Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Änglavakt....

  1. #1
    Graff70s avatar
    Reg.datum
    jul 2022
    Inlägg
    67
    Jobb
    Arkitekt
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard Änglavakt....

    Råkade ut för en otrevlig sak i helgen när jag tävlade med min Tiger Moth.
    Andra starten så bankade planet brant vänster efter start och gick knappt att hålla rätt...
    Genomförde flygningen och lyckades landa.
    Högra skevroderservot hade låst sig i 20 grader ned. Och det andra hittade inte mittläget!
    Vid demontering visade det sig att växellådan är helt frusen.
    Det andra servot roterar fritt utan ändlägen....
    Två helt nya Hitec hs225...
    Satte i två gamla hs 81 istället, för de har funkat felfritt i en annan kärra.
    Så helt uppenbart funkar inte 225 med metanol fyrtaktare.
    Eller så hade jag otur och fick två defekta servon....

  2. #2
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Jag hade många HS225-servon i mina metanolkärror, på den tiden då jag flög med 4-taktare. Fungerade alltid.
    Väl beprövade servon som har funnits i många, många år.

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Dom kanske förändrat servona under åren - och inte alltid till det bättre utan kanske snarare för att förbilliga tillverkningen ?
    Roger

  4. #4


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 783
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Det är inte så att du blandat HS225, som är analoga servon, med digitala och har mottagaren satt i höghastighetsläge?

    T ex för FUTABA:
    Normalläge/Höghastighetsläge
    "Normalt läge" accepterar alla typer av servon eller kringutrustning. "Höghastighetsläget" accepterar endast de digitala servon, inklusive BLS-serien, och de flesta kringutrustning som borstlösa ESC.

    Jag har gjort det misstaget och det går bra ett tag sedan pajar servot, ibland på mystiska sätt....

    MVH
    Kjell

  5. #5
    Graff70s avatar
    Reg.datum
    jul 2022
    Inlägg
    67
    Jobb
    Arkitekt
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Nej, har bara analogservon i den på 22 ms.
    Servot som låste sig hade ett drev som låst in sig mellan två drev på snedden.
    Dvs mekaniskt fel. Det andra vet jag inte vad som hänt.

  6. #6

    Standard

    Det där med att ha mottagaren i High Speed-läge med analoga servon... been there done that. :-) Men man brukar oftast märka det när man kopplat in acken eller i alla fall gör rodertest. Servona brukar låta lite annorlunda. Men ja, om du har analoga servon, MEN med mottagaren i fel läge, då kan du få fnatt på servona.

    Det andra är att servona stått länge och det blivit patina på potentiometern i servona, då vet inte servot var axeln är och motorn kör på lite extra långt eller så stannar servot eller så hackar det osv. Vad som helst. Gamla servon och även sändare med potentiometer-spakar så brukar jag motionera när de stått ett tag. För att slippa överraskningar i luften.

    En annan sak... har du rätt servoarmar/servook på servot så att du inte skruvat fast nåt annat som inte passar riktigt bra och då kan inte servot röra sig fritt, då får säkert dreven sig en del också. Servoarmen ska endast sitta fast i axeln. Jag har ibland gjort det felet att jag bytt servoarm, dragit fast den i axeln. Sen har inte servot gått runt så bra, för servoarmen ligger emot servohuset. Bara att slipa ner servoarmen lite så funkar det som det ska igen.

    Eller att du har fel servoarmar med icke matchande splines, då kan servoarmen fastna i ett läge för servot är i botten. Sen far dreven.

    Eller att du rört på rodrena med handen med allt avstängt och tvingar servona att ändra läge. Det ska man aldrig göra på vissa servon, man knäcker dreven. Utväxlingen och dåliga/vingliga drev orkar inte och går sönder.

    Men jo... gamla servon som innehåller plastdelar blir sköra. Och jo det finns måndagsexemplar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Det är väl inte så att Du kanske gjort ett par dåliga vingtippslandningar och dammat i skevrodren. Det kan skada plastdreven i servot och helt plötsligt en dag så lägger dom bara av. Sitter servot i undervingen så är dom rätt så utsatta och bör ha metalldrev för säkerhets skull. Jag har själv använt dessa servon, med metalldrev som vingservo i mina 1:4 maskiner i flera år och utan några som helst incidenter. Plastdrev tycker jag dock inte hör hemma i ett servo. Plast har ju, som Ålänning skriver en benägenhet att åldras och bli lite sköra.
    Ha en bra dag,
    Kay krut

  8. #8
    Graff70s avatar
    Reg.datum
    jul 2022
    Inlägg
    67
    Jobb
    Arkitekt
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Nej, inga vingtippslandningar...
    Jag har tidigare använt Graupner servon med plastdrev i många år utan ett enda servoras både i 2 meters warbirds och i stora 3D maskiner.
    Hitec med Carbonite drev har också funkat bra.
    Metalldrev har jag oftast använt på höjd och sidoroder...

  9. #9

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Det är inte roligt när man inte kan hitta direkta anledningen till varför det händer. Man tappar lite förtroende för grejorna och det sitter i länge. Numera kör jag nästan bara med metalldrev. Kanske lite onödigt men det stärker självförtroendet lite extra.
    Jag fick ett liknande intermezzo för många år sedan. Ett servo av ganska känt fabrikat, låste sig på liknande sätt. Det visade sig att topplocket var lite löst, dreven spårade inte rätt mot varandra och låsningen var ett faktum. Detta drev hade skruvar med mycket stor stigning på gängorna, liknande en grovgängad träskruv, vilket förmodligen orsakade att de släppte greppet.

    Kay krut

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det där med mottagare i "high speed-läge" tycker jag att Spektrum löst utmärkt genom att en vanlig bindning alltid resulterar i att mottagaren går i "normal-läget" - vilket jag tycker att alla tillverkare borde göra. Vill man ha "high speed" bör man få välja just detta själv så man är medveten om det.
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag har vid tre tillfällen, varit nära att få ett modellflygplan i huvudet. Vid den värsta gången var det en märklig person som hade klippt av propellerspetsen för att på detta vis "balansera" propellern. Jag såg det när motorn var igång och utropade: Men du har ju kapat propellern ! Jag såg två rotationscirklar vilket ni alla förstår är onormalt och högst olämpligt. Man balanserar icke propellrar genom att kapa dem.
    Strax efter detta var han SÅ nära att flyga på mig eller min son, eller bilen med sin .40-modell, som han trodde sig kunna flyga. "Full gas inget knas", eller "Det finns bara en gas, nämligen fullgas", kan tänkas varit hans devis. Lika skicklig på att styra ett modellflygplan som en guldfisk.

    I Storbritannien var det en ung kvinna (16) som dog av att ha blivit träffad i huvudet av en sådan modell, av en person som icke kunde limma eller flyga eller dra av på gasen.

    "Änglavakt" således.
    Senast redigerat av BJS den 2023-02-17 klockan 18:16.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 424
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Du måste ha haft otur med det servot. Har använt Hs 225or i decennier i både sport och pylonkärror utan det minsta problem

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    En vanlig anledning till att servon börjar fladdra eller gå i ändläge, är att återgångspotentiometern inuti servot har blivit skadad på någon del av banan. Detta brukar inträffa vid mittläget och vid användning av förbränningsmotorer. Ju mindre servon, desto mer känsliga. Vibrationerna gnuggar sönder mittläget i potentiometern, genom återföring från rodrens tröghet i vibrationen.
    Man kan ta isär dem (om man kan), och försiktigt bryta över släpskon några tiondels millimeter till ett annat läge, sätta ihop allt igen och allt fungerar som förr, under en tid, tills nästa gång.
    En lösning vore att använda mass-balanser på rodren, för att begränsa återföring av vibrationer.

    Bo

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det var förvisso en engelsk ung kvinna som blev träffad i bakhuvudet från en skenande .40 modell, som tappat den dåligt fastlimmade vertikalfenan, piloten drog icke av gasen vid förloranded av kontroll eller styrförmåga.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •