Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vad gäller med FrSky idag?

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard Vad gäller med FrSky idag?

    Har kört med FrSky's Taranis i flera år nu och är mycket nöjd. Har ju också så klart blivit en del mottagare; den senaste införskaffades i slutet på 2016 dock.
    Nu behöver jag införskaffa mig en ny då SBUS-funktionen verkar smidig när man ska koppla gyro i helikopter.
    Men har sett i ögonvrån lite grann att det har varit livat kring FrSky med uppdateringar och annat. Har dock inte tittat närmare då mina grejer har fungerat jättebra och jag är inte den som uppdaterar för skojs skull. Funkar det, så får det vara

    Så jag undrar vad som gäller idag, kan jag bara köpa en mottagare som jag gillar spec'arna på och köra.
    Eller måste jag uppdatera, alternativt nedgradera radio/mottagare?

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Funderar också på detta. Nu verkar de nya Tandem-sändarna också stödja multimoduler? Dock behövs väl nån Lite variant i stället för JR. Då kan jag gå över från Taranis och fortfarande köra Spektrum. Sen finns väl de här nya ARCHER mottagarna som inte funkar med gamla Taranis pga ACCESS-protokollet? Men det ska väl funka att köra gamla ACCST 1.0 eller 2.0 med multimodul om man inte vill byta ut allt?

  3. #3


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Jag kör också Taranis sedan många år med stor glädje och förnöjsamhet. Uppgraderade fram till 2.nånting och kommer inte att uppgradera nåt mer. Det funkar och man ska inte pilla i grejer som fungerar (kör fortfarande Windows 7).

    På FrSky's hemsida finns mycket matnyttigt. ACCST verkar leva kvar i många fall, även i nya Ethos. Åtminstone D16.
    https://www.frsky-rc.com/

    Vet inte hur det är med nya Dual-Band. Får vi köra 900 Mhz i Sverige?
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  4. #4

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Jag kör också Taranis sedan många år med stor glädje och förnöjsamhet. Uppgraderade fram till 2.nånting och kommer inte att uppgradera nåt mer. Det funkar och man ska inte pilla i grejer som fungerar (kör fortfarande Windows 7).

    På FrSky's hemsida finns mycket matnyttigt. ACCST verkar leva kvar i många fall, även i nya Ethos. Åtminstone D16.
    https://www.frsky-rc.com/

    Vet inte hur det är med nya Dual-Band. Får vi köra 900 Mhz i Sverige?
    Hej Mange.

    Ser inga problem med dualband som används i t.ex. FrSky X18 och X20, har själv båda sändarna. Nu är det inte riktigt 900 Mhz i eu-sändarna utan 868 Mhz som gäller och är lagligt om jag förstått allting rätt.

    Som du vet så har jag själv ställt liknande fråga om de nya sändarnas inställningsmöjligheter angående stöd för MPM-moduler, sändaruteffekter. Jag provade ringa PTS men de har kort supporttid så ska testa igen till veckan.

    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2022-08-20 klockan 15:13. Anledning: Mera info!
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  5. #5


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Hur är nya Ethos? Känner man igen sig eller måste man lära in från början?
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  6. #6

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Kan bara säga att Ethos är super och visst, lite nytt måste man lära sig men du kommer nog att känna dig hemma ganska snabbt. FrSky har nog fått en storsäljare med Ethos och även med de nya sändarna X18 och X20 serien. Bara ett exempel, OTA (over the air) uppdateringar med mera. Jag har ju tidigare tragglat med OpenTX och visst, det funkar bra men Ethos känns betydligt trevligare och dessutom är det ju enligt många i princip lika kapabelt som OpenTX.
    Du känner säkert till Mike Shellim´s hemsida där han ju har mycket bra info om Ethos

    /Ville

    ps.
    Du kanske sett att jag hade en säljannons för en X18 men fick inga svar så jag tog bort annonsen. Jag har inte sålt den än så om du är intresserad så släpper jag den för 3300 kronor, inköpt i våras från Engel Modellbau, https://www.engelmt.de/mt1brands/frs...ter-blue-24ghz
    Senast redigerat av Ville den 2022-08-20 klockan 16:18. Anledning: Mera info!
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •