har fått ett mail/remiss från Mats Erlandsson, RIPA. Det handlar om den workshop man hade under RIPA-veckan. Citerar innehållet här och bifogar protokoll från diskussionen på RIPA-veckan.

    Rekrytering av nästa generation modellflygare är kanske den viktigaste frågan för modellflygets framtid och överlevnad. Även om mailet nedan är skickat till styrelsen är frågan något som rör alla aktiva modellflygare. Vi vill därför dela Mats mail mer Er alla och hoppas att vi får en inspirerad och kreativ diskussion i den här tråden inför vår hantering i styrelsen.

    Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson, kassör RCFF.

    " Till styrelsen för SMFF och RCFF.
    För info: Kjell Folkesson Svenska Flygsportförbundet.

    Hej!
    Inför årets Ripaläger bjöd vi som klubb in lägrets deltagare till en 2 timmars Workshop för att diskutera behovet av tillväxt och föryngring i landets modellflygklubbar, inbjuden till mötet var även Flygsportförbundets GS Kjell Folkesson

    Flertalet av deltagarna är överens om att något måste göras för att finna nya vägar och arbetsformer för att skapa tillväxt. Rekryteringsarbetet skall ske i landets klubbar, behovet av centrala ”verktyg” och uppföljningar kan medverka till ett ökat engagemang på klubbnivå.

    Redan när Riksidrottsförbundet startade projektet Strategi 2025, ställdes frågor hur landets klubbar kan komma att dra nytta av, och utveckla klubbverksamheten genom att finna nya vägar, framåt och uppåt.
    Dagens Lokstödsbidrag är inte förenligt med flygverksamhet, att en lärare flyger med tre elever med start på samma klockslag fungerar inte, detta påtalades i mail till såväl SMFF som FSF under hösten 2018.
    RF´s Peter Eriksson har lovat att RF undersöker möjligheten att finna nya bidragsformer, och säger sig arbeta för ett bättre anpassat bidragssystem, för idrotter med likande problem, tyvärr hör vi inget på förbundsnivå, det är ledarna i landets klubb som måste engageras och motiveras för att inte ”krokna”

    Förslag har diskuterats för att förenkla medlemsanslutningen av medlemmarna i landets klubbar, Cardskipper används i dag av båda förbunden, I RCFF gör medlemmen hela jobbet, från anmälan till betalning, i SMFF sköts jobbet via förbundets kansli. Det måste kunna finnas gemensamma arbetsformer för båda förbunden för medlemsanslutning och uppföljning genom Cardskipper. I de fall tävlingsflygarna behöver licenser så skall kanske dessa hanteras med en handpåläggning som den tävlande får betala för.

    Det fanns under en tid förslag på olika framtidsscenarier, presenterade på förbundens hemsidor, i flera av dessa framkom en gemensam Modellflygunion som den övergripande funktionen för att hålla samman alla modellflygare oavsett förbund och intresse, har dessa tankar och förslag gått i graven?

    Flertalet av landets modellflygare träffas, flyger och umgås utan att diskutera förbundstillhörighet, flertalet tycker också att det borde räcka med ett förbund, och skapa gemensam tillväxt i detta, vägen dit kan tyckas vara krokig och svårframkomlig, men, vill vi uppnå förändring, är det vi i landets klubbar som kan påverka vägen framåt, beslut om förslag till förändring kan ske på kommande förbundsmöten, förslag med underlag till motioner måste ”växa” fram och skickas in i god tid.

    Vi som deltog på Workshopen diskuterade möjligheten att hålla digitala möten för avstämning under hösten, kanske kan det även vara ett ”ämne” på riksnivå för framtida digitala ”byggkvällar.

    Vi skickar detta underlag vidare till styrelserna i båda förbunden, och hoppas få en återkoppling med förbundens gemensamma syn på nuläge och framtid, för de organiserade modellflygklubbarna i Sverige.

    Vi vill mer, vi vill bli fler!

    Bifogar en fil med protokoll från mötet

    Mvh
    Ripa Modellflygklubb
    Mats Erlandsson"

    Länk till protokoll RIPA 2022
    Senast redigerat av kjni den 2022-08-18 klockan 21:05.

  2. #2

    Standard

    Den bifogade länken verkar inte fungera, provar med en ny länk

    https://www.ripamfk.com/images/Dokum...FK%2022%20juli

    Mvh
    Mats Erlandsson
    www.ripamfk.com
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2916.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	608,7 KB 
Id:	74692  

  3. #3


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ripa Visa inlägg
    Den bifogade länken verkar inte fungera, provar med en ny länk

    https://www.ripamfk.com/images/Dokum...FK%2022%20juli

    Mvh
    Mats Erlandsson

    www.ripamfk.com
    Tack Mats, länken fungerade för nedladdning av filen men den är nu uppdaterad så att den öppnar dokumentet direkt i webbläsaren.

    MVH
    Kjell

  4. #4

    Standard

    Det stora problemet när jag var ung liten flygdrömmare som började modellflyga var 20km till modellfältet. Även med föräldrar som körde så blev flygtillfällena för få och för glesa för att lära sig ordentligt.
    Idag med 250gram modeller som man lagligt och lämpligt kan flyga på cykelavstånd från hela sveriges 12åringar så borde det gå att öka intresset för modellflyg och även intresset för de större planen och det riktiga modellflygfältet.

  5. #5
    Graff70s avatar
    Reg.datum
    jul 2022
    Inlägg
    67
    Jobb
    Arkitekt
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Jag kommer in från sidan här...
    Redan för 15 år sedan kämpade vi med dessa frågeställningar inom SMFF.

    Att rekrytera via föräldrar är en väg som kräver en stor transparens hos klubbarna samt en vilja att samarbeta med skolor och andra aktörer.

    Det gäller att skapa ett sug hos ungdomarna så de återkommer till hobbyn.
    Det gäller att synas i offentligheten, så jag håller med om att det lönar sig att annonsera och skapa material som kan delas på sociala medier.
    Att synas är att finnas, så enkelt är det.
    Om föräldrarna inte vet om vår existens är rekrytering omöjlig.
    Skolflyg i samarbete med skolor är ett koncept som framgångsrikt testats innan.


    Jag håller definitivt med om att det är olyckligt med två förbund, en modellflygsunion vore att föredra.
    Min tanke är ju att nuvarande RCFF skulle kunna utgöra grunden för bredden och SMFF tar hand om tävlingsflyget, allt under samma paraply.


    Att höja medlemsavgiften för att öka statusen på fälten kräver lite mer underlag anser jag.
    Vilken nivå? Hur kvantifierar man det?


    Klubbarna behöver definitivt tänka över hur de samarbetar med varandra, och med andra föreningar!
    Att samarbeta ger möjlighet för fler vuxna ledare till verksamheten.

    Lite så tänker jag.
    Senast redigerat av Graff70 den 2022-08-19 klockan 09:48.

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Graff70 Visa inlägg

    Jag håller definitivt med om att det är olyckligt med två förbund, en modellflygsunion vore att föredra.
    Min tanke är ju att nuvarande RCFF skulle kunna utgöra grunden för bredden och SMFF tar hand om tävlingsflyget, allt under samma paraply.

    Ungefär så har man väl det i Tyskland, har jag för mig...

    Utmärkt förslag!
    Retroholic!

  7. #7

    Anders Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    S-O Schedvin, salig i åminnelse, hade lite samma tänk. Han tänkte dessutom in SMOS som det tredje benet till att hantera OT flyget. Kanske något att filura vidare kring?
    Oldtimer!

  8. #8

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Anders J Visa inlägg
    S-O Schedvin, salig i åminnelse, hade lite samma tänk. Han tänkte dessutom in SMOS som det tredje benet till att hantera OT flyget. Kanske något att filura vidare kring?
    ÄNNU bättre förslag!
    Retroholic!

  9. #9


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    För ungefär ett år sedan startades en arbetsgrupp med deltagare från både SMFF och RCFF med syfte att fundera över möjliga organisationsstrukturer för framtida modellflyg. Gruppen har ännu inte presenterat någon rapport och arbetet kan nog sägas gå på sparlåga. De funderingar jag hade i gruppen är åskådliggjorda i bilderna här nedan. Skisserna är mina personliga synpunkter och inte sanktionerade av förbunden.

    Jag tror att enda möjligheten framöver om vi vill bli en modellflygorganisation är att båda nuvarande förbunden går upp i en ny organisation, t ex SMFU i mina skisser. RCFFs medlemshantering i Cardskipper fungerar ganska bra och det finns möjligheter att hantera intressegrupper och specialgrupper som tävlingsaktiva direkt i CS och efter inkörningperiod behövs ganska liten handpåläggning. Alltså billig administration.

    När det gäller tävlingsdelen tror jag att det enklast sköts som i bild 2, d v s via Flygsportförbundet. Teoretiskt skulle det vara möjligt att genomföra detta enligt bild 3 men mera komplicerat.

    Fundera gärna vidare runt innehållet i skisserna...

    MVH
    Kjell

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Modellflyg_Framtid_1.png 
Visningar:	1247 
Storlek:	125,6 KB 
Id:	74694

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Modellflyg_Framtid_2.png 
Visningar:	1245 
Storlek:	261,3 KB 
Id:	74695

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Modellflyg_Framtid_3.png 
Visningar:	1229 
Storlek:	252,3 KB 
Id:	74696

    Modellflyg_Framtid_forum.pdf
    Senast redigerat av kjni den 2022-08-20 klockan 09:02.

  10. #10

    Standard

    Bra att ärendet tas upp, är lika på många ställen. Beror också på hur många som bor i närheten av ett fält.

    Som allt annat numera så är det inte intresset som sviker för folk, utan tiden och/eller pengarna som gör att det inte går att utöva RC-flygandet utöver alla andra hobbies och fritidssysslor folk bara måste ha idag. Hur många hobbies hade ni för 10 år sedan? Var det en stor hobby eller hade ni en handfull eller mer? Vad går er tid till idag? Mycket ska ha mer. "Man kan inte hålla på med allt, fast det skulle vara roligt" säger folk. !?

    De RC-flygare som hållit på mycket och/eller många år tar hobbyn för seriöst i en nybörjares ögon och skrämmer bort dem. Vägen in i hobbyn för de flesta jag känner som stannat kvar är de som fått uppleva resan från noll tillsammans med någon annan nybörjare eller för sig själv. Antingen har man roligt och gillar det man gör, eller så lämnar man. Är det för seriöst med utbildningar, massa information, regler osv så är det förstås inte lika kul och färre fastnar.

    Folk vill göra på sitt sätt. Och då menar jag inte "laglöst" utan de vill kanske surfa på nätet och köpa vad de vill, börja bygga, lära sig mer, få hjälp osv. Inte sjutton vill jag börja flyga med en EPO-Bixler tex! Jag vill ju köpa min Spitfire-byggsats och bygga den. Tiden mellan köp av Bixlern och flyga är kort och man hinner inte få intresse, hann bara bli ett prova-på-nöje. Tiden från köpet av Spitfiren och tills den är flygklar är otroligt mycket längre och under den tiden lär man sig att man kanske givit sig ut på djupt vatten och skaffar nåt enklare först för att lära sig flyga. Men under denna tid har man även varit väldigt intresserad och fått tycke för RC-flyg på ett helt annat sätt. Det har hunnit bli en hobby. Jag upplever det som att när EPO-flygen kom försvann det genuina RC-flyg-hobbyn, det vart mer nöje (köpa, flyga, krascha, slänga).

    Förutom marknadsföring inklusive att flyga där folk ser er eller ställa upp på mässor (syns man inte, finns man inte) så tycker jag sidan man kommer till när man knappar in www.rcflyg.se är oredig. Man ser allt på en gång. Kunde vara en mer gästvänlig sida. Forumet kunde vara under forum.rcflyg.se för den som vill gå förbi allt och direkt till forumet. Men en ny person som googlar sig fram kommer till en väldig ovälkomnande rörig sida. Nånstans borde det stå tydligt "Jag är ny! Var börjar jag?" eller nåt. Man vill ju veta vad RC-flyg är för nåt, var man kan se andra flyga och när, vad man ska köpa, var man kan köpa, var man kan flyga, regler och licens, osv. Jag tycker att det har skapats många höga trösklar för att kunna släppa in nya. Lite information i taget i rätt takt håller dem nyfikna och kvar.

    Föreningar och flygandet lever OM det finns eldsjälar och folk som VILL bygga och RC-flyga. Det handlar inte alltid om att föreningen har tex byggkvällar och det funkar så bra så. Jo det funkar säkert där det funkar... för att dom som är på byggkvällarna gillar det. Det är inte automatiskt ett recept för lyckad framgång på alla breddgrader.

    Dessutom måste man komma ihåg att det ska vara en rolig hobby, en intressant resa, inte en tråkig utbildning som styrs upp av regler och folk som är överseriöst påtryckande hur man ska göra och inte får göra. En rolig del av hobbyn är att själv få läsa och lära, uppleva samt testa sig fram. Ta inte det ifrån dem, det tråkar ut dem. Med det menar jag inte att man ska vara laglös, men det måste informeras med måtta.

    En väldigt viktig aspekt är folk behöver kunna få hjälp när de behöver det. Där är forum bra, men alla gillar inte forum. Inte ens Facebook alla gånger heller. Häromdagen ringde en ny flygare till mig och använder Whatsapp. Alla kanaler behövs. Vissa vill inte ens köpa grejer via webshops och en fysisk butik kan vara för långt bort. Jag har hjälpt till och tagit hem mycket grejer åt andra så de kommer vidare och grejerna inte blir liggande.

    Och alla kan inte flyga på registrerade föreningars registrerade fält, de är för få och får långt bort från väldigt många. RCFF och SMFF måste gynna alla flygare oavsett de flyger på ett icke registrerat välgjort fält eller hemma på sin åker. De flesta börjar på ruta 1. Men, de kanske tar ett steg till och ett till och sen mitt i allt har ni en inbiten ny medlem.

    Att ta tex A1/A3-licensen kan skrämma bort många, så det måste informeras rätt. Man behöver inte ta licens för att cykla sin cykel i trafiken, men för att flyga ett RC-flyg som väger 500 gram så är det nåt helt annat. Folk skrattar åt sånt, så det gäller att få dem att förstå hur det ligger till.

    Ju fler som är på fälten och flyger, desto fler kommer dit, om de vet om det.

    Och stäng av datorn samt TVn, lägg mobiltelefonen åt sidan. Se sen va mycket ni får gjort. Men om ni gör nåt RC-relaterat vill vi ju se vad ni gjort. ;-)

    Vad är SMOS och OT-flyget?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Anders Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    SMOS = Svenska Modellflygares Oldtimer Sällskap.
    OT RC = radiostyrning av Oldtimer modeller.
    Läs mer på SMOS hemsida: smos.home.unix.net
    Senast redigerat av kjni den 2022-08-21 klockan 10:49. Anledning: lagt in klickbar länk
    Oldtimer!

  12. #12
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Att satsa vidare på ett eventuellt samarbete med SMFF är som att ge foder till en död häst. RCFF har nu resultatlöst i åratal försökt hitta samarbetsvägar och hela tiden haft en utsträckt hand till SMFF. SMFF har trots omorganisationer och framtidsplaner inte lyckats komma ur kostymen med extrem dyr administration i form av traktamenten, hotellnätter, resor etc. Detta ska betalas av en allt mindre skara medlemmar. Som Leif Östling sa: " Vad fan får man för pengarna"?
    Modellhobbyn är för liten i antal betalande medlemmar för att låta avgifterna slukas av förbundets administration.

    Nej, låt oss glädjas åt de två förbunden där det ena förbundet - RCFF - står för "friflyget" och nöjesflygarna som ju utgör 99% av alla modellflygare. SMFF kan ägna sig helt åt tävlingsmedlemmarna som genom medlemskap även i RCFF kan bli sponsrade av sin lokala klubb och RCFF. Så länge SMFF inte gör en total omstart och minskar sin administrationskostnad med typ 80-90 procent är det förbundet en döende dinosaurie.

    En annan infallsvinkel på det minskande medlemsantalet är fokuseringen på ungdomsrekrytering - vilket är allenarådande enligt RF´s krav. Nu när pensionärer lever allt längre, är friskare och ökar i antal ska vi kanske istället börja rikta in oss på pensionärerna och söka de kanaler som kan ge ekonomiskt stöd till RC-hobbyn. Då är ju RF helt fel organisation att mingla med. Pensionärerna är en starkt växande grupp i samhället som ofta har en begränsad ekonomi. Den gruppen kan behöva all hjälp både ekonomiskt och inte minst på hobby- och fritidsplanet. Vi ska kanske börja se pensionärerna - snarare än ungdomarna - som den grupp som får modellflyget att överleva?
    Ove (AM) Nielsen

  13. #13


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Ove har en point där att det kanske är pensionärerna vi ska inrikta oss på. Sedan när jag tänker tillbaks på min egen ungdom när jag började på allvar med modellflyget. Bygglokal! Klubben hyrde en stor källarlokal där vi smågrabbar (inga tjejer var med då heller) hölls tillsammans med äldre gubbs och byggde friflygande kärror och linstyrt. Det var alltid folk där. Klubben köpte in ett förråd med balsa, siden, lacker, lim, bränsle mm. Allt till självkostnadspris.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  14. #14

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Snygga presentationer av Kjell, men det är allt. Vad är det som ligger och pyr eftersom vi måste ändra det vi har idag? För mig verkar det fungera väldigt bra, eller har jag fel?
    Tycke vi ska fortsätta i nuvarande form och samarbeta med andra som verkar ha fungerat riktigt bra. Kanske är det något vi medlemmar inte känner till, varför laga något som är helt!?

    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2022-08-21 klockan 15:12.
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tror också att vi har flera att hämta bland pensionärerna än bland ungdomarna. Visst - pensionärerna är inget vi allenast bygger framtiden på men det är trots allt inte fel att ha en levande verksamhet även idag. Och emellanåt kan man faktiskt få bidrag via Sisu även för pensionärsverksamheten - alltså att aktivera dessa grupper.
    Roger

  16. #16
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Pensionärerna är den grupp som växer snabbast i samhället. Dags att försöka få kommunerna och regering att inrätta en ”Seniorstyrelse” liknande fd Ungdomsstyrelsen där effektivt stöd kan betalas ut. Inte minst en möjlighet att ge pensionärerna större legitimitet. Stöd till bygg/trivsellokaler och flygfält.

    Ville, det finns inget samarbete alls mellan våra två förbund. Allt arbete som lagts ner gentemot myndigheterna har RCFF och Kjell Nilsson och Michael Österlund svarat för. SMFF har åkt med gratis hela vägen. Våra två förbund befinner sig på var sin planet.
    Ove (AM) Nielsen

  17. #17

    Standard

    Landets organiserade modellflygare blir allt färre, landets klubbar likaså, är det något vi måste acceptera rakt av, eller skall vi fundera över varför utvecklingen blivit som den är, och försöka finna svar och lösningar efter det?

    Skall vi stillasittande, med armarna i kors, se hur klubb efter klubb dras in i den pågående störtspiralen, för att krascha och läggas ner. Vi skåningar ser tvärs över sundet till Danmark, som haft tillväxt i sina klubbar för nionde året i rad, Danmark redovisade 6037 klubbmedlemmar 2021, detta jämfört mot Sveriges 4043, (varav 3 136 i SMFF) betänk då att Sverige har ca dubbelt så många invånare

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Danmark.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	40,3 KB 
Id:	74715

    Under workshopen på Ripa framkom många förslag och idéer för att skapa förändring och tillväxt, alla är överens om att det är vi medlemmar som skall uppfinna de nya hjulen, finna åtgärder för att skapa tillväxt, sprida intresse och engagemang hos klubbens medlemmar, mot nya gemensamma mål.

    RF har som övergripande inspiratör skapat projektet Strategi 2025, med mål och syfte att få alla sina medlemsorganisationer (specialförbund) att växa. Flertalet av RF´s anslutna föreningar driver idrott med tävling, flertalet dessutom i lag.

    Att vara flyglärare och starta flygverksamhet med dubbelkommando med tre elever på samma klockslag, är inte bara svårt, det är helt omöjligt. Detta påtalades via mail till såväl RF, som FSF och SMFF i november 2017, det är i stort sett omöjligt att bedriva skolflygverksamhet med bidrag genom Lokstöd.

    //////////////////////////// Klistrar in svaret vi fick som klubb fick från FSF i maj 2018
    Just frågan om redovisning av LOK behandlades på RF-stämman i helgen. RF kommer att se över kriterierna för LOK - det är inte bara FSF som har svårt att samla tre ungdomar för att kvalificeras för stöd. Skateboardförbundet har lagt en motion om att "spontanidrott" ska räknas, väldigt likt det du skriver nedan.

    /////////////////////////////////////
    Vår klubb deltog på förbundsmötet i Malmö 2018, inte ett ord om ungdomsrekrtering, och RF´s projekt Strategi 2025 nämndes på mötet.

    ////////////////////////////////////
    SMFF skickade ut en enkät till landet klubbar i december 2019 med följande frågor.
    1. Vad får ni från förbundet idag som ni behöver/vill ha?
    2. Vad får ni inte från förbundet idag som ni skulle vilja ha?
    3. Vad får ni från förbundet idag som ni inte behöver?
    Enkäten besvarade aldrig från förbundet, enligt uppgift hade endast 17 klubbar skickat in något svar, och styrelsens samlade svar var, att dessa klubbar var i stort sett nöjda.

    ////////////////////////////////////
    Ett årligt samtal med RF ger var på att arbete pågår med att se över bidragsystemen och att vi får se framtiden an. Vad vi tycker oss förstå är det ingen fråga som drivs av något av specialförbunden inom flygsport.

    Nu avvaktar vi svaren från styrelsen för SMFF och RCFF samt förhoppningsvis ett svar med synpunkter, tips om framkomliga vägar och möjligheter från FSF.

    SMFF hade styrelsemöte den 17 augusti
    RCFF har styrelsemöte den 15 september

    "Vi vill mer, vi vill bli fler"

    Mvh
    Mats Erlandsson
    www.ripamfk.com

  18. #18

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ripa Visa inlägg
    Landets organiserade modellflygare blir allt färre...

    Mvh
    Mats Erlandsson
    www.ripamfk.com
    Hej Mats.
    Du och säkert fler har kämpat med dessa frågor i åratal och det uppskattas, men tyvärr, med facit i hand så har vi som kollektiv misslyckats kapitalt. Vi blir färre och så kommer det att fortsätta tills vi hittar svaret på varför? Du säger att Danskarna lyckas bra med medlemsrekryteringen, så ett förslag kan kanske vara för er som har närkontakt med dem, att inte bara titta över sundet utan också att besöka dem och kanske lära något.
    Personligen är jag helt tillfreds med hur det ser ut hos oss i vår klubb, vi har ett jättefint fält att flyga på och i princip behöver jag inget mer.
    Dock vet jag att uppskatta RCFF och SMFF för de gör ett riktigt bra jobb i mångt och mycket.

    Jag har också börjat komma till åren och hoppas innerligt att de nya unga krafterna vill ta vid när eldsjälarna av idag faller ifrån.

    Nöjd men inte liknöjd!

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  19. #19
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Personligen är jag helt tillfreds med hur det ser ut hos oss i vår klubb, vi har ett jättefint fält att flyga på och i princip behöver jag inget mer.


    Det är kanske just detta som är svaret på varför vår hobby minskar. Vi är nöjda med vad vi har och orkar, vill eller kan inte engagera oss i att jobba för hobbyns framtid.
    Mats Erlandsson och jag blev utröstade ur vår styrelse för att vi ville mer. Vi blev obekväma. I vår styrelse är det endast Kjell Nilsson som har engagerat sig och presenterat framtidsplaner och idéer. Annars är tystnaden tyvärr total.
    Ove (AM) Nielsen

  20. #20

    Standard

    Vi vill mer – Vi vill bli fler!

    En månad har gått sedan brev skickades till förbunden, detta efter den Workshop som Ripa Mfk tog initiativ till att genomföra på årets Ripaläger.

    RCFF´s Kjell Nilsson, svarade genom att lägga ut inskickat brev på RCFF´s forum, (1:a inlägg i denna tråd).
    Kjell har dessutom följt upp med mer information i denna tråd, framtaget för framtidsgruppens gemensamma möte.

    Formellt svar är att vänta efter den 15 september, då RCFF har styrelsemöte.

    SMFF hade enligt hemsidan styrelsemöte den 17 augusti,
    Flygsportförbundet hade styrelsemöte den 22 augusti.
    Ännu har vi inte mottagit några svar.

    Mvh
    Mats Erlandsson
    www.ripamfk.com

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •